Tämän päivän lenkki jäi tyngäksi kun meni takarengas. Siis päällysrengas. Samalla oppi taas jotain siitä miten tiukat välykset Raptobikessa on 700C renkailla.
Vanha takarengas oli 700 X 25C. Vaimo kävi autolla tuomassa vararenkaan joka oli 700 X 28C (Olin jokatapauksessa ajatellut siirtyä hieman leveämpi renkaisiin).
No, ei muuten mahtunut pyörimään 28C kun otti V-jarrun runkoon.... Nyt pitäis jostain kehittää kunnollinen rengas Ratareiteen....
Edit: Molemmat on Continentalin GP 4000 S II'ia
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Tuo rengas on yleisillä vannekoilla tyypillisesti leveämpi kuin ilmoitettu mitta, joten muun valmistajan kumit eivät ole verrattavissa, kun kuulemma jotkut ovat alle ilmoitetun mitan. Kova saa olla rengas, joka on parempi.Joidenkin mittausten mukaan muutaman vierintävastus on parempi lluultavasti alle havaintokyvyn verran. Spessun kallis paras Turbo Cotton on mittauksissa parempi, mutta koskematta en voi arvioida, pärjääkö Contin pidolle.
Piirsin uuden taittopyöränsuojan 3D'nä. Ajatus oli, että siinä olisi lippa, joka estäisi sisäreiden kosketuksen ketjuun.
3DTaittoPyora1.png (17.24 KiB) Katsottu 18137 kertaa
3DTaittoPyora2.png (20.25 KiB) Katsottu 18137 kertaa
Tulostan tuon 3D tulostimella kunhan ehdin. Alkuperäinen osa painaa 100 grammaa. Tulostusta valmisteleva ohjelma arvioi että painoa tälle kappaleelle tulisi 49 grammaa (1mm seinämävahvuudella ja 20% täytöllä). Ja voishan tuota vielä keventää vaikka lisäämällä reikiä ja pienentämällä täyttöä ja seinämävahvuuksia...
Tässä näkyy se alkuperäinen ratkaisu:
Original.png (377.11 KiB) Katsottu 18137 kertaa
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Nonii, hyvä, tätä valmistusmenetelmää ei ole tällä foorumilla vielä kovinkaan paljon esitelty.
Voisihan tuon leikata vaikka sopivan kokoisesta pyöreän pullon pohjasta, mutta näin tulee taatusti siistimpi
Kolmannen kierroksen jälkeen alkaa taittopyöränsuojus olla hyvä. Se painaa 52 grammaa ja on näin noin 50 grammaa kevyempi kuin alkuperäinen. Se on myös millin matalampi kuin alkuperäinen. Siis milli enemmän tilaa reisien välissä. Ja se toimii - siis ei ole reiden sisäpinta musta treenin jälkeen.
Ensimmäisellä yrityksessä käytin 2mm seinämä vahvuutta. Suojuksesta tuli liian pehmeä - sehän on vain kiinni keskeltä 10mm pultilla. 3mm seinämä vahvuus tuntuu sopivalta jäykkyyden puolesta.
Tässä kuvia:
Taittopyörä "ulkoa"
CCoverTop.png (667.41 KiB) Katsottu 17678 kertaa
Taittopyörä "sisältä"
CCoverBottom.png (648.61 KiB) Katsottu 17678 kertaa
Taittopyörän sisustan leikkausmitat
CCoverInnerDim.png (219.93 KiB) Katsottu 17678 kertaa
Kuvissa ja kappaleessa itsessään näkyy 3D tulostuksen jäljet. Pinta näyttää epätasaiselta vaan ihoa vasten se tuntuu sopivalta (myös hikisenä).
Tuohon voisi vielä suhauttaa ruiskupakkelia ja maalata. Paranisi ulkonäkö mutta mahtaisiko kestää kulutusta. Ja kitkaa ei saisi tulla lisää (siis ihoa vasten).
Hiilikuitu ulkonäkö olisi varmasti hieno. Mitenköhän sen saisi aikaan?
EDIT: Tulostusmateriaali on ihan vain PLA'ta
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Hyvä hyvä, 3D-tulostus laajenee myös nojakkipuolelle . Itsellä on tulossa Avuksen takaohjaukseen mockup-osia PLA:sta. Ensin vain tilantarvehahmotteluun, ja sitten kun saa muodot ja mitat kohdilleen, niin ajattelin proto1:ssä kietoa tulosteen päälle hiilikuitunauhaa epoksin kera. Ylimääräistä painoa tulee muovin jäädessä kappaleen sisään, mutta protoiluvaiheessa sen sietää.
Kolmannen kierroksen jälkeen alkaa taittopyöränsuojus olla hyvä. Se painaa 52 grammaa ja on näin noin 50 grammaa kevyempi kuin alkuperäinen. Se on myös millin matalampi kuin alkuperäinen. Siis milli enemmän tilaa reisien välissä. Ja se toimii - siis ei ole reiden sisäpinta musta treenin jälkeen.
Ensimmäisellä yrityksessä käytin 2mm seinämä vahvuutta. Suojuksesta tuli liian pehmeä - sehän on vain kiinni keskeltä 10mm pultilla. 3mm seinämä vahvuus tuntuu sopivalta jäykkyyden puolesta.
3D-tulostus on valmistusmenetelmänä siitä kiva, että se antaa aika helpot mahdollisuudet keventää rakenteita. Sen sijaan, että tekisi 3 mm paksun seinämän, voisi ajatella vaikka 1 mm paksuista, jonka päällä/takana on 2 mm paksuinen vahvikerimoitus. Tai vaihtoehtoisesti tekee kaksi 1 mm paksuista kuorta, joiden väliin tulostaa 1 mm paksuisen hunajakennon. Se tulostuu samalla ja nopeammin kuin 3 mm umpikotelo. Vaatii toki enempi suunnittelua, huoh.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Ensimmäisellä yrityksessä käytin 2mm seinämä vahvuutta. Suojuksesta tuli liian pehmeä - sehän on vain kiinni keskeltä 10mm pultilla. 3mm seinämä vahvuus tuntuu sopivalta jäykkyyden puolesta.
Sen sijaan, että tekisi 3 mm paksun seinämän, voisi ajatella vaikka 1 mm paksuista, jonka päällä/takana on 2 mm paksuinen vahvikerimoitus. Tai vaihtoehtoisesti tekee kaksi 1 mm paksuista kuorta, joiden väliin tulostaa 1 mm paksuisen hunajakennon. Se tulostuu samalla ja nopeammin kuin 3 mm umpikotelo. Vaatii toki enempi suunnittelua, huoh.
Ohjelma (Ultimakerin Cura), joka muuttaa 3D piirroksen 3D tulostimen ymmärtämään muotoon tekee tuon ihan automaagisesti. Käytin 1mm pintavahvuutta eli kyllä tuossa on millimetri hunajakennoa kahden 1mm pinnan välissä.
Tulostusasetuksia
PrinSettings.png (4.47 KiB) Katsottu 17479 kertaa
"Infill density" määrittelee hunajakennon tiheyden.
Taidanpa muuttaa tuota vielä siten että ei tarvitse prikkaa taittopyörän ja suojuksen välissä - tämähän on vain muotoilukysymys. Ilman tuota prikkaa taittopyörä ei pyöri vapaasti.
Olen hieman kehitellyt ketjupyörän suojusta eteenpäin.
Yksi heikkouksista siinä on että sitä ei voi kiristää kovin tiukasti muovin pehmeyden takia vaan se pyörähtää helpohkosti. Ja sitten alkaa kuulumaan ääntä kun ketju hankaa siihen. Tässä ajatus on, että se lukittuu ketjun paluupörän 6 koloruuvin kantaan.
CoverV2b.png (189.1 KiB) Katsottu 16612 kertaa
CoverV2a.png (86.2 KiB) Katsottu 16612 kertaa
Mitoitus ei ole vielä kohdallaan vaan vaatii edelleen säätöä... ja uusia tulosteita.
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Jotenkin tuntuisi johdonmukaiselta, jos myös paluuketjupyörän tulevan ketjun nippi suojattaisiin tunnelilla. Taittopyörältä pois päin liikkuva ketju ei ole vaarallinen, vaikka sekin on kyllä yhtä likainen.
Raptokejusuoja.png (334.7 KiB) Katsottu 16563 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Nokialla kisoissa ihmettelin, että mikä kitisee pyörän takapäässä. Syyksi paljastui takapyörän laakeri. Pitäisi siis laittaa uusi laakeri. Tai, nyt olisi toisaalta tekosyy muuttaa S80 levyjarrulliseksi (kaipaan lisää jarrutehoa). Jos vaan löytyisi jostain 18 reikäinen (pinnainen) levyjarrunapa. Mitäs jos ottaisi 36 reikäisen ja käyttäisi vain joka toista reikää?
Vai mahtaisiko joku haluta ostaa nykyiset kiekot, jolloin voisi ostaa vaikka uudet
Encore
Red.png (224.74 KiB) Katsottu 12412 kertaa
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Jos vaan löytyisi jostain 18 reikäinen (pinnainen) levyjarrunapa. Mitäs jos ottaisi 36 reikäisen ja käyttäisi vain joka toista reikää?
Sille että tuollaista levyjarrunapaa ei löydy on varsin looginen selitys. 18pinnaa, joista vain puolet ottaa vastaan jarrutuksen suuntaiset voimat ei yksikertaisesti kestä.
Mitäs jos ottaisi 36 reikäisen ja käyttäisi vain joka toista reikää?
Tämä on mahdollista, mutta kuten Jukka tuossa jo mainitsi kesto alkaa olla äärirajoilla ellei mene sitten pahassa paikassa jo yli. En siis suosittele vaikka kiinnostais tietää miten paljon se kestäis.