Joo, tyypillinen pinta on tuolla -ei asfalttia- vaan ns. sirotepintaa (SIP). Tielle kaadetaan paksua bitumiemulsiota tai muuta tislausjäännettä ja päälle levitetään kerros n. 10-15 mm mursketta, joka tarttuu öljyyn. Pinta jyrätään kumipyöräjyrällä ja ylimääräinen murske harjataan pois. "Valmis" sirotepinnoite painuu liikenteen yliajojen mukana lopulta kokonaan tien pinnan sisään ja muuttuu vuosien saatossa varsin tasaiseksi. Tie on siis -päinvastoin kuin asfaltti- karkeimmillaan kun pinta on uusi. Näitä uusia sirotepinnoituksia on aiemmilla retkillä ollut aika paljon, koska niihin nouseva talous saa helposti EU-rahaa. 
Tuo pinta on uutena ikävää ajettavaa kapealla kovalla renkaalla. Ei niin hankalaa, kuin irtosorainen soratie, mutta täristää ja muljuaakin jonkun verran. Kovalla helteellä tuo öljy pehmiää ja puskee ylös murskeen välistä ja tahraa renkaat öljyllä, joka tekee niistä tahmeat rullaamaan ja hetkittäin liukkaat. Tämä vaatii kuitenkin pitkän yli 30°C helteen. 
Ei kuitenkaan kannata pelätä. Tuoreet pinnoitustyöt ovat lyhyinä pätkinä, eikä mitään via dolorosaa ole yhtenäkään vuonna ollut, vaikka ensimmäiset vuodet ajoin 32 mm Biltemarenkailla. Karhea ja äänekäs tuo pinta on, mutta aivan ajokelpoinen kaikilla renkailla myös aivan uutena. Paksummat renkaat kuitenkin täristävät vähemmän, eivätkä helteellä niin pahasti painu pinnoitukseen ja aiheuta lisää vierintävastusta. Vanha sirotepinta on aivan yhtä hyvä ajaa kuin asfaltti. 
Chip Seal (Sirotepintaus)
Sirotepintauksella tarkoitetaan sidotulle tai sitomattomalle alustalle bitumisella sideai-
neella liimattua kiviaineskerrosta. Kiviaines on vain yhtä lajitetta.
Sirotepintaus jyrätään joko kumipyöräjyrällä tai kumivalssijyrällä siten, että sirote tart-
tuu hyvin alustaansa. Soratien pintaus jyrätään kumivalssijyrällä tai tavallisella kaksi-
valssijyrällä, jonka paino on enintään 7 tonnia. Tehokas tiivistysvaikutus saavutetaan
kumivalssitäryjyräyksellä. Erityisen huolella jyrätään ne alueet, jotka eivät joudu liiken-
teen aiheuttaman jälkitiivistyksen alaisiksi. Irrallinen kiviaines poistetaan harjaamalla
tieltä viimeistään viikon kuluttua levityksestä. Emulsiota käytettäessä ylimääräinen ki-
viaines harjataan pois jo 2 - 3 vrk:n kuluttua levityksestä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma