
Jaaha. Näyttää siltä, että nyt markkinoidaan sitä, mikä olisi pitänyt olla lähtökohtana, kun tieliikenneuudistusta oltiin aloittamassa –kävelyn ja pyöräilyn kulkumuoto-osuuden kasvattamista autoilun kustannuksella.
"Kepillä ja porkkanalla" autoilun houkuttelevuutta pitää vähentää, jotta kävely ja pyöräily voivat kasvaa. Tässähän puhutaan liikennöinnistä, ei liikunnasta, joka on ylimääräistä liikennettä autoilun lisäksi.
Jos nyt kerran tiedetään perusteet tavoitteiden mukaisen tuloksen aikaansaamiseksi, miksei sitten ei saada muutettua typeriä väistämissääntöjä pyöräilymyönteisemmiksi. Sehän olisi nimenomaan keppiä autoilijalle ja porkkanaa pyöräilijälle.
Onkohan tässä kuitenkin käynyt niin, että nämä median lausunnoissaan viisaalta kuulostavat ministerit ja liikenneministeriön ihmiset ovat vasta nyt tajuamassa, mikä liikenteen muuttamisessa energia- ja tilataloudellisemmaksi on olennaista. Mikä aiemmin ollut aiemmin huonolla tolalla ja miten se pitää korjata. Parempi myöhään, kuin myöhässä. 
PS. Todella pahalta –joskin nykypolitiikan mukaiselta– kuulostaa Markku Eestilän (kok) lause: "On sovittu, ettei lähdetä pohtimaan julkisuudessa keinovalikoimaa". Salaa kähmitään suuryrityksille lainsäädäntöön rahastuspaikkoja, eikä kerrota ennen lain valmistumista, ettei kansa huomaa. Voihan se olla, että tämä uutisen välittämä Bernerin viesti onkin vain silmänlumetta kansan tyynnyttämiseksi ja todellisuus vilahtaa vain tuossa Eestilän kommentissa. 