Olen asentamassa SH18:aan vilkkuvaloja, joiden pitäisi toimia yhdestä kolmivaiheisesta vivusta. Olen samanlaisen systeemin asentanut uuraislaisen kaverin nojakkiin, mutta vaikka homman pitäisi olla aivan triviaali, nyt tuli tenkka poo. Piirsin aiheesta kaavion, josta tuli jotenkin tonttuaiheinen, että käyköön nyt vaikka joulukortista. Minne kysymysmerkkiin päättyvä johto kytketään? Vai onko tässä jotakin aivan pielessä? Tarvitaanko kaksi kytkintä?
Ongelma.png (126.23 KiB) Katsottu 4015 kertaa
Hyvää joulua kuitenkin!
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Kummankin vilkkuvalon kuvassa ulkoreunoilla olevat navat yhdessä joko miinukseen tai vilkkureleelle, ja siitä jäljelle jääneestä (miinuksesta tai releeltä) kytkimen keskimmäiseen nastaan, jolloin siis kytkin keskiasennossa ei laske sähköä kummallekaan polttimolle, mutta laitaan käännettynä laskee sen toiselle (valitulle) polttimolle.
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
... siis olettaen että olet kytkenyt releelle jatkuvan käyttöjännitteen, jolloin se kytkee ja katkoo koko ajan (myös kun ei haluta vilkuttaa) ja kytkimellä silloin valitaan halutaanko pätkivä sähkö ohjata johonkin /mihin.
... siis olettaen että olet kytkenyt releelle jatkuvan käyttöjännitteen, jolloin se kytkee ja katkoo koko ajan (myös kun ei haluta vilkuttaa) ja kytkimellä silloin valitaan halutaanko pätkivä sähkö ohjata johonkin /mihin.
Kaksinapainen rele laitetaan sarjakytkentään. Se on kytketty virtapiiristä irti, kun ei vilkuta
No olipas tosiaan triviaalijuttu. Kiitos jamppas ja jori! Tämä lienee hyvä esimerkki siitä, että, jos asettaa lähtötilanteen väärin eikä huomaa tai muuta sitä, johtaa se umpikujaan.
Edit
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Olet piirtänyt vilkkureleeseen kolmannen navan. Yksi mahdollisuus on, että rele on toimiakseen maadoitettava jo siitä, jolloin se syöttää katkaisijalle katkottua virtaa, jonka katkaisija jakaa sitten lampuille, jotka on maadoitettava erikseen.
Tosiaan, jos vilkut ovat ledejä ja rele "vanhanaikainen", niin ledien läpi kulkeva virta on niin pieni, ettei perinteinen kaksinapainen vilkkurele (joka taitaa perustua metalliliuskan kuumenemiseen releen sisällä) jaksa alkaa katkomaan virtaa. Tämän voi kiertää kahdella tapaa, joko Viljamin ehdottamalla ledivikkureleellä tai sitten Nojanallen vastuksella. Vastusta ei kuitenkaan ihan sananmukaisesti kytketä etuvastukseksi, vaan nimenomaan kummankin ledin rinnalle, rinnakkaiskytkentään. Tällöin sen vastuksen läpi pääsee riittävästi virtaa "vanhanaikaisen" vilkkureleen toimimiseksi.
Vastusratkaisussa on se huonompi puoli, että siinä ledien pienestä virrankulutuksesta ei ole iloa, kun sähköä kuluu sen vastuksen lämmittämiseen saman verran kuin edisonin aikaisilla hehkulankapolttimoillakin. Motonetin kaksinapainen ledirele maksaa € 9.90: http://www.motonet.fi/fi/tuote/481900/V ... 0W-2-nap-L
Vilkut eivät ole ledejä. Ostin ne aikanaan Biltemasta, josta niitä ei enää löytynyt. Otin kuvat vilkuista edestä ja takaa. En tiedä miten releen keskinavan maadoittaminen tapahtuisi. Kokeilin kytkeää sen katkaisijan keskinapaan ja akun -napaan, mutta mitään ei tapahtunut. Vilkut nyt toimii aika hyvin ohjaustankoon kiinnitetystä vaihtajan vivusta painelemalla omaan tahtiini.
Liitteet
SH18 a.jpg (256.62 KiB) Katsottu 3755 kertaa
SH18 b.jpg (264.46 KiB) Katsottu 3755 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Olin vähän väärässä sen releen keskinavan suhteen. Se on vilkun merkkivaloa varten. Laitoin juuri Valmettiin lokasuojavilkuiksi samanlaiset äärivalot kuin sinulla sullomalla lampun sisään kaksilankaisten ( 5 ja 21 W eli parkki- ja vilkku )polttimoiden kannat, ja olin siinä uskossa, että merkkivalojohto vaikuttaa releen toimintaan, mutta pitäisi sen toimia ilmankin. Mutta jos sinulla on noissa lampuissa ne alkuperäiset 5 W polttimokannat ja pienet polttimot, eivät ne vissiin läpäise niin paljon virtaa, että rele raksuttaisi. Kokeile piruuttasi 21 W vilkkupolttimolla irtojohdon päässä. Meinaan, että kyseessä voi olla sama oire kuin vanhoissa autoissa, joissa yhden vilkkupolttimon palaminen pysäyttää releen toiminnan. ainakaan Valmetin kolmenapainen rele ei toiminut parkkipolttimoilla.
Tämän voi kiertää kahdella tapaa, joko Viljamin ehdottamalla ledivikkureleellä tai sitten Nojanallen vastuksella. Vastusta ei kuitenkaan ihan sananmukaisesti kytketä etuvastukseksi, vaan nimenomaan kummankin ledin rinnalle, rinnakkaiskytkentään.
Ja tarkennuksena vielä vastus kytketään vilkun plussan ja akun maan välille, eikä ledin plussaan ja miinukseen. Nimimerkillä: taistelu on peräkärryn ledien kanssa.
Muoks. Eihän mulla ollutkaan releen toimintaongelma vaan mersun canväylän hämäys. Toimii tuo vilkkureleen ohjaus ihan niinku vph kertoi.