En epäillyt, mutta nyt kokeilun myötä on tullut viimeinen varmistus sille fysioterapeutin masentavalle lauseelle, että minun on opittava kävelemään uudestaan. On aika veemäinen asia kuulla aikuisena. Kissaa niskasta, kun influenssan jälkioireet keuhkovaivaisena kestävät naurettavan pitkään ja lyhyitä fyysisiä suorituksia voin tehdä nyt kuntoutuksena, kun osa limasta on poistunut keuhkoista ja ilma kulkee miten kuten. Voin treenata hetken pulssin nousun jälkeen lievästi hengitystiheuden noustua vähän aikaa ennen kuin keuhkoissa tuntuu pahale. En tiedä, riittääkö tämä rasitus hidastamaan paranemista jälkioireista, vai auttaako lievä hengästyminen keuhkokipuineen liman irroituksessa.
Olen kiitos frisbeegolfin kärsinyt vuositolkulla plantaarifaskiitista, joka on inflammaatio, eli ei virus- tai bakteeriperäinen, eli ylirasitustulehdusvaiva. Ja toisin kuin suomalaisilta lekureilta ja fyssarilta olen kuullut, myös alikulutuksesta johtuva rappeumatauti. Jenkkien mukaan ja heidän termien WTF? Kivan ristiriitainen tulos, jos sekä ali-, että ylikäyttö rassaa jalkapohjan jännettä. Kokemus osiittaa molempien näennäisesti vastakkaisten väittämien pitävän kutinsa oireiden osittaista lieventymistä sopivalla hoidolla käyttäen mittarina pitäen.
Olen viime vuoden kesästä venytellyt ja jumpannut liikeratoja maksimoiden tuoreimmin ohjein jalkaa oireita vähentäen, en lieventäen. Oireita tulee pidemmillä pyörälenkeillä, mutta myös muutaman päivän istuen sekä sarjatulella kiekkoja heittämisen jälkeen. Heittolajit ovat raakoja, Tero Pitkämäeltä on mitattu tukijalan laskeutumisesta tonnin paine painesensorista. Minulla vaiva esiintyy toisessa jalassa, joka frisbeegolfdraivia tehdessä työntää kroppaa eteen päin tukijalkaa vasten. Venyttäen tulehtuvaa jännettä.
Yli puolen vuoden päivittäin useamman toiston venyttely ja jumppaohjelma auttoi oikeasta jalasta vaivojen poistamiseen, ja vasemman jalan oireiden rajaamiseen. Puolen vuoden hoidon keston ylitys pitäisi riittää hoitoon, mutta kun ei. Joten pakko on tehdä lisää ja edistystä on tullut kahdella rintamalla. Alun perin ohjeina oli hoitaa tulehtunutta jännettä venytkysellä. Viimeisin ohje fyssarilta venyttää kaksin tavoin yhtäaikaisesti vetämällä varpaita taakse ja käyttäen peukaloita jalkapöydällä varpaiden juuren takana, mikä on oikea sana?, vipupisteenä varpaiden yhtäaikaisena u muotoon väännön vahvistajana. Iso- ja pikkuvarpaat väännetään ylemmäs kuin muutkin u kurviin väännetyt varpaat. Tämä toi selvän aste-eron oireiden vähentämisessä pelkkään jalkaterä taakse pohjevenytykseen. No eihän se pakana riitä.
Vajaan viikon ajan olen lisännyt tehoa kolminkertaiseksi oikomalla polven, vetäen jalkaterän nilkasta taakse taittaen ja peukkuja vipupisteenä käyttäen varpaita u kurviksi kääntäen kropalla eteen nojaten kuin takareittä venyttämällä. Ei kai ole mahdollista venyttää enempää ja voe poijjaat, kun pureksii myös pohkeesta. Jäykkä pohje lähes yliliikkuvuussyndrooman diagnoosin saajalle on taas ristiriita. Testissä lekurilla vain aliliikkuva kyynärnivel pelasti diagnoosilta yhdellä pisteellä. Tarkoittaen sitä, että muualla olen yliliikkuva, mikä on terveysvaiva. Vaikka pohje on pinkeä pyöräilystä johtuen, aiemmin venyttelemällä hankittu liikkuvuus on mahdollista saavuttaa reteesti yli normiväestön venyvyyden vaikka pahaa tekeekin. Kipua lisää venyvyys entinen, eli älytön. Ihan ei mene spagaattia, mutta tietääkseni raja ei ole lihakset, vaan lantionivel.
Kolmoisvenytys jalkapohjan jänteelle on kaksiteräinen miekka. Lyhyellä tähtäimellä se on lähes viikon aikana poistanut yhdessä lisätyn voimatreenin ohella vaivat, mutta tappiin viety venyvyys pohkeen omituisen jäykkyyden, joka silti mahdollistaa täyden liikerajan, on vaara. Jos treenin jälkeen kisakauden kasvavalla kuormituksella nykyisen rötväilyn sijaan pohje kipeytyy tai jäykistyy reaktiona rasitukseen, tappiin viety venyvyysharjoitus nyt tarkoittaa pahimmillaan sitä, ettei venytys auta rasituksesta palautumiseen.
Murhe kerrallaan, kun saisi vuosien vaivakierteen pois. Koska asteittain koventuvat venytykset ja parantuvat liikeratajumpat eivät ole riittäneet hoitamaan vaivoja, on pakko lisätä treenin rasitusta. Viikon paikkeille on keuhkot mahdollistaneet kävelyssä mummosta ihmiseksi palaamisen harjoittelu. Vieläkään en automaattisesti alle kaahaustahdin (jota keuhkot eivät pitkään kestä) askel nouse päkiälle automaattisesti luotettavasti edes kauppareissun verran. Kun tietoisesti tarkkailen ongelmaa, olen vahaan sipsutukseen palaamista havainnut ja eliminoinut nousemalla päkiälle. Aika tiukassa on väärät tavat lihasmuistissa, mutta joka kävelykerta vie tilannetta itsestään oikeaan suuntaan. Nyt on noin fifty fifty latajalkakävelyn automatiikka ja päkiälle nousu, jos en keskity asiaan. Kun keskityn, surin osa kauppareissusta menee keuhkojen kestämällä nopeudellakin oikein kävellen. Palaan siis invasta lähes aikuisen tai vielä parempaa lapsen kävelytavan suuntaan. Ero tunnossa lihaksissa kävelyn jälkeen on selvä. Piru että on olen mennyt vuositolkulla käsijarru päällä kävellen rajaten liahsten ohjaustaitoa ja voimia.
Kun nyt pystyn lyhyillä matkoilla kävelemään sinne päin suuren osan ajasta oikein ja muutaman kerran päivässä teen yhdellä jalalla voimaharjoitteita rappusella seisten kantapäätä alle ja ylle rappusen nostaen niin pitkälle kuin liikkuvuutta riittää, edut ovat selvät. Siis kivun ja oireiden sekä syyn hoidossa. Tämän pääsylipun maksaa mielellään, kun siirryn käden rajaamasta ja jalan mukavuutta pudottavasta ajelusta vain käden rajaamaan ajamiseen. Mihin on jousituksen ja renkaiden leventämisen sekä tri pyörästä alaohjattuun nojakiin siirtymällä paljon parannettavaa viime kauteen verrattuna. Kun nojakista puuttuu vielä tri pyörän todistama passiivisen pehmustamisen edut ja takailmajousen optimointi, on vähän valon pilkahduksia nähtävissä ensi kaudelle. Joka ei ole käytössä keuhkojen paskana olosta vielä 
Toivoa lisäkilsoihin tuo mahdollinen jalkavaivan poistuminen ja ajomukavuuden lisäys. Niin jalkakipujen poistumisen kuin käden rasituksen vähentämisestä lisäiskunvaimennuksesta johtuen. Ja tietysti nyt loppuun asti viedyn tri pyörän pehmustetutkailun ansiosta toivottavasti sohvan ergonomiaa muistutavaan nojakkiin pääasiassa siirtyessä. Vaikka mun nojamatkasohvani on hitaampi ja raskaampi ajaa kuin tri pyöräni. Noidan nuolen Nokialle vajaana tuodun pyörän mahdollisen aerovaivan puutteellisesta rakenteiden peitosta=takakatteen ilmapussiksi muuttamisesta pois pääsy pitäisi auttaa, kuten myös tri pyörän toimivammaksi kuin luulin kiekkojen aeroedut levyttämällä takakiekko ja etukiekon laipan syvennys pitäisi helpottaa ja mukavoittaa menoa. Sormet ristissä toivon mukavampaa pyöräilytulevaisuutta. Laatu ylös joo varmasti, määrä=? Elämään tullee muutoksia, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi pyöräilymahdollisuuksiini.
Jos hyvin käy, maisemat vaihtuvat entistä enemmän, mutta selvä uhka on ajomäärien putoaminen. Jos tilanne muuttuu, budjetti on mielenkiinotinen asia. Tuo uhkia ja mhdollisuuksia, kun ehkä kaksi isoa vaikuttavaa tekijää voi olla liikkeessä. Jää nähtäväksi ja siitä ehkä enemmän myöhemmin kesää kohden, kun tiedot vahvistuvat. Ihannetilanteessa koko elämää ajatellen ajomäärät kärsivät merkittävästi kaluston parantuessa. Täyskatastrofi toisena vaihtoehtona.