http://www.kauppalehti.fi/uutiset/autol ... a/f2HULQRu
Autoliitto suosittelee auton käytön välttämäistä näillä pakkasilla.
Tuossa jutussa pisti silmään neuvo: "Auton akku ei lataudu tyhjäkäymmillä". Vasta kuulin päinvastaisen neuvon, jonka oli sanonut autosähköammattilainen: "Latautuu parhaiten tyhjäkäynnillä.Tuossa oli kai se väite ett ajossa sähkön kulutuskin kasvaa ja jos vielä valot ja lämmitin päällä. Aina olen kuvitellut että ajossa latautus paremmin.
Kumpi lienee foorumin viisaiden mielestä oikea väite?
Autoilu
Re: Autoilu
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Autoilu
luulen ettei se välttämättä kovilla pakkasilla tyhjäkäynnillä juuri lataudu jos on yhtä kylmä kuin ulkoilma. Kun ei tahdo ulkona latautua akkulaturillakaan.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
PW kirjoitti:http://www.kauppalehti.fi/uutiset/autol ... a/f2HULQRu
Autoliitto suosittelee auton käytön välttämäistä näillä pakkasilla.
Tuossa jutussa pisti silmään neuvo: "Auton akku ei lataudu tyhjäkäymmillä". Vasta kuulin päinvastaisen neuvon, jonka oli sanonut autosähköammattilainen: "Latautuu parhaiten tyhjäkäynnillä.Tuossa oli kai se väite ett ajossa sähkön kulutuskin kasvaa ja jos vielä valot ja lämmitin päällä. Aina olen kuvitellut että ajossa latautus paremmin.
Kumpi lienee foorumin viisaiden mielestä oikea väite?
Myykö tämä "autosähköammattilainen" akkuja.
Ei vain, kyllä hänkin oli oikeassa. Hän tarkoitti nykyaikaisimpia autoja ja niiden latureita, joita ohjataan tietokoneella moottorin kuorman mukaan siten, että latausjännitettä nostetaan ja laturia pyritään kuormittamaan, kun moottoria ei kuormiteta ajolla, eli juurikin tyhjäkäynnillä, jotta säästyisi polttoainetta varsinaisessa ajossa. Se toimii pienimittakaavaisesti osin samalla tavalla kuin hybridiauto. Lataa akkua kun moottorissa on ylimääräistä tehoa tarjolla ja kuluttaa akusta virtaa auton sähkölaitteille, kun moottoritehoa tarvitaan liikkumiseen. Kyllä tällainen viisastelulaturi kuitenkin lataa riittävästi myös ajossa, jos on tarpeen. Järjestelmä sitä paitsi säästää polttimoita, kun auton jännitetaso on valtaosan ajastaan matalampi ja vain tyjhjäkäyntiajan korkea.
Autoliiton ohje olla yrittämättä laittaa kylmää autoa tyhjäkäynnille seisomaan akun latautumisen takia, johtuu pakkasesta ja nykyautojen sähköä kuluttavasta automaatiosta. Pakkanen hyydyttää akun, eikä se ota virtaa vastaan matalalla jännitteellä, joka johtuu auton automaation takia kytkeytyvistä sähkönkuluttajista. Valot ovat aina päällä, puhaltimet istuimen lämmittimet, lasinlämmittimet ym. viisastelut. Lisäksi tyhjäkäynti on säädetty matalaksi, mistä syystä tyhjäkäynnillä laturin jännite laskee ja jääkylmä akku ottaa huonosti virtaa, paitsi näissä autoissa, joissa on nämä viisastelevat laturit, jotka kykenevät antamaan tyhjäkäynnillä täydet virrat ja nostavat latausjännitteen korkeammaksi. Silti, vaikka latausjännite olisikin korkeampi, ottaa kylmä akku huonosti virtaa vastaan.
Joka tapauksessa molemmat ovat oikeassa. Auton akku pitää saada ensin lämpimäksi, jotta se kunolla latautuu ja tätä ei ole järkevää tehdä tyhjäkäynnillä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Autoilu
jori kirjoitti:Lisäksi tyhjäkäynti on säädetty matalaksi, mistä syystä tyhjäkäynnillä laturin jännite laskee ja jääkylmä akku ottaa huonosti virtaa,
Omistani olen mitannut että latausjännite on lataussäätimen rajoittama jo tyhjäkäynnillä. Jännite on siis vakio kunhan sähköä ei kuluteta liikaa.
Kylmällä akulla on oikeastaan aivan sama paljonko laturista lähtee ampeereja. Akku ei kuitenkaan ota vastaan kuin ampeerin tai kaksi. Tässä mielessä tyhjäkäyntikin riittää.
Lisäyksenä Ajossa moottoritila ja akku kuitenkin lämpenevät.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
Jos puhutaan vanhoista, siis 60-luvun autoista joissa on tasavirtalaturi, niin ne eivät lataa tyhjäkäynnillä käytännössä ollenkaan. 70-90-lukulaisten pieniamppeeriset vaihtovirtalaturit ovat ihan kelvollisia jo tyhjäkäynnillä, mutta latausteho paranee kun hieman nostetaan moottorin kierroksia tyhjäkäynniltä noin 2000rpm:ään. Uudehkojen autojen riskit laturit ovat hyviä jo tyhjäkäynnillä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
jooseha kirjoitti:Omistani olen mitannut että latausjännite on lataussäätimen rajoittama jo tyhjäkäynnillä.
Noin se on, jos on riittävän korkea tyhjäkäyntikierrosluku, akussa virtaa, eikä liikaa sähköä kuluttavaa kuormaa päällä. Ongelma kuitenkin on, että nykyautoissa on sähköä kuluttavaa kuormaa paljon. Jos on vähänkään "eteläeurooppalaisesti" mitoitettu laturi, sähkölaitteita paljon päällä ja akku tyhjentynyt, jää jännite niin alas, ettei akku kunnolla lataudu.
Jos sähkönkulutus ylittää tuon kuvaajan rajan, jännite laskee ja akun latautuminen huononee tai jopa loppuu ja kääntyy kulutukseksi. Kuvaaja on 2004 Ford Focus. Ajovalot haukkaavat jo 10 Ampeeria, istuinlämmitin 5, takalasinlämmitin 15, puhallin 10 jne.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Autoilu
Oli muutaman viikon tuurausnakki jossa puolet ajosta oli keskusta-ajoa koppi-sprintterillä (kevyt-kuorma-auto). Yleensä toimivin ja vähävikaisin oli vanhempi vara-auto jossa ei ole laajakulmapeilejä ja varsinaiset peilitkin on aika säälittävän kokoiset.
Onneksi varaosakaupassa oli piikki auki ja kävin heti alkuun hakemassa tuommoisen vanhemman Scanian laajakulmapeilin ja ruuvasin sen peilinvarteen kiinni. Vähän ohutta putkea niin sai leikata fillarin sisäkumista suikaleen väliin
Ainakin yksi fillaristi jäi liiskaamatta... pääpeileistä ei nähnyt mitään mutta laajakulmasta näki kaukaa jotta pyörätietä lähestyy joku mua kovempaa kun olin kääntyilemässä oikealle. Jos sivulasin kautta haluisi nähdä niin nokka on jo puoliksi pyörätiellä.
Sitä vaan vuosia olen ihmetellyt, että eikö insinöörit testaa näitä kaupunkiliikenteessä lainkaan kun vasta viimevuosina on tullut "melkein" hyvät peilivarusteet.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Autoilu
Mä olen kanssa miettinyt saksalaisen insinöörin ajatusmaailmaa. Umpikylkisessä Transporterissa meinaan on laajakulmapeili, mutta vain vasemmalla puolella.
Vasemmalla koko peili on turha, kun paremmin näkee päätä kääntämällä. Oikealle kyljelle taas jää laaja katvealue, minne ei näe lainkaan ilman peiliä
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
jooseha kirjoitti:Mä olen kanssa miettinyt saksalaisen insinöörin ajatusmaailmaa. Umpikylkisessä Transporterissa meinaan on laajakulmapeili, mutta vain vasemmalla puolella.
Vasemmalla koko peili on turha, kun paremmin näkee päätä kääntämällä. Oikealle kyljelle taas jää laaja katvealue, minne ei näe lainkaan ilman peiliä
Kummalla puolella tuossa on ratti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Autoilu
Vasemmalla.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
jooseha kirjoitti:Mä olen kanssa miettinyt saksalaisen insinöörin ajatusmaailmaa. Umpikylkisessä Transporterissa meinaan on laajakulmapeili, mutta vain vasemmalla puolella.
Vasemmalla koko peili on turha, kun paremmin näkee päätä kääntämällä. Oikealle kyljelle taas jää laaja katvealue, minne ei näe lainkaan ilman peiliä
Nyt puhutaan saksalaisesta insinööristä. Transporterilla ajat baanalla oikeaa hidasta kaistaa ja on hyvä nähdä vasemmalta ohittavat 250km/h nopeudella hurjastelevat autot, jos vaikka venäläisen rekan satut itse ohittamaan.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
Vilijami kirjoitti:jooseha kirjoitti:Mä olen kanssa miettinyt saksalaisen insinöörin ajatusmaailmaa. Umpikylkisessä Transporterissa meinaan on laajakulmapeili, mutta vain vasemmalla puolella.
Vasemmalla koko peili on turha, kun paremmin näkee päätä kääntämällä. Oikealle kyljelle taas jää laaja katvealue, minne ei näe lainkaan ilman peiliäNyt puhutaan saksalaisesta insinööristä. Transporterilla ajat baanalla oikeaa hidasta kaistaa ja on hyvä nähdä vasemmalta ohittavat 250km/h nopeudella hurjastelevat autot, jos vaikka venäläisen rekan satut itse ohittamaan.
Joo, luultavasti juuri tuosta syystä se peili on saksalaiseen tyyliin vasemmalla. Olennaisintahan on mukava ja miellyttävä ajo moottoritiellä. Saksalaisten autojen kaasupolkimen asentokin on sellainen, että kaasupoljin on mukavinta pitää pohjassa.
Sellaiset epäolennaisuudet, kuin oikealle kääntyminen kaupungissa ei saksalaista autoinsinööriä kiinnosta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
Meillä oli 80-luvulla kotona joku -76 Passat. Sen ohjekirjassa luki "Suurin sallittu matkanopeus on huippunopeus 185km/h" Aika kova lupaus, että jatkuvasti saa posottaa täysiä
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
Vilijami kirjoitti:Jos puhutaan vanhoista, siis 60-luvun autoista joissa on tasavirtalaturi, niin ne eivät lataa tyhjäkäynnillä käytännössä ollenkaan. 70-90-lukulaisten pieniamppeeriset vaihtovirtalaturit ovat ihan kelvollisia jo tyhjäkäynnillä, mutta latausteho paranee kun hieman nostetaan moottorin kierroksia tyhjäkäynniltä noin 2000rpm:ään. Uudehkojen autojen riskit laturit ovat hyviä jo tyhjäkäynnillä.
jori kirjoitti:Noin se on, jos on riittävän korkea tyhjäkäyntikierrosluku, akussa virtaa, eikä liikaa sähköä kuluttavaa kuormaa päällä. Ongelma kuitenkin on, että nykyautoissa on sähköä kuluttavaa kuormaa paljon. Jos on vähänkään "eteläeurooppalaisesti" mitoitettu laturi, sähkölaitteita paljon päällä ja akku tyhjentynyt, jää jännite niin alas, ettei akku kunnolla lataudu.
Jos sähkönkulutus ylittää tuon kuvaajan rajan, jännite laskee ja akun latautuminen huononee tai jopa loppuu ja kääntyy kulutukseksi. Kuvaaja on 2004 Ford Focus. Ajovalot haukkaavat jo 10 Ampeeria, istuinlämmitin 5, takalasinlämmitin 15, puhallin 10 jne.
Tähän uuden suolan tuo hybridiautot, niissähän ei ole laturia vaan yksi tai useampi moottori/generaattori joilla ladataan korkeajännitteistä ajoakkua josta sitten tasasuuntaajalla syötetään 12V järjestelmää. Omakohtaiset kokemukset on Toyotan järjestelmästä (vaikkakin rouvan auto on merkiltään Lexus) että 12V akkua ei ladata ihan joka käänteessä.
Muutenkin auto tuntuu säännöstelevän 12V virtoja, jos akun jännite on alhainen lähtee tietokoneet ja muut viihdevehkeet portaittain toimintaan, ja esimerkiksi sivupeilien lämmitys tulee milloin tulee.
Samalla selvisi myös miksi koko katiska oli myynnissä: hybridijärjestelmä ei toiminut kunnolla kuin noin 50 km/h nopeuksiin asti. Syypääksi osoittautui myyntihetkellä autossa ollut täysin sökö 12V akku joka ei ottanut virtaa eikä myöskään varausta säilyttänyt kovin kauaa talviaikana. Myyjällä oli varmasti päässyt 12V akku tyhjenemään jolloin Toyotan tietokoneet hukkaavat ajoakun (tässä 288V NiMH) kalibraation ja näin järjestelmä ei toimi kunnolla kunnes kalibroidaan uudestaan.
Myyjälle oli selvinnyt että tämähän syö 50% enemmän bensaa kuin normaalisti, nyt on hybridi sökö ja auto äkkiä myyntiin!
Meillä on tässä ollut jo kuukausia uusi 45Ah:n akku (!!?? isompaa ei sovi), mutta kun suoritin sen noin viiden minuutin kalibroinnin niin johan taas toimii. Naurettava kapasiteetti mutta koska sillä ei auton polttomoottoria käynnistetä niin ainakin keski-euroopassa lienee riittävän kokoinen.
Meillä sentään autolla pystyi ajamaan, naapurin uuden karhea Audi Q7 e-tron V6 diesel plugin-hybridi vietiin pariksi viikoksi lavetilla hoitoon kun tammikuun pakkasilla eivät pitäneet sitä latauksessa ja muutenkin ajoivat vain sähköllä jos mahdollista. Nämä hybridit eivät ajoakun varauksella lataa 12V akkua, ja Audissa 12V akku on takaluukussa joten dieselin käydessä sitäkin ladataan kaupunkiajossa kylmänä jolloin hetkittäinen lataus ei juurikaan tartu.
Tämä siis omaa analyysiä mikä meni pieleen. Ei kumma ettei e-tron laitteita ole pahemmin kaupan pohjois-ameriikassa, siellä tulisi takkiin reippaasti vastuukysymyksissä...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
mhelander kirjoitti:Tähän uuden suolan tuo hybridiautot, niissähän ei ole laturia vaan yksi tai useampi moottori/generaattori joilla ladataan korkeajännitteistä ajoakkua josta sitten tasasuuntaajalla syötetään 12V järjestelmää. Omakohtaiset kokemukset on Toyotan järjestelmästä (vaikkakin rouvan auto on merkiltään Lexus) että 12V akkua ei ladata ihan joka käänteessä.
Muutenkin auto tuntuu säännöstelevän 12V virtoja, jos akun jännite on alhainen lähtee tietokoneet ja muut viihdevehkeet portaittain toimintaan, ja esimerkiksi sivupeilien lämmitys tulee milloin tulee.
<snip>
Meillä on tässä ollut jo kuukausia uusi 45Ah:n akku (!!?? isompaa ei sovi), mutta kun suoritin sen noin viiden minuutin kalibroinnin niin johan taas toimii. Naurettava kapasiteetti mutta koska sillä ei auton polttomoottoria käynnistetä niin ainakin keski-euroopassa lienee riittävän kokoinen.
Tämä saaga sai vähän jatkoa männäviikolla... tämä uusi akku ei ottanut varausta kunnolla vastaan, ei ajamalla autoa eikä muutaman päivän ylläpitolaturilla lataamisella. Mittasin akun napajännitteeksi 10.6v ja kun auton laittoi "käymään" eli Ready-tilaan, alkoi invertteri/tasasuuntaaja syöttämään akkua 14.4-14.6 V jännitteellä eli sillä puolella ei ole mitään vikaa.
Koska akku oli ostettu joulukuun alussa, oli vuoden takuu voimassa ja ajelin Motonettiin kyselemään miten asia etenee. Kuulemma asiantuntija mittaa akkua ja sitten päättää mitä tehdään, voi mennä päivä tai pari.
No kun katiska oli sopivasti keula pääoven edessä niin marssin pihalle, irroitin akun ja pistin vanhan takaisin, ja kannoin viallisen sisään. Asiantuntija olikin vapaana ja akkutesterillä totesi minuutissa että kennovikainen on. Kuittiin merkintä että hyllystä saa hakea uuden tilalle.
Tämä oli sitten toinen Exide-merkkinen akku joka tilttaa uutena. Vanissa meni kanssa ajamaton akku kahdessa vuodessa itsekseen pilalle, sitä ei sitten takuuseen saatu mutta samanlaisesta antoivat alennusta. Tämä on sitten toiminut jo muutamia vuosia joten nämä lienee yksittäiskappaleita.
Kotipihassa asensin sitten kaikessa rauhassa uuden akun ja samalla puhdistin akun paikan ja sen koteloinnin. Akun alle tulee muovinen pohjalevy jossa on lämpöanturi ja ympärille muovinen kotelo. Vaikka polttomoottori ei ole käynnissä tulee 12V akulle latausjännite aina Ready-tilassa.
Vaikuttaa siltä että Toyota on tiennyt miten tehdä myös kylmässä toimiva auto ja miten ladata mahdollisimman hyvin 12V akkua. Koko lataus ja virran syöttö kun on tässä prosessoriohjattua toisin kuin perinteisemmissä autoissa.
Olisin hankkinut tähän AGM-akun joka olisi kestänyt paremmin syväpurkamista mutta tähän koko- ja kapasiteettiluokkaan oli heikosti saatavuutta etenkin järkevään hintaan.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.