Kuvassa olevalla pyörällä on menty pari suvea. Nyt tekis mieli vekotinta, jossa olisi kookkaapi eturengas. Joustokaan ei olisi pahitteeksi, sillä tuo nykyinen lyö käsille ja selkään.
Käyttö on kuntoilua ja pieniä retkiä lähimaastoon.
Omaan Azub Maxiini olen ihan tyytyväinen. Painavahan se on, eikä hirmu nopea, mutta eihän ne tämän kastin pyörät yleensäkään. Tukevatekoinen, laadukas ja luotettava. Kyllä sillä retkellekin voisi hyvin lähteä. Takajousitus on vakiona ja eteen sitten ihan normaalia haarukkaa valitsemalla mitä vaan haluaa.
Rakentajalle tulee ensin mieleen, pystyykö eteen vaihtamaan isomman haarukan ja kiekon? Jousitus jäis pois mutt mahollisimman paksu rengas vois helpottaa vähän, esim Big Apple.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tere
Olen fundeerannut saamaa juttua. Haluan kuitenkin hieman enemmän akseliväliä ja ajo-ominaisuuksia. Tuo nojakki on neljänkympin jälkeen kohtuullisen "tarkka" ajettava.
Etuhaarukassa näkyy olevan paljon offsettiä ja ohjauskulma melko pysty, jotka molemmat aiheuttavat ohjaukseen suurennopeudenrauhattomuutta. Asentamalla isomman etupyörän ohjauskulma hieman loivenee ja jättö kasvaa, jollet aivan älyttömän taivutettua etuhaarukkaa siihen valitse. MInä ainakin kokeilisin takapyörän kanssa samankokoisella etupyörällä.
Isompi etupyörä syö tietysti tilaa kantapäiltä ja ohjaava pyörä helpommin osuu kantapäihin. TÄhän auttaa lyhyempiin kampiin siirtyminen, mikä auttaa myös mukavuuteen ja ennaltaehkäisee polvikipuja.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
gammet ottavat gumiin giinni. Lyhyempiä gambia minulla ei ole... täytynee vain ajella suoraan kotiin
Äkkiä sitä tottuu ja oppii. Ei sitten ota enää kiinni. Kammissahan on vielä ne jalat kiinni - joten kantapää ottaa tiukassa käännöksessä siihen kuitenkin vaikka olis lyhemmätkin kammet.
Mulla on käytössä niin millintarkasti suunniteltu pystärikin että pitää muistaa laittaa kengännauhat kiinni kun lähtee liikkeelle. Muuten ottaa kengän reuna kiinni johonkin palikkaan. Siis noihin eazy wheel juttuihin:
Kyllä se on viisainta laittaa lyhyemmät kammet.
Lyhytkampisempi keskiö vaatii pidentämään etupuomia kammenlyhennyksen mitan, samalla kun lyhyempi kampi ulottuu vähemmän puomista alas. Tämän takia pienikin kammen lyhentäminen helpottaa tuota ongelmaa radikaalisti. Lastenpyörän kampia saa pyöräliikkeistä, kun vain älyää kysyä. Satamillisilläkin pystyy aikuinen oikein hyvin ajelemaan -ja erinomaisen mukavasti vieläpä. Omat kampeni ovat olleet vuosikaudet 115 mm ja uusiin pyöriini tulee 105 mm kammet. Rohkeasti vain runsastuvaan joukkoomme.
Jotenkin näin!
Lyhyemmät kammet Grotte.png (396.2 KiB) Katsottu 20072 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tää stoori taitaa hissukseen olla siinä mallissa, et kuuluis varmastikkin tuonne ragentelugategoriaan.
Meillä ei gampia lyhennellä
Löysin 24" etukiekon, jossa on kaikenkukkuraksi oikein upea Pilipalatemalainen nastarengas. Nyt ei jalat osu renkaaseen. Lyhyehkön koeajolenkin perusteella tuntui hyvältä. Haarukka on edelleen 26":sta. Nyt täytyy etsiä 24":nen, jot saan äherrettyä jarrut ja lokasuojan.
Ajoasento muuttui ja nyt niskalle/päälle täytyi saada tukea. Hitsailin niskatuen.
FWD on lyhyempiketjuinen kuin takavetoinen, joten painoa ja kitkaa on vähemmän. FWD MBB vaatii enemmän työtä ja kun koko etupää kääntyy, ei jalka osu eturenkaaseen ikinä. Jos laitat selkänojaan patjan, siirryt eteen ja voit saman verran siirtää puomia eteen. Jolloin ei niin usein osu kenkä eturenkaaseen.