Cone 4

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Cone 4

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Pääsiäisen kunniaksi RAL 1016 värillä aloitin Cone 4:n tekemisen. TM tuli moikkaamaan ja tehtiin töitä pari päivää.

Cone_4_eka.jpg

Tuossa eka puolikas nousee muotista, joka on sama kuin Cone 3:ssa. Nyt vain yritin saada luukut tehtyä kunnolla, tukevaksi reunoista. Keltainen on itse kate, vihreä/valkoinen luukujen muotit. Jotka istuivat toodellella tiukasti, kiitos pikaisen muottienteon a'la nojailija. Miedolla väkivallalla irtosivat kuitenkin. Onnistui, reunojen sentin letkut täyttyneenä epoksilla/päällystetty 2 krs hiilikuidulla johtivat jäykkään koppaan. Mutuna jäykkyys on jossain hieman alle Cone 2:n aramidi hunajakenno voileivän, yli Cone1/3:n

Tehtiin 2 puoliskoa, painot olivat liikuttavan lähellä; 2.96 ja 2.98 kg. En väitä näitä mitenkään täydellisiksi, vakuumi/muotit olivat huonot, johtaen liian suureen epoksi/hiilikuitu suhteeseen. Noin 2 kiloa voisi saada pois, maalia ruiskun kautta kulin 800g, kuitua kilo, reunoissa vakuuminjohtoletkua noin 100g+ epoksia niiden sisällä 800, eli epoksia noin 3,2 kg, josta noin 2.2 kg on turhaa :oops: parempi vakuumi seuraavan kerran. Toisaalta tässä aina oppii, vakuumiinfuusio alkaa vaikuttaa varmalta tekniikalta.

työ jatkuu, veikkaan että Nokialla 2017 nähdään Cone 4. jossa on on Cone 2. tekniikka mutta luukut joiden avulla lähtö/pysähtyminen mahdollista. :mrgreen:

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 4

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Heh, huomatkaa taustalla valkoinen Cone2 ja ja oranssi Cone 3 :D

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Cone 4

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Onko jotain tapaa tehdä kuoresta niin tasainen, ettei tarvitse maalia? Kisakireyttä ajatellen, ei ulkonäkövaatimuksista lähtien. Luulisi onnistuvan sileä pinta, mutta tuleeko lisäpainoa kuoren materiaaleihin vastaavasti tai enemmän?

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Cone 4

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Nojailija kirjoitti:

Pääsiäisen kunniaksi RAL 1016 värillä aloitin Cone 4:n tekemisen.

Keltainen on lempivärini! Teemukini on keltainen. Kinnerini on keltainen. Auto on valkoinen, koska keltaisia autoja on niin vähän saatavissa. Onneksi kuitenkin sukellusveneet ovat keltaisia... B-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cone 4

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:
Nojailija kirjoitti:

Pääsiäisen kunniaksi RAL 1016 värillä aloitin Cone 4:n tekemisen.

Keltainen on lempivärini! Teemukini on keltainen. Kinnerini on keltainen. Auto on valkoinen, koska keltaisia autoja on niin vähän saatavissa. Onneksi kuitenkin sukellusveneet ovat keltaisia... B-)

:D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Cone 4

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Paitsi suomennoksessa, jossa kaikki joukolla jäätä särkemään...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Cone 4

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tulee mieleen semmonen vaahtokarkkibanaani :oops:

Markus Heikkilä

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 4

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Nyt on vaahtobanaanin puolikkaat yhdessä :wink:

Painoa on tässä vaiheessa 6.6kg ja on jäykkä. epämääräisistä kuvista paljastuu luukkujen aukkojen reunoissa pyöreä vahvike, samoin keskisauman sisällä. takaosassa on penkin muotoa mukaileva puoliympyrämäinen vahvike, niskan takana ja pään ympärillä lisää vahvikkeita. Pään taakse lisään vielä kinnerimäisen smurfihatun - paljon mahdollista että ajan tämän nurin.

takahaarukka näkyy kuvan alareunassa, se on interroitu koppaan.

koppa takaa sisältä
koppa takaa sisältä
takaosa.jpg (126.39 KiB) Katsottu 5244 kertaa

alahaalla näkyvään aukkoon tulee sisälle alumiinista takapyöränlehdet. Tämä on se paikka mistä Cone3 meni rikki Nokialla, lehti irtosi kuidusta. Nyt teen niin vahvat ettei tämä paikka mene rikki vaan joku muu.

pinta, erityisesti reunat, kaipaa kovasti blingbling työtä. pakkelia ja maalia. Luukujen sovitus lienee haastavaa.

Liitteet
koko koppa
koko koppa
koppa.jpg (82.76 KiB) Katsottu 5244 kertaa
etukoppa sisältä
etukoppa sisältä
etuosa.jpg (100.78 KiB) Katsottu 5244 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone 4

Viesti Kirjoittaja PW »

Miks aukot on noin isot, pitkät?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 4

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Isot on. mielessä oli kolme asiaa kun noin tein, ensimmäinen on se että kun kulkuluukusta nostaa ensimmäisen jalan sisään niin sen pitää mennä suoraan läpi, niin että voi seistä suorana ja nostaa toisen jalan sisään (läpi). Helpottaa sisään menoa. Sivuluukkujen takaosa tuli siten aika lähelle kulkuluukun takaosaa. Toinen oli että pysähtyessä halusin lyhyen reitin jalkaterälle maahan, niin tuli sivuluukun etuosa keskiöstä hiukan eteenpäin.

Kolmas syy oli tekninen, käytän sivuluukkujen reunamuottia johtamaan/syöttämään eposia vakuuinfuusiossa, vakuumilla imu reunoilta. Kun on isot luukut, epoksin kulkema matka syöttöletkusta imuletkuun on joka puolella alle 40 cm. takana oli muuten 30 cm lisää syöttöletkua jotta saatiin taaksekin alle 40cm imumatka. Oli todella helppo infuusio, selvittiin yhdellä imulla/syötöllä ja infuusioaika oli vain 3 minuuttia.

jos pitäsi neljäs syy keksiä niin jos jotain tykkää tehdä tehdä niin sen voi samantien tehdä yli tarpeen :mrgreen:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Cone 4

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Helpommin pääsee korjailuja tekemään, kun on suuret aukot.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cone 4

Viesti Kirjoittaja tm »

Nojailija kirjoitti:

...epämääräisistä kuvista paljastuu luukkujen aukkojen reunoissa pyöreä vahvike, samoin keskisauman sisällä...

Elikkäs menikö tuo jakosauman liitos niin, että ensin epoksia laippojen vastakkain tuleville pinnoille, sitten puoliksi (muttei siis kahdeksi osaksi) halkaistu pyöreä vahvike (solukumimakkara) päälle ja lopuksi hiilarikaistale koko komeuden päälle?

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 4

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

tm kirjoitti:
Nojailija kirjoitti:

...epämääräisistä kuvista paljastuu luukkujen aukkojen reunoissa pyöreä vahvike, samoin keskisauman sisällä...

Elikkäs menikö tuo jakosauman liitos niin, että ensin epoksia laippojen vastakkain tuleville pinnoille, sitten puoliksi (muttei siis kahdeksi osaksi) halkaistu pyöreä vahvike (solukumimakkara) päälle ja lopuksi hiilarikaistale koko komeuden päälle?

Joo noin se meni. Trimmasin laipat osittain noin senttiin, hionta kuidut esiin, päälle ohuelti tahna epoksi/piituhka/hiilaripätkää. Sitten vaan puolikkaat yhteen puristmilla kohdistaen niin hyvin kun voi. Annoin polymerisoitua kokonaan. Päälle 24mm PE makkaraa joka oli keskireikään asti halkaistu, hiilaria 2 krs käsin laminoiden. Makkara voi olla vähän overkill, mutta kun haluaa jäykän kopan niin miksipä ei. On se myös turvallisempi kuin jos laipan jättäisi sellaisenaan sisään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cone 4

Viesti Kirjoittaja tm »

Nojailija kirjoitti:

...On se myös turvallisempi kuin jos laipan jättäisi sellaisenaan sisään.

Huomattavasti paljon mukavampi kolhia itseään tuollaiseen kuin terävään laipan reunaan :lol: .

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 4

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Värkki on ensikilometrinsä saanut. Ajoasento on mukavin coneista, luukut toimivat, vielä kun keksisi miten ne saa siististi pysymään kiinni, mutta aukeamaan helposti ja nopeasti. Vietereitä ja magneetteja mielessä.

Luukut on kierrätetty Cone 3:sta, tekniikka 2:sta. Töitä vielä riittää mutta jos kuun asento on oikea niin jo juhannuksen ratareidessä ajan tällä.

Liitteet
56201722841.jpg
56201722841.jpg (217.83 KiB) Katsottu 4336 kertaa
56201722753.jpg
56201722753.jpg (181.11 KiB) Katsottu 4336 kertaa
Vastaa Viestiin