Olisiko niin, että kampiakselin laakerit ovat liian tiukat pyöräkäyttöön? Räntis tuntuu rullaavan hyvin, mutta polkeminen tahmaa enemmän kuin muissa pyörissäni.
Ootko kokeillut polkea pukin päällä vetävä rengas ilmassa?
Vilijami kirjoitti:
Mullinsilmätkin ovat tosi tiukat, eli runko notkuu ennemmin kuin mullinsilmät antavat periksi, mikäli kampiakseli ei ole aivan suora.
Rungon notkuminen vie tehoja. Jos käsin vääntelet tuollaisia putkia muutaman millin mutkalla 80krt/min niin hiki tulee.
Vilijami kirjoitti:
Jos vertaa normaaliin kasettikeskiöön, niin siinähän kammet jäävät pyörimään monta kierrosta, kun niille antaa vauhtia, kun taas tämä kampiakseli ei pyörähdä kunnolla kierrostakaan.
Tuolla ei ole mitään merkitystä jos tehohäviö ei kasva kun voiman tarve lisääntyy.
Testailin rullausta eri rengaspaineilla. Laskurin mukaan 15% painumalla antaa vetävään renkaaseen (big apple 50-406) 3,2bar. Pumppasin kaikkiin renkaisiin tuon 3,2 ja testasin kahdessa erittäin loivassa mäessä kuinka pitkälle rullaa polkematta paikaltaan lähtiessä. Saman tein myös 4 ja 5bar paineilla. Kyllä se noin 40% pidemmälle meni 4:llä baarilla ja noin 80% pidemmälle 5:llä baarilla.
Vertailun vuoksi Luggarion (tryker 40-406 6bar) rullas noin 100% pidemmälle kuin räntis 3,2 baarilla.
Yksisuuntalaakeri ahdisti pyörimistä. Siinä tapahtui jotain ihan ihmeellistä. Yhtäkkiä rupesi kuulumaan klok,klok,klok. Eteenpäin polkiessa alkoi jarruvipu hypähdellä joka kierroksella hieman pyörimissuuntaa vastaan. Miten se on mahdollista?
Äkkiäkös siihen kauan meni.
Näin se internet tekee meistä viisaampia, kun ideat leviävät valon nopeudella. Paperimedian aikaan tämän idean löytämiseen olisi voinut mennä pidempään, jos edes ihmisikä olisi riittänyt. Tästä aiheesta vajaan vartin radio-ohjelma.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Oiskohan Mahe ehdottanut joskus kitkavaihtajan käyttämistä kolmipyörän pysäköintijarruna. Päätin kokeilla ja toimii, kitkavaihtaja jaksaa pitää jarrun päällä.
Samalla asensin stemmin -Sakari on tehnyt alaohjatuihin talutuskahvoja- ja jopas käsin liikuttelu helpottui.
Rullajarrukiekko.
Hieno ratkaisu rullajarrun vaijerikuoren pidikkeen paikaksi. Mikä tuo osa on alkujaan?
PS. Rakensin Räntiksen ensimmäisen viestin alkuun pienen esittelyosion.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma