Millaisessa lämpötilassa tuo uuni pidetään ja kuinka kauan paistetaan?
Tuolla 3 kW:n rakennuslämppärillä laatikon lämpötilan saa nousemaan vain noin 50 asteeseen, jolloin käytetylle epoksille (Ampreg 21) tarvitaan 16 tunnin paistoaika (post curing time).
Kyllä tuossa puhaltimessa teho riittää helposti kuumempaankin, ellei sitten lämpövaroke estä, kun laitat alumiinisesta haitariputkesta paluukierron puhaltimen imupuolelle. Nythän tuo puhallin lämmittää koko ajan uutta kylmää ilmaa puhaltaen sen kammioon, josta se vuotaa ulos. Helpointa on, kun käännät puhaltimen kyljittäin pömpeliä vasten ja kytket sen yhteet kammioon kahdella putkikäyrällä. Imuyhteen ei tarvitse olla edes tiivis, kunhan suurin osa imuilmasta tulee pömpelin sisältä. Imukierto palauttaa lämpöenergian tuotantoon -kierrättää.
Jotenkin näin
Regen-puhallinasennus.jpg (17.16 KiB) Katsottu 4970 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Millaisessa lämpötilassa tuo uuni pidetään ja kuinka kauan paistetaan?
Tuolla 3 kW:n rakennuslämppärillä laatikon lämpötilan saa nousemaan vain noin 50 asteeseen, jolloin käytetylle epoksille (Ampreg 21) tarvitaan 16 tunnin paistoaika (post curing time).
Kyllä tuossa puhaltimessa teho riittää helposti kuumempaankin, ellei sitten lämpövaroke estä
Niin minunkin mielestä. Vrt. sähkösauna, 6kW kiuas ja lämpenee puolessa tunnissa löylylämpöiseksi. Sauna kuitenkin monin verroin suurempi seinäpinta-alaltaan.
Erillistä putkea en ole kokeillut, mutta laatikon sisällä lämppäri ei toiminut. Vehkeessä on joku ylikuumenemissuoja, joka katkaisee lämmityksen, jos laitteen lämpötila nousee liikaa. En ole tutkinut missä kohtaa vekotinta tuon anturi on. Pitäisi ohittaa tuo "turvaominaisuus", ja ottaa riski kämpän polttamisesta... kiinalaisia sähkövehkeitä...
... Jorin ehdottama putkikäyrämodifikaatio tarvii kuitenkin kokeilla, joka tapauksessa sillä saisi nostettua lämpötilaa varmasti jonkun verran, ennenkuin lämpörele napsahtaa. Sopivalla kylmän ja kuuman imuilman suhteella luulisi kyllä toimivan ilman lämpöreleen poistoakin...
Racerin penkistä juohtui mieleen, että Mangolla ajellessa mietin ripustavani itseni lantiovyön ja kuminauhan avulla korin kanteen persausta keventääkseni, pari kiloakin olisi ehkä tuntuva veto. Pitkässä kilpa-ajossa voisi saada välillä lisäpotkua ja helpotusta perspaineesta.
En tiedä olisiko ollut mitään mahdollisuuksia toimia käytännössä. Se jäi täysin kokeilematta, koska en viitsinyt uuteen pyörään tehdä virityksiä.
... Jorin ehdottama putkikäyrämodifikaatio tarvii kuitenkin kokeilla, joka tapauksessa sillä saisi nostettua lämpötilaa varmasti jonkun verran, ennenkuin lämpörele napsahtaa. Sopivalla kylmän ja kuuman imuilman suhteella luulisi kyllä toimivan ilman lämpöreleen poistoakin...
Saattaapi olla että lähtöilman lämpötila on tehokkaasti rajoitettu, muuten tapahtuisi ahtaassa tilassa kamalia.
Tehokkaimmillaan se vissiin pakkasilmaa lämmittäessä jos ulospuhallus on vakio 50astetta.
Helposti voisi kokeilla lämmittää perinteisellä 500W halogenilla imuilmaa tai jopa kuumailmapuhaltimella kauempaa ja katsoa muuttuuko uunin lämpötila yhtään
Eiköhän noissa lämppäreissä ole termari imupuolella. Mistä muualta se voisi tunnistaa lämmitystarvetta.
Jos fuulaat puhallinta siirtämällä haistelijan johonkin viileämpään paikkaan, joka kuitenkin seuraa boksin lämpötilaa. Esim eristeen puoliväliin tjtms. Tai vaihdat vaan kuumemmman termarin. Esim kahvinkeittimen levyn termari on jossain 80 huudeilla.
Olis kyl mielenkiintoista nähdä kuinka paljon taustatyötä ja eri vaihtoehtojen punnitsemista kukin työvaihe vaatii ennen kuin päästään toteutusvaiheeseen.
Puolet projektin viihdearvosta jää kokematta kun jokaista asiaa ei ruodita julkisesti, vaan ymmärrettävästi pidetään pieni suodatin siinä mitä julkaistaan.
Lopputulos vaikutti nyt kokeilukelpoiselta. Mahdollinen lisämodauksen tarve ja lopullinen kestävyys selviää vasta kinneriin ruuvaamisen jälkeen ja viimeistään käytössä.
Massa tällä hetkellä 478 grammaa.
Tuo on aika hyvin! Milanin penkki kun painaa nykykunnossaan 608 g siis sen jälkeen, kun Nojailija vahvisti sitä hiilarilla viime kesänä.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Olis kyl mielenkiintoista nähdä kuinka paljon taustatyötä ja eri vaihtoehtojen punnitsemista kukin työvaihe vaatii ennen kuin päästään toteutusvaiheeseen.
Puolet projektin viihdearvosta jää kokematta kun jokaista asiaa ei ruodita julkisesti, vaan ymmärrettävästi pidetään pieni suodatin siinä mitä julkaistaan.
Höh.
Tuo on toki totta. Tämä ei ole kollektiivisen suunnittelun projekti, jossa hyödynnettäisiin foorumilaisten laajaa kokemus- ja näkemystietopankkia, vaan suunnittelijat haluavat seurata omaa visiotaan (=harhanäkyään) siitä, millaisen kulkupelin haluavat (tai osaavat) tehdä. Eli ei interaktiivista touhua, jossa kommentoija voisi kokea pääsevänsä vaikuttamaan lopputulokseen. Pahoittelut siitä .
Mitä sitä pahoitteleen. Usein on parempi rakennella ilman muiden kommetteja . Itse olen tullut siihen tulokseen .
Hienoo jälkee on syntymässä pojilla .
Eli viihdearvoltaan tän projektin paras julkaisumuoto olisi blogi johon sormet verillä raapustettaisiin kaikki ajatuspierut ja harhanäyt vailla yksityisyyden häivää, saatikka aikaa muulle elämälle!
Kullostaisko sellanen hyvältä!?
Mä ainakin seuraisin mielenkiinnolla=)
Eli viihdearvoltaan tän projektin paras julkaisumuoto olisi blogi johon sormet verillä raapustettaisiin kaikki ajatuspierut ja harhanäyt vailla yksityisyyden häivää, saatikka aikaa muulle elämälle!
Kullostaisko sellanen hyvältä!?
Mä ainakin seuraisin mielenkiinnolla=)
Eikös foorumille voi tehdä ketjun, ilman kommentointi mahollisuutta?
Seuraisin miekin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.