Projekti jatkuu.... ensimmäiset osat valmistettu. Erillaisten työpaikka muutosten takia homma jatkuu vasta nyt, mutta sitäkin tehokkaampana.
Käytössä on rajattomasti alumiinia ja siihen tarvittava hitsaus kalusto. Tietenkin pari sorvia ja jyrsin löytyy.
Mikä parasta, ko halliin on myös avaimet taskussa
Aatu
Nyt on askarteluolosuhteet kohdillaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Projekti jatkuu.... ensimmäiset osat valmistettu. Erillaisten työpaikka muutosten takia homma jatkuu vasta nyt, mutta sitäkin tehokkaampana.
Käytössä on rajattomasti alumiinia ja siihen tarvittava hitsaus kalusto. Tietenkin pari sorvia ja jyrsin löytyy.
Mikä parasta, ko halliin on myös avaimet taskussa
Aatu
Nyt on askarteluolosuhteet kohdillaan.
Kamera puuttuu?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jos saat amuliinirungon ratkeilematta kestämään fillarissa, niin laita ihmeessä käytetyt taikasanat jakoon.
Taikasanat lienevät lämpökäsittely ja erkaumakarkaisu. Hitsauksen jälkeen koko runko tuupataan uuniin ja lämpökäsitellään, jotta hitsien reunaan tulleet heikot kohdat lujittuvat uudestaan. Tätä varten rakentaisin vuorivillasta uunin, jota lämmittäisin nestekaasupolttimella.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Kyyyyllä alumiinirungon saa kestämään, kun siitä tekee yhtä painavan, tai painavamman kuin teräsrunko ja jättää vielä kolmeksi vuodeksi tuuleen ja tuiskuun tekeytymään ennen käyttöönottoa
Taikasanat lienevät lämpökäsittely ja erkaumakarkaisu. Hitsauksen jälkeen koko runko tuupataan uuniin ja lämpökäsitellään, jotta hitsien reunaan tulleet heikot kohdat lujittuvat uudestaan. Tätä varten rakentaisin vuorivillasta uunin, jota lämmittäisin nestekaasupolttimella.
Näinhän se menee, mutta "uuni" yhtä runkoa varten..harvalla on harrastuneisuuden aste mokomaan riittävän korkealla!
Nyt kun asiaa tuli ajateltua, niin duunin kautta olis ehkä mahku sellasenkin käyttöön!..
Hmm...
Taikasanat lienevät lämpökäsittely ja erkaumakarkaisu. Hitsauksen jälkeen koko runko tuupataan uuniin ja lämpökäsitellään, jotta hitsien reunaan tulleet heikot kohdat lujittuvat uudestaan. Tätä varten rakentaisin vuorivillasta uunin, jota lämmittäisin nestekaasupolttimella.
Näinhän se menee, mutta "uuni" yhtä runkoa varten..harvalla on harrastuneisuuden aste mokomaan riittävän korkealla!
Nyt kun asiaa tuli ajateltua, niin duunin kautta olis ehkä mahku sellasenkin käyttöön!..
Hmm...
Niin kun ei tunnu kaupallisillakaan valmistajilla olla viitseliäisyyttä käsitellä pyöriään
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Taikasanat lienevät lämpökäsittely ja erkaumakarkaisu. Hitsauksen jälkeen koko runko tuupataan uuniin ja lämpökäsitellään, jotta hitsien reunaan tulleet heikot kohdat lujittuvat uudestaan. Tätä varten rakentaisin vuorivillasta uunin, jota lämmittäisin nestekaasupolttimella.
Näinhän se menee, mutta "uuni" yhtä runkoa varten..harvalla on harrastuneisuuden aste mokomaan riittävän korkealla!
Nyt kun asiaa tuli ajateltua, niin duunin kautta olis ehkä mahku sellasenkin käyttöön!..
Hmm...
Niin kun ei tunnu kaupallisillakaan valmistajilla olla viitseliäisyyttä käsitellä pyöriään
Kyllä ne käsitellään, mutta se ei tarkoita sitä että ne kestäis kun alumiinilla on paha taipumus väsyä stressipisteissä joka tapauksessa.
Taikasanat lienevät lämpökäsittely ja erkaumakarkaisu. Hitsauksen jälkeen koko runko tuupataan uuniin ja lämpökäsitellään, jotta hitsien reunaan tulleet heikot kohdat lujittuvat uudestaan. Tätä varten rakentaisin vuorivillasta uunin, jota lämmittäisin nestekaasupolttimella.
Näinhän se menee, mutta "uuni" yhtä runkoa varten..harvalla on harrastuneisuuden aste mokomaan riittävän korkealla!
Nyt kun asiaa tuli ajateltua, niin duunin kautta olis ehkä mahku sellasenkin käyttöön!..
Hmm...
Niin kun ei tunnu kaupallisillakaan valmistajilla olla viitseliäisyyttä käsitellä pyöriään
Kyllä ne käsitellään, mutta se ei tarkoita sitä että ne kestäis kun alumiinilla on paha taipumus väsyä stressipisteissä joka tapauksessa.
"Tapaus Riku"
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jotain pientä tänään. Etuakseli napoineen alkaa olla valmis, toki jarrusatulan paikat puuttuu.
Aloitin etuakselista, koska se määrittelee rungon aika pitkälti. Etuakselin tienoille tulee jakkaratkin.
Sain tutulta n.100kg läppärin akkuja. Niillä pitäs päästä sähkön varastointi ongelmista eroon, hommasin myös pari pari 52 volttista bms:ää ja laturit.
kennojen testaaminen on tosi hidasta, mutta säästä sit akkujen hinnasa melkoisesti.
kuvia koitan huomenna laittaa.
Aatu.
Jotain pientä tänään. Etuakseli napoineen alkaa olla valmis, toki jarrusatulan paikat puuttuu.
Aloitin etuakselista, koska se määrittelee rungon aika pitkälti. Etuakselin tienoille tulee jakkaratkin.
Sain tutulta n.100kg läppärin akkuja. Niillä pitäs päästä sähkön varastointi ongelmista eroon, hommasin myös pari pari 52 volttista bms:ää ja laturit.
kennojen testaaminen on tosi hidasta, mutta säästä sit akkujen hinnasa melkoisesti.
kuvia koitan huomenna laittaa.
Aatu.
Ja jos et kaikkia akkuja tartte ite niin mä voin päästää sut varastointiongelmista.
Kaikesta huolimatta aijaan kautta laitoin kuvat. [Laitoin ne tolleen - Pastori]
opettelen kuvien oikeaoppisen laittelun piakkoin.
Eli kuvissa esiintyy etu akseli. Leveys vissiin 123cm ja renkulat paikallaan maavara n.12cm.
Osa saumoista vasta heftattu. Pallonivel on 15mm reiällä ja alumiini holkissa on m14 kierre.
Etuakselit itsessään on 17mm ja päässä m10 sisäkierre.
jousitus täysin auki, ilmajousitus aika todennäköinen. Ainakin eteen... Voi paikkailla vasemman ja oikean puolen painoeroa.
kyselkää kaikesta muusta paitsi aijaa kuvapalvelusta.