Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Olisiko niin, että kampiakselin laakerit ovat liian tiukat pyöräkäyttöön? Räntis tuntuu rullaavan hyvin, mutta polkeminen tahmaa enemmän kuin muissa pyörissäni.

Ootko kokeillut polkea pukin päällä vetävä rengas ilmassa?

Vilijami kirjoitti:

Mullinsilmätkin ovat tosi tiukat, eli runko notkuu ennemmin kuin mullinsilmät antavat periksi, mikäli kampiakseli ei ole aivan suora.

Rungon notkuminen vie tehoja. Jos käsin vääntelet tuollaisia putkia muutaman millin mutkalla 80krt/min niin hiki tulee.

Vilijami kirjoitti:

Jos vertaa normaaliin kasettikeskiöön, niin siinähän kammet jäävät pyörimään monta kierrosta, kun niille antaa vauhtia, kun taas tämä kampiakseli ei pyörähdä kunnolla kierrostakaan. :?

Tuolla ei ole mitään merkitystä jos tehohäviö ei kasva kun voiman tarve lisääntyy.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Ootko kokeillut polkea pukin päällä vetävä rengas ilmassa?

Pukin päällä käsin pyörittäen selkeästi raskaampi kuin esimerkiksi flevo.

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Mullinsilmätkin ovat tosi tiukat, eli runko notkuu ennemmin kuin mullinsilmät antavat periksi, mikäli kampiakseli ei ole aivan suora.

Rungon notkuminen vie tehoja. Jos käsin vääntelet tuollaisia putkia muutaman millin mutkalla 80krt/min niin hiki tulee.

Tätähän juuri pelkäänkin, siksi mullinsilmän pitäisi olla paljon herkemmin liikkuva.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Testailin rullausta eri rengaspaineilla. Laskurin mukaan 15% painumalla antaa vetävään renkaaseen (big apple 50-406) 3,2bar. Pumppasin kaikkiin renkaisiin tuon 3,2 ja testasin kahdessa erittäin loivassa mäessä kuinka pitkälle rullaa polkematta paikaltaan lähtiessä. Saman tein myös 4 ja 5bar paineilla. Kyllä se noin 40% pidemmälle meni 4:llä baarilla ja noin 80% pidemmälle 5:llä baarilla.
Vertailun vuoksi Luggarion (tryker 40-406 6bar) rullas noin 100% pidemmälle kuin räntis 3,2 baarilla.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Yksisuuntalaakeri ahdisti pyörimistä. Siinä tapahtui jotain ihan ihmeellistä. Yhtäkkiä rupesi kuulumaan klok,klok,klok. Eteenpäin polkiessa alkoi jarruvipu hypähdellä joka kierroksella hieman pyörimissuuntaa vastaan. Miten se on mahdollista? :shock:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Irrotin jarruvivun ja polkeminen keventyi aivan normaaliksi. Onkohan jalkajarruajatus hylättävä?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei tarte hylätä . Onkohan laakeri viallinen . Tee systeemi vanhasta yksivaihde pyörän navasta .

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Siinä oli aika pieni se maksimi kuormitus, oisko ottanu itteensä josaki?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Rakensin takarengasta jarruttamaan polvijarrun.
Aika hyvä ja tehokas, helposti saa lukkojarrutuksen tehtyä. Nyt voi taas peruutellakin :D

Liitteet
20170506_164957.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Äkkiäkös siihen kauan meni. :mrgreen:
Näin se internet tekee meistä viisaampia, kun ideat leviävät valon nopeudella. Paperimedian aikaan tämän idean löytämiseen olisi voinut mennä pidempään, jos edes ihmisikä olisi riittänyt. Tästä aiheesta vajaan vartin radio-ohjelma.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko siellä normaali jarru, vaijerin toisessa päässä? Vai keppi jarruttaa asfalttia vasten;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oiskohan Mahe ehdottanut joskus kitkavaihtajan käyttämistä kolmipyörän pysäköintijarruna. Päätin kokeilla ja toimii, kitkavaihtaja jaksaa pitää jarrun päällä.
Samalla asensin stemmin -Sakari on tehnyt alaohjatuihin talutuskahvoja- ja jopas käsin liikuttelu helpottui. :D

Liitteet
20170506_174041(0).jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Onko siellä normaali jarru, vaijerin toisessa päässä? Vai keppi jarruttaa asfalttia vasten;)

Tuo.

Liitteet
1494082136050-1157590015.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Rullajarrukiekko. :)
Hieno ratkaisu rullajarrun vaijerikuoren pidikkeen paikaksi. Mikä tuo osa on alkujaan?

PS. Rakensin Räntiksen ensimmäisen viestin alkuun pienen esittelyosion.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Rullajarrukiekko. :)
Hieno ratkaisu rullajarrun vaijerikuoren pidikkeen paikaksi. Mikä tuo osa on alkujaan?

Ööö...tuota rullajarrunavan mukana tullut vaijerinkuoren pidike, joka on ruuvattu vannejarrun tapin päähän?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

PS. Rakensin Räntiksen ensimmäisen viestin alkuun pienen esittelyosion.

Kiitos :D

Vastaa Viestiin