Eiks tollasessa käytössä laite vois ottaa käyttövoimansa normaalista kolmivaihe oikosulkumoottorista?
Konemiehenähän sä hetkessä laitat orkkismoottorin perään koplingi, tai siivapyörän..
Eiks tollasessa käytössä laite vois ottaa käyttövoimansa normaalista kolmivaihe oikosulkumoottorista?
Konemiehenähän sä hetkessä laitat orkkismoottorin perään koplingi, tai siivapyörän..
Härski kirjoitti:Eiks tollasessa käytössä laite vois ottaa käyttövoimansa normaalista kolmivaihe oikosulkumoottorista?
Konemiehenähän sä hetkessä laitat orkkismoottorin perään koplingi, tai siivapyörän..
On käynyt mielessä. Siinä vaan on pientä rakentelua ohjauselektroniikan kanssa.
Mulla olisi neuvostoliittolainen 12V/60A / 24V/30A muuntaja autotallin nurkassa, jos jykevää virtalähdettä tarvit. Pelkkä muuntaja, ei diodeja. Vaihtuu esim kahvipakettiin.
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
Nebulus kirjoitti:Mulla olisi neuvostoliittolainen 12V/60A / 24V/30A muuntaja autotallin nurkassa, jos jykevää virtalähdettä tarvit. Pelkkä muuntaja, ei diodeja. Vaihtuu esim kahvipakettiin.
Eli tasasuuntaus pitäisi tehdä erikseen?
Minkä kokoisesta ja painoisesta laitteesta on kyse?
Neukkulaite on kyllä aina kiinnostava
Vilijami kirjoitti:Eli tasasuuntaus pitäisi tehdä erikseen?
Minkä kokoisesta ja painoisesta laitteesta on kyse?
Neukkulaite on kyllä aina kiinnostava
Aika tiivis paketti se on, noin kymmenen kiloa painava. Ulkomitat noin 20 senttiä kanttiinsa. Siinä on kaksi 12V lähtöä, jotka yhdistämällä saa 24V lähdön, tasasuuntaus pitää tosiaan tehdä itse. Voin ottaa mötikästä kuvan, jos kiinnostus heräsi.
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
Joo, ota kuva!
Muuntajan onnistuin kytkemään 24 volttiseksi ja tasasuuntasin sen sillalla, jonka virran kesto oli 50A.
Hissi toimi muutaman koeajelun, jonka jälkeen tasasuuntaussilta kärähti. Hyvä, se pitää olla siis jämerämpi. MUTTA mitä tarkoittaa muuntajan 30A? Koeajoissa ampeerimittari käväisi startissa 60:ssä ja laski sitten 45 ampeeriin. 30A ei siis tarkoita oikosulkuvirtaa. Särkyykö muuntaja tuollaisessa käytössä? Ainakaan se ei lämmennyt yhtään kädellä kokeillen.
Kyllä siitä saa enempi amppeereita kuin 30, mutta jännite laskee. Muuntajan sydän kyllästyy. Varmaan siinä on jonkin verran varmuusmarginaalia ja monesti nämä on sitten luotettavuuskysymyksiä. Marginaalien ylitys heikentää kestävyyttä. Iso elko sinne tasavirtapuolelle voi auttaa tuossa käynnistymisen virtapiikin suodattamisessa ja diodien kestämisessä.
VeloMika
Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa
Laitetaanpas kuva kun tämä viritys on ollut jo vuoden käytössä. Kiitos Nebulukselle kohtuuhintaisesta virtalähteestä.
Siinä on kaksi tasasuuntaussiltaa rinnan kytkettynä ja tietokoneen prossun siili tuulettimineen jäähdyttämässä.
Pelkkä muuntaja ja tasasuuntausko tuossa on eli pomppiiko jännite?
En oo mittaillut jännitettä, mutta hyvin nosturi tuolla toimii ilman akkuja. Ei se jännite varmaan ihan puhdas ole, kun sähkömoottorista kuuluu semmoinen ärinä, akuilla ääni oli lähinnä suhina.
Vilijami kirjoitti:Laitetaanpas kuva kun tämä viritys on ollut jo vuoden käytössä. Kiitos Nebulukselle kohtuuhintaisesta virtalähteestä.
.
Olkaapa hyvä! Hyvä kun meni käyttöön, se oli mulla 13 vuotta turhan panttina varastossa...
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
Sopivan kokoinen [?] kondensaattori varmaan tasaisi systeemin antamaa jännäkäyrää ja vähentäisi moottorin mouruamista.
Laita kokeeks vaikka jostain yksvaiheiheisesta oikosulkumoottorista konkka kun kerta tykkäät räplätä kaikkee.
Kondensaattorit tasoittaa jännitettä, mutta lisäävät muiden osien kuormaa. Jännite ilman kondensaattoreita näyttää mustan käyrän mukaiselta:
Kun diodisiltojen jälkeen lisätään kondensaattorit niin jännite on punaisen käyrän mukaista.
Ongelma on se, että kondensaattorien sähkö ei tule tyhjästä vaan niiden pitää latautua jännitehuipuissa jotta voivat syöttää moottoria kun muuntajan jännite laskee. Jännitehuippujen aikana muuntajan ja diodisiltojen pitää moottorin syöttämisen lisäksi ladata kondensaattoreita. Muuntajien jännite kyykkää enemmän ja diodisiltojen pitää kestää hetkellisesti suurempia virtoja.
Toinen mahdollinen ongelmakohta jo nyt olevassa kytkennässä ovat rinnan kytketyt diodisillat. Hyvä jos toimii, mutta saattaa olla että eivät jaa kuormaa tasaisesti. Diodien kynnysjännite on vähän yksilöllinen, virta menee siis sen diodin läpi jossa kynnysjännite on alempi eikä tasaisesti molempien läpi kuten rinnan kytketyissä vastuksissa.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Toinen mahdollinen ongelmakohta jo nyt olevassa kytkennässä ovat rinnan kytketyt diodisillat. Hyvä jos toimii, mutta saattaa olla että eivät jaa kuormaa tasaisesti. Diodien kynnysjännite on vähän yksilöllinen, virta menee siis sen diodin läpi jossa kynnysjännite on alempi eikä tasaisesti molempien läpi kuten rinnan kytketyissä vastuksissa.
Ampeerit puolittui/diodisilta, kun lisäsin rinnalle toisen diodisillan. Eli menee kummastakin läpi. Yks tuommonen 5€ diodisilta kestää 50A ja käynnistyksessä se hetkellisesti ylittyy hieman. Siksi laitoin rinnalle toisen.