Olikohan se 26"? Nokian WXC300 (tai sen nykyinen seuraaja) olis 300-nastainen noin 60 milliä leveä melko miellyttävästi sohjossa kulkeva nastarengas. Mahdollisesti paras teollinen pyörän nastarengas jota on, noin pyörätiekäyttöön. Maastoon on sitten omansa.
Ja nyt sen sitten saa 3 pyöräiseen nojapyöräänkin kiinni.
Heitin tässä illalla lenkin, mutta kun lämpötila oli laskenut 3,4 asteeseen, niin varpaat olivat kylmettyä sandaaleissa, vaikka vedinkin kahdet sukat jalkaan. Pitäisi jotenkin saada tuulensuojakerros sukkien päälle... Miten sellaisen saisi mukavimmin järjestymään?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Heitin tässä illalla lenkin, mutta kun lämpötila oli laskenut 3,4 asteeseen, niin varpaat olivat kylmettyä sandaaleissa, vaikka vedinkin kahdet sukat jalkaan. Pitäisi jotenkin saada tuulensuojakerros sukkien päälle... Miten sellaisen saisi mukavimmin järjestymään?
eikös tuohon kävisi vaikka kenkien päälle vedettävät sade suojat?
luulisi niiden tuulen pitävän kun vedenkin pitää.
ja ei varmaan pitäisi olla ongelma itselläkään ommella sopivat pussit kuminauhoilla sopivan räikeästä kankaasta .
Ei välttämättä kannata käyttää vedenpitävää materiaalia, jos oikeasti tarvitsee vain tuulenpitävän. On tuulenpitäviä kankaita jotka hengittää ja päästää hien pois. Kengänsuojia löytyy miljoonaa eri materiaalia, joka lähtöön on varmasti hyvät, tai sitten voi tehdä omat. Olen tosin niin kehno tekemään asioita itse, että ainoat omat kengänsuojani on tuollaiset tosi koville pakkasille tehdyt, joissa on sentin fleece sisällä ja päällä tuollainen windstopper-kangas. Sellaisia ei saanut mistään.
sellainen mieltä askarruttava kysymys kun se nyt on tullut itselläkin ajankohtaiseksi niin kuinka suojaatte nojakkinne penkin?
vai ovatko ne aina katoksessa tai sisällä?
sellainen mieltä askarruttava kysymys kun se nyt on tullut itselläkin ajankohtaiseksi niin kuinka suojaatte nojakkinne penkin?
vai ovatko ne aina katoksessa tai sisällä?
Kotona on katoksessa, töissä taivasalla alttiina veden ja lumen lisäksi teollisuus pölylle. Siksi penkkini ovat vähän "karuja". Pinta pitää saada kinttaalla/paperilla pyyhkäisemällä puhtaaksi/kuivaksi tai sotkee/kastelee vaatteet. Pehmustetut penkit olen siksi päällystänyt pressumuovilla. Kokeilin myös irtopehmustetta joka olisi työpäivän ajan sisällä, mutta menee värkkäämiseksi ja kastuu kuitenkin välillä. Onhan tuollainen muovi kesällä hiostava, mutta onneksi pehmustetta tarvii työmatkoilla vain talvella kun tiet ovat epätasaiset.
Olipa aamulla ennätysliukas keli töihin mennessä. Yöllä jäiseen maahan ja hiekoittamattomalle tielle satanut muutama milli vettä. CLWB:llä tasapainoilin töihin. Ylämäissä piti polkea tosi varovasti ettei pyörähdellyt liikaa tyhjää, tuskin olisi millään etupainoisella edes eteenpäin päässyt. Pari kertaa pyörä kaatui, toisella kerralla vain pyörä kun sain jalat ajoissa maahan. Aika hyvä kompromissi siis korkeuden suhteen, riitävän korkea tarkkaan tasapainoiluun ja jalkojen tukevasti maahan saamiseen, muttei niin korkea että kaatuminen sattuisi.
Tänä aamulla oli pääkaupunkiseudulla ensimmäinen liukas keli. Teillä oli vähän lunta ja alla moninpaikoin jäätä. En uskaltanut lähteä normaalilla (pysty) työmatkapyörällä, jossa ei ollut vielä nastarenkaita, töihin. Joten otin käyttöön kolmipyöräisen (Trice) ja sillä oli leppoisa ajella, kun ei tarvinnut pelätä kaatumista ja luntakaan ei ollut haitaksi asti. Parissa ylämäessä joutui kyllä työntämään, kun rupesi sutimaan. Täytyy laittaa taakse vielä nastarengas. Onneksi takakiekko on 26 tuumainen, joten valinnan varaa löytyy.
On näköjään uskottava ettei talvisaikaan kannata ajella pistosuojaamattomilla kumeilla! Pari rengasrikkoa peräkkäin kun pyöräteille on ehditty kylvää se rengaskauppiaiden suosittama sepeli. Kummallakin kerralla alla oli tadpole. Kolmipyöräisellä pystyy näköjään ajamaan tyhjälläkin renkaalla, tosin raskasta se on. Pitänee ostaa joululahjaksi Marathon plussat, vai onko muita suositeltavia 20" kokoisia sepelinkestäviä kumeja?
vai onko muita suositeltavia 20" kokoisia sepelinkestäviä kumeja?
Vielä en suosittele vaan kerron että itse ostin Biltemasta pistosuojatun 47-406 kumin CLWB:n takarenkaaksi. Yllätyin hieman kun olikin merkiltään Rubbena, eikä Biltema. Rubbenat on olleet kyllä ihan hyviä kumeja, kestävät hyvin kun merkittyjä maksimi paineita ei kovin paljon ylitä. Tässä paineenkesto tosin vaatimattomat 2,8bar ja kulutuspintakin tuntuu ohuemmalta kuin marathon plussassa Tosin saahan näitä neljä yhden marathon plussan hinnalla
Julkinen teiden huolto käyttää nyt pyöräteillä hiekkaa lumientuloon asti juuri tuon puhkomis ongelman vuoksi. Työnantajan vastuulla olevilla tieosuuksilla on pelkkää kalliomursketta.
Marathon Plussan lisäksi toimivia ratkaisuja on laittaa pistosuojanauha tai sitten vanhan ulkorenkaan kulutuspinta ulko- ja sisärenkaiden väliin paksuntamaan. Kaikki nämä tietty hidastavat menoa. Kuulopuheiden mukaan myös sisärenkaaseen laitettava renkaanpaikkausneste toimii. Tätä en ole itse kokeillut.
Fillarifoorumilla on aiheesta keskustelu joka on pitkä kuin nälkävuosi. Siinä on muutamia kohokohtiakin, esim. kun Keihäsen Tapsa lainasi keskusteluaan Helsingin kaupungin kunnossapidon pomojen kanssa. Nämähän eivät tietysti mitään ongelmaa tunnusta siinä, että kylvävät kevyen liikenteen väylille 7-millistä sepeliä.
Ensimmäiset lumessa ajokokemukset CLWB:llä kun työmatkalla terähti 5cm lumipeita. Karkeasti yleistäen helpoin ja raskain kaksipyöräinen. Koko välin yhtä pykälää keveämpi vaihde kuin puhtaalla asfaltilla, eli vauhti n.30% hitaampi. Hallinnan helppous yllättäisi, jos en olisi jo soralla sitä todennut. Ainoa kaksipyörä nojakki jolla pysyy auton renkaan jäljellä. Keventää kätevästi niillä tieosuuksilla joissa on "pihoille ajo sallittu". LWB mutkitteli liikaa ja SWB:llä ei tarkasti näe missä eturengas menee.