Päällimmäisenä askarruttaa nyt renkaat:
Nastat? Kitkat?
Vain eteen, vain taakse, molempiin?
Mistä ostitte? (ei näytä joka putiikissa olevan 20" talvirenkaita)
Mutta eipä sellaisia sepelinkestäviä renkaita tahdo kaupasta saada. Olen ratkaissut asian pistosuojanauhoilla, mutta niissä on se huono puoli että kivet tarttuu kuitenkin renkaaseen ja renkaan pyöriessä syövät kudokset poikki pistosuojanauhaa vasten. Kun on tarpeeksi kudoksia poikki niin rengas ei enää kestä painetta vaan ratkeaa rikki. Täytyy sis pistosuojanauhojenkin kanssa käydä renkaita läpi usein ja kaivella kivet pois mahdollisimman ajoissa.
Sinänsä en pidä nastoja välttämättöminä, kun ei kinnerillä muutenkaan pysty pahassa talvikelissä ajamaan järkevästi. Hyvä talvikeli menee renkailla kuin renkailla kunhan pitää jonkun tolkun ajossa ja tilannenopeuksissa.
Kuten melkein kaikessa sään kanssa ongelmia syntyy kun siirrytään vakaasta tilasta toiseen, eli kuten etelässä lämmöt pyörii nollan molemmin puolin eikä koskaan saavuteta kunnolla vakaata talven tilaa jolloin olis pakkasta niin että tiet olis kovaksipakkutuneen lumen peitossa ja helposti ajettavat niin ongelmia riittää.
Harry Liebden (vai miten sen nyt kirjoitetaankaan) hankkii ajokokemusta Etelä-Suomen talvea vastaavista ajokeleistä. Onni onnettomuusessa ettei ollut vastaantulijoita eikä kuskillekaan kai käynyt kovin pahasti.
Mutta on se hyvä että Keski-Eurooppassa asuvat kinnerikehittelijätkin saavat vähän näkökulmaa talviajoon, kun siellä on nyt vissiin ollut talvisempaa kuin täällä eteläisessä Suomessa viime aikoina.
Videoon liittyen luin jostain kommentin että nastarenkaat olisi pitänyt olla. Olen kyllä sitä mieltä että noissa olosuhteissa niistö ei olisi ollut apua. Paitsi ehkä niin että nastarenkaiden kanssa ei olisi alunperinkään päässyt noin kovaa.
Minä olen ajanut Arcuksella koko talven. Takana Schwalben nastarengas ja edessä ihan perus Big Applet. Mulla on sen verran jyrkkä nousu koulun pihaan (100m) että ilman nastoja takana pitäis työntää ja sehän ei oppilaiden nenän edessä käy. Oikea tilannenopeus on tosi tosi tärkeää, että saa pysähtymään. Aikamoista röykytystähän tää talviajo on, mutta mukavaa. Päivittäin tulee ajettua noin tunti. Tuo 750W on sen verran tehokas moottori, että välillä lähtee perä irti nastoista huolimatta. No siinä tilanteessa vaihdetaan peukalokaasulle ja mennään iisimmin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Olen ajanut talvella vain arkisin ja viikonloppuisin. Lähinnä työmatkat ja kelien parantuessa sunnuntaisin konserttiajon. Vastamelukuulokkeet päähän ja hyvä konsertto soimaan. Mieli ja kunto kiittää. Maisematkin on aika hienoja kun kevättä pukkaa.
Minulla riittää kitkarengas taakse ja eteen nastat. Nastat voi olla ehkä vähän turhat kun ei täällä liukasta ole.
VeloMika
Ei ole muuten tullut täällä Vantaalla yhtään rengasrikkoa sepelin vuoksi. Ainoat renkaan puhkeamiset on mulle ja Arcukselle sattuneet vain kesällä. Kumma juttu. Käytän kyllä talvella matalampia paineita (Big Apple 2 bar) joten olisko tälläkin vaikutusta?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Ei ole muuten tullut täällä Vantaalla yhtään rengasrikkoa sepelin vuoksi. Ainoat renkaan puhkeamiset on mulle ja Arcukselle sattuneet vain kesällä. Kumma juttu. Käytän kyllä talvella matalampia paineita (Big Apple 2 bar) joten olisko tälläkin vaikutusta?
Sillä on vaikutusta, mutta myös sillä että Vantaa vaihtoi jo vuosia sitten terävimmän sepelin vähemmän terävään joka vähensi puhkeamiset siellä liikkuvilla huomattavasti.
Tänään on niitä päiviä kun vähempikin ajo riittää. Muutama sentti nuoskalunta rauhoittaa mukavasti vauhtia. Jotta edes pääsee liikkeelle niin on pakko pitää tehoja korkealla. Samaan aikaa tulee nuoskalunta joka tarttuu tuulilasiin ja silmälaseihin. Onneksi tuulilasin saa sisälle sulamaan. Näitä kelejä sitä sitten muistelee kaiholla kesällä
VeloMika