Jarcco kirjoitti:Päivitetään vähän tämän pyörän tilannetta. Olen ehtinyt nyt ajella tällä sen verran että voi jotain kertoa. Lyhyesti sanottuna toimii siinä käytössä kuin meinasin, eli parhaimmillaan maantielenkeillä. Myös torinkulmilla pelaa, kun pitää mielessä ettei ole kaikista ketterin. Jos vertaa pienipyöräiseen low raceriin, ajaminen on muuten samanlaista mutta istutaan vain ylempänä. Se etu matalalla pyörällä on että käsillä voi pitää pyörää pystyssä. Kaaduin kerran paikallaan risteyksessä kun en ottanut kuin toisen jalan irti lukkopolkimesta, mutta tasapaino heilahtikin sille puolen missä jalka oli kiinni polkimessa... 20" renkainen jive on myös ollut nopeampi, mutta syynä voi olla renkaat (tai heikentynyt kunto). Erot ei ole suuret enkä muutenkaan aja täysillä veren maku suussa.
Voimansiirto toimi hyvin, pari kohtaa tosin pitäisi joskus parannella: Ääni, taittopyörä pitää ärsyttävää rapinaa joka johtuu hammastuksen ja ketjun eri suuntaisuudesta. Se vaihtelee eri vaihteilla ja pahimmillaan on suurilla välityksillä, iso eturatas ja pieni takaratas. Pitää vielä hioa rissan hampaita matalammiksi. Ketju putoaa helposti paluurissalta kun taluttaa pyörää taaksepäin ja samalla kääntää ohjauksen laitaan. Tämä tapahtuu lähes joka kerta kun otan pyörän tallista. Olisi helppo korjata laittamalla ohjuri, mutta ei ole kiusannut niin paljon että olisi viitsinyt.
Kun ripustaa taittopyörän nivelellä, tuota ongelmaa ei ole:
Etuveto noin muuten pelaa niin hyvin, että pidän ilman muuta parempana kuin takavetoa pitkällä ketjulla ja usealla taittopyörällä. Renkaan pito riittää ja kääntövaraa on tarpeeksi. Eri asia jos pyörä on korkeampi ja ketjulinja suorempi, silloin valitsisin takavedon.
Eikö sorapintaisissa vastamäissä ole ollut ongelmaa? Minulla SH14 sutii.
Etujarrun tehottomuus ongelma selvisi viimein. Ei ollut venyvä vaijeri, joustavat länget eikä kulunut vanne. Vaan jarrun paikka suhteessa vanteeseen on muuttunut, koska haarukka on taivutettu suoremmaksi. Längissä kyllä säätövara riitti juuri, mutta palat eivät ole ihan kohtisuorassa vannetta vastaan. Lisäksi ne tekevät liikettä niin pienisäteisellä ympyränkaarella että voima ei osukkaan sinne minne pitäisi. Tilanteen korjaaminen vaatisi jarrutappien siirron noin 5-10 mm alemmas.
FWD midracer 28/28
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: FWD midracer 28/28
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: FWD midracer 28/28
irakas kirjoitti:Kun ripustaa taittopyörän nivelellä, tuota ongelmaa ei ole:
Eikö sorapintaisissa vastamäissä ole ollut ongelmaa? Minulla SH14 sutii.
Minulla oli vastaava nivel 20" versiossa, mutta 26" renkaalla se ei käynytkään. Kääntökulma pieneni liikaa, koska rissa jäi liian kauas nivelen ottaman tilan vuoksi. Nyt rissat ovat lähes kiinni toisissaan. Vetorissan voisi nostaa ylemmäs, mutten viitsi moista muutosta tehdä, koska ongelma korjaantuu ketjun ohjurilla.
Pääsen ylös sen ainoa jyrkän soramäen mikä reitilläni on, ja se riittää minulle. Talviliukkaille tälläinen pyörä ei mielestäni sovellu, veti sitten mistä päästä tahansa.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: FWD midracer 28/28
irakas kirjoitti:Minusta Jarcco on löytänyt vankalla kokemuksellaan midracerissaan sopusuhtaisen ja aika lähellä ideaalia olevan ratkaisun, jossa toteutuu monet näillä palstoilla olleet ajatukset. Itsekin olen vastaavanlaista tyyppiä suunnitellut, mutta aina olen päätynyt mielestäni liian suureen istuinkorkeuteen. Tuo 55 cm on aika hyvä saavutus!
Sakari
Joo. Kokeilin tätä Nokialla. Erittäin miellyttävä ajettava.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: FWD midracer 28/28
Muutaman vuoden kokemuksellakaan ei tähän ole suuremmin muutostarvetta tullut. Ohjaustanko voisi olla kapeampi koska kääntösädettä rajoittaa ketjun ja renkaan kontakti. Rungon lyhentämisestä oli ainakin Jorin kanssa juttua, todennäköisesti ei juuri hyödytä. Loppujen lopuksi Pastorin Kuudee on hyvin samanlainen ajaa, vaikka geometria on melkoisen erilainen.
Yksi kestokiusa tässä on, ketju putoaa pikkurissalta kun taluttaa taaksepäin ja samalla kääntää jyrkästi. Luulin että sain sen jo korjattua, mutta Nokialla se tietysti taas putosi...
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: FWD midracer 28/28
Mä olin kanssa yllättynyt miten samanlainen kuudee oli ajettavuudeltaan. Sun pyörä oli ehkä "letkeämmin eteenpäin soljuva" ja kuudee lyhyytensä puolesta jotenkin ihan vähän "tanakampi".
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: FWD midracer 28/28
Pastori kirjoitti:Sun pyörä oli ehkä "letkeämmin eteenpäin soljuva" ja kuudee lyhyytensä puolesta jotenkin ihan vähän "tanakampi".
Minusta ehkä takakireä ja nahkamainen, joskin jälkitunnultaan raikas ja nuorekas. Sopii mainiosti yhteen Shimanon sandaalien ja lippalakin kanssa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: FWD midracer 28/28
jori kirjoitti:Pastori kirjoitti:Sun pyörä oli ehkä "letkeämmin eteenpäin soljuva" ja kuudee lyhyytensä puolesta jotenkin ihan vähän "tanakampi".
Minusta ehkä takakireä ja nahkamainen, joskin jälkitunnultaan raikas ja nuorekas. Sopii mainiosti yhteen Shimanon sandaalien ja lippalakin kanssa.
28/28 oli kuin erittäin hyvä ja letkeä chardonnay ja kuudee enemmän semmoinen hyvän rieslingin tyyppinen.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: FWD midracer 28/28
Vaikuttaa veljillä olevan pyöräilyn lisäksi muitakin "harrastuksia"
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: FWD midracer 28/28
Elämässä on hyviä asioita joista voi nauttia, ilman että ne in harrastuksia. Heh.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: FWD midracer 28/28
Ajattelin pitää rakenteluharrastusta yllä ja vähän päivittää tätä hyväksi havaittua fillaria. Ei mitään radikaalia, vaan penkin kiinnityksen muutos ja levyjarrut eteen. Korvakkeen sovitusta varten tein pellistä reikäjigin jolla saa säteen suuntaisen paikan kohdalleen. Sivusuunnassa kohdistus tehdään lukitsemalla jarru kiinni oikeaan kohtaan. Pitää vaihtaa vielä pyöreäprofiiliset soviteprikat tavallisiin. Sitten vaan heftaa kiinni, toivoen ettei vetele pahasti kun hitsaa loppusauman.
Tuossa on infoa levareista:
http://blog.artscyclery.com/keeping-the ... -adapters/
- Liitteet
-
- iso.jpg (51.23 KiB) Katsottu 5636 kertaa
-
- WP_20161230_11_01_59_Pro.jpg (301.08 KiB) Katsottu 5636 kertaa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: FWD midracer 28/28
Valmista tuli
Jarru on Avid BB5 MTB versio. En osannut perustella itselleni kalliimman hankintaa, kun tälläinen toiminut moitteetta jo parissa eri pyörässä.
Hyvää Uutta Vuotta!!
- Liitteet
-
- valmis.png (882.53 KiB) Katsottu 5586 kertaa
Re: FWD midracer 28/28
Mulla ei tahdo pikalinkkunapa pysyä kovissa jarrutuksissa paikoillaan, kun dropparit aukeaa just jarrumännän tangentin suuntaan. Urat on kaiken lisäks hieman väljät akselille, jonka fiksaaminen varmasti korjaisi vaivan.
Toi sun mutterimalli pyssyy varmasti tukevammin, mutta kuitenkin huomioimisen arvoinen pointti pyörää suunniteltaessa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: FWD midracer 28/28
Härski kirjoitti:Mulla ei tahdo pikalinkkunapa pysyä kovissa jarrutuksissa paikoillaan, kun dropparit aukeaa just jarrumännän tangentin suuntaan. Urat on kaiken lisäks hieman väljät akselille, jonka fiksaaminen varmasti korjaisi vaivan.
Toi sun mutterimalli pyssyy varmasti tukevammin, mutta kuitenkin huomioimisen arvoinen pointti pyörää suunniteltaessa.
Hyvä huomio, muistan lukeneeni vastaavaa käyneen muillekin. Luulen ettei ole kovin yleinen ongelma kuitenkaan. Luotan kyllä mutterikiinnitykseen tuossa kohtaa. Jos tulee ongelmia, tuollaiset prikat olisi helppo lisätä:
Tai sitten lawyer lipsit:
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: FWD midracer 28/28
Koko parantelu ajatus lähti siitä että niskaan kohdistuvaa täristystä saisi vähennettyä. Penkin takatuki on muutettu runkoon, mutta lisäksi tulee vaimenninkumit. Jos ovat liian vetelät, ne voi helposti korvata kovemmilla muoviholkeilla.
Nää vesikelit alkaa jo käydä hermon päälle
Re: FWD midracer 28/28
Miksi jousto penkkiin eikä takahaarukkaan Jälkimmäisessä ratkaisussa jousto voisi olla isompi eikä polkuvoima hukkuisi suoraan joustoon.