Viikon illat on mennyt "rattoisasti" pyöriä rassatessa. Ajattelin listata mitä kaikkea tuli tehtyä, silleen esimerkinomaisesti: Kaikenlaista voi tehdä ihan kotioloissa jos ei ole peukalo ihan keskellä kämmentä ja malttaa etsiä ohjeita. Jos haluaa säästää hermojaan tai vapaa-aikaansa, niin aika monesta asiasta kannattaa kuitenkin ehkä maksaa pyörähuollolle
Kaikkihan lähti siitä, että löysin suhteellisen edullisen Alfine 11 napavaihteen eräästä nettikaupasta. Itsehän vannon napavaihteiden nimiin, ja on ollut puhetta että sellainen voisi olla hyvä Yaanan Tetrikseenkin hyvä päivitys.
Navalla ei paljon tee pelkältään, ja kun olen jo kerran jokunen vuosi sitten kiekon itse kasannut, niin päätin tehdä näin nytkin. Sheldon Brownin ohjeet on hyvät jos ne malttaa lukea ajatuksella alusta loppuun ennen kuin alkaa touhuun, nyt jouduin pariin otteeseen irrottelemaan jo kiiinni ruuvattuja pinnoja jotka oli pujotettu väärästä suunnasta navan reikiin
No, samaisesta verkkokaupasta löytyi myös vähemmän edullisesti Jtekin bar-end vipu Alfinelle. Olen sellaisesti pitkään haaveillut, joten sitä se ajatus sitten lähti: Omasta pyörästä vivut Yaanan Tetrikseen ja Ibexiin bar endit tilalle. Kun kerran asialla oltiin, niin päätin samassa operaatiossa eliminoida Azubille ominaiset 180 asteen vaijerilenkit Tetriksen ohjaustangoista kääntämällä jarrukahvat 180 astetta ja asentamalla Ibexistä siirretyt vaihdevivut nurinpäin ohjaustankoon. Ibexiin tuli tämä säätö aikanaan tehtyä ja se osoittautui toimivaksi Tämä tarkoittaa tietysti jokaikisen vaijerinkuoren ja vaijerin lyhentämistä. Vaijeria lähti pyörästä taas toista metriä, ja vaihteet & jarrut toivottavasti toimii nyt jouhevammin.
Viimeinen säätö oli sitten 130mm kampien asennus Ibexiin, jonka jälkeen siitä irrotetut 152-miliset siirtyivät Tetrikseen. Lyhytkampiuskovaisten kirkko sai siis uuden kokelaan ja itse siirryin seuraavalle tasolle Molemmista pyöristä oli ketjut venähtäneet joten uudet ketjut sekä rattaat tarvittiin molempiin (5 ketjua yhteensä kahteen nojakkiin).
Pyörät on nyt ajokunnossa, ajokelejä ja väylien harjausta odotellaan.
Yllätyksiä ei oikeastaan tullut jos ei sellaiseksi lasketa sitä, että pyörien 5 alkuperäisestä kiekosta YKSIKÄÄN ei kaivannut rihtausta. Ibexillä on ajettu nyt reilu 7000km, ja Tetrikselläkin varmaan 5000 yhteensä, mutta kiekoissa ei ole heittoa mihinkään suuntaan. Joku Tsekeissä tietää mitä tekee. Vähän luulen että Tetriksen uutta takakiekkoa saa oikoa jo hiukan aikaisemmin
Kaikki tässä luetellut jutut ehkä sitä kiekon kasaamista lukuunottamatta on helppoja ja onnistuu muutamalla perustyökalula jotka kannattaa pyöräilijällä olla pakissa jokatapauksessa. Tässähän en lähtenyt purkamaan mitään toimiva, siirtelin vain valmiita palikoita paikasta toiseen.