Tommosen kummajaisen vasäilin
Eipä kipeydy enää peppu pyöräillessä
penkin säädöt riittää 150-200cm tyypille ja nopea säätää ohjaus-sauvat liikkuu penkin kanssa ja ohjaustangoissa taka-akselilla kiristysruuvit
24 vaihdetta jouduttaa matkustamista ja paino pitää huolen kuntoilupuolesta
LiikkuvaLaiskanLinna
LiikkuvaLaiskanLinna
- Liitteet
-
- IM000814.JPG (39.54 KiB) Katsottu 4546 kertaa
-
- IM000813.JPG (42.32 KiB) Katsottu 4542 kertaa
itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Siistin näköinen. Onko takapyörissä jousitus, vai mikä systeemi noissa haarukan kiinnityksissä on?
Eikö lonkkakulma tunnu yhtään liian tiukalta? Eli polkimet liian ylhäällä suhteessa istumakorkeuteen ja selkänojan kulmaan. Vai saako penkkiä kallistettua taaksepäin?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
jviirret kirjoitti:Siistin näköinen. Onko takapyörissä jousitus, vai mikä systeemi noissa haarukan kiinnityksissä on?
Eikö lonkkakulma tunnu yhtään liian tiukalta? Eli polkimet liian ylhäällä suhteessa istumakorkeuteen ja selkänojan kulmaan. Vai saako penkkiä kallistettua taaksepäin?Jukka
oli tarkoitus laittaa pv-suzukin takajouset mutta tuli turhan kiikkerä ja pitkä runko imee montut hyvin
penkki ei kuvassa ajoasennossa ajossa liki makuuasento on hyvä
itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Tuossa vissiin takaohjaus, miten toimii ? Saisko tuosta takaa kuvaa niin ymmärtäis miten oot tuon rakentanut ?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Ymmärränkö kuvasta oiken että tuo taka aksli on jäykkä?
eli molemmat takahaarukat kääntyvät samanverran?
onks nuo 26 renkaat?
millaisia vauhteja tuon LLL kanssa olet saanut?
Asiallisen oloinen vekotin..
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Onpa oikeen mersu-nojis.
Tuohonko laitat sähkömoottorin niin jo kulkee. Olisi mukava tietää mikä on kokonaispaino, kääntöympyrän säde ja miten käyttäytyy alamäissä. Kuvista pähkäilemällä päättelisin, että takapyörät ovat kytketty yhdeksi teliksi, joka kääntyy istuimen takana olevassa akselissa. Vai miten asia on?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Tervetuloa ja onnittelut hienosta nojakki projektista. On vaan pakko ihmetellä tuota penkkiä. Se näyttää meinaan aika mukavalta
Optima Baron | 1kw Velogatti
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
takaohjaus on eli akseloitu keskeltä niin että koko takapää kääntyy kokonaisuutena
kääntösäde on jotta normi kantatiellä pääsee ympäri ja risteykset selvittää hienosti
huonokuntoinen polkija oikein vauhtia viä saanu mutta matkanopeus on helppo pitää 25km/h
ja huiput alamäessä 62km/h meni kuin juna ilmeisesti vahingossa oikee ratkaisu että takapyörät on ikäänkuin vedossa ehkä se vakauttaa ajoa
26 tuumaset maasturin kiekot joka kulmassa
mitattiin painot vekotin 45kg ei mikään keijju etuakseli kuskin kanssa 78kg takapää 82kg että yllättävän paljon sai vetopyörälle painoa
ja penkistä se ajatus sitten lähtikin kallistus on nyt niin makuullaat jotta mahtuu just kääntymään tosi lokosa ajaa tyyny vaan niskantaa niin hakkaa monet tv-tuolit ja tulee toi poljinvoima suoraa selkärangan jatkeeksi
- Liitteet
-
- IM000817.JPG (46.91 KiB) Katsottu 4458 kertaa
itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
tuosta näkyy ehkä ohjaus
ja halpahallista löyty tommoset "hälyvalot" iskee melko kirkkaasti aina mangneetin kohdalla
siinä näkyy myös ohjausvarren säätöputket "ne pykälletyt"
itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Jos matkavauhti on noinkin kova niin sehän on sitten vallan onnistunut.
Alamäessäkin kun kerran on vakaa niin loistavaa...
Hienosti on onnistunut ja työn jälkikin on loistava...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
ihmo kirjoitti:tuosta näkyy ehkä ohjaus
ja halpahallista löyty tommoset "hälyvalot" iskee melko kirkkaasti aina mangneetin kohdalla"
Eikös noiden valojen pitäisi olla taaksepäin punaiset?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
vois kai ne jollain värittää muttä hälyvalon on tarkoitus herättää huomiota notta mikä helkkari tuola menee ja kiitettävästi autot on väistänyt huomattavasti kauempaa kiertävät kuin pystypyöräilijän
säälittelevät varmaan että mikähän vamma poikaparalla on kun joutuu tommosella kulkea ressukka
itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Kaikenlaiset valot herättävät huomiota, mutta "Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1250":ssa valoista, heijastimista ja niiden väreistä määrätään hiukan tarkemmin.
Perusajatuksena on, että eteenpäin heijastimet ja valot ovat valkoisia, taakse heijastimet ja mahdollinen valo punaisia.
Lisäksi tulevat sivusuunnan keltaiset ja ruskeankeltaiset heijastimet.
Asetusta miettineillä on ehkä ollut mielessä, että huomion herättämisen lisäksi värieroilla välitetään viestiä myös pyörän kulkusuunnasta: valkoiset tulevat kohti, punaiset nähdään takaa ja keltaiset ovat edessä poikittain.
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
täyttä asiaa valoista täytyy yrittää seuraavaan katsastukseen vaihtaa punaiset linssit
siihen asti herätän hämmennystä
itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
ihmo kirjoitti:täyttä asiaa valoista täytyy yrittää seuraavaan katsastukseen vaihtaa punaiset linssit
siihen asti herätän hämmennystä
Hassu tilanne. Punaiset ledit ovat paljon vanhempaa, ja halvempaa tekniikkaa kuin nuo valkoiset ja tuollaisen vilkkuvan valon tarve olisi paljon suurempi nimen omaan takana. Silti noita myydään vain valkoisina eteen tarkoitettuina. Markkinat perustuvat siis enemmän keksintövetoiseen hyprikseen kuin kuluttajan oikeaan tarpeeseen. Sellaisen, ilman patteria toimivan, taakse päin vilkkuvan punaisen ostaisin itsekin heti.
Minussa herättää hämmennystä takaohjauksesi noin 400 mm jättö. Voisitko tehdä pari pientä koetta: Aja LLL-pyörälläsi vaikkapa nurmikkorinteessä korkeuskäyrän suuntaan pitämättä kiinni ohjauksesta. Kiinnostaisi tietää, kuinka pitkän matkan pääset ennen kuin pyörä kääntyy suunnasta selvästi ylämäen suuntaan. Entäpä tavallinen muutaman asteen ojia kohti kallistettu maantie. Voiko sellaisen reunaa ajaa ilman, että pitää kiinni ohjausvarsista.
Kuvista vähän huonosti näkyy, mutta tulkitsin, että kääntyvä taka-akseli on kiinni eturungossa pultti reikään systeemillä lattarautahaarukan ja taka-akseliputkeen hitsatun putkenpätkän läpi. Arvelen, että pyöräsi stabiilius perustuu ohjausnivelen lyhyen laakerivälin ja suurehkon kitkakertoimen yhdessä aikaansaamaan kitkavoimaan. Tämä kitka lakkaa, kun ajoalustassa on kuskin hypäyttävän kokoisia kuoppia. Kun kuopat ovat niin pieniä, että kuski pysyy penkissään koko painollaan, pitänevät kitkavoimat huolen ohjauksen stabiilisuuudesta ja pyöräsi on ihan turvallinen ajaa.
Jos taas ohjaus on kääntyneenä ja ajat varomattomasti liian suureen töyssyyn pitämättä kunnolla kiinni ohjausvarsista, on seurauksena kuperkeikka, jonka vaarallisuus riippuu paitsi vauhdista, myös muusta liikenteestä.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma