jviirret kirjoitti:Hmm, saako/saiko kurvissa kallistettua riittävästi ettei keskipakovoiman vaikutuksesta heilahda ulkokurviin päin kallelleen?
Jukka
Minulla oli aikanaan tuollainen kallistettava perä Iskiaspyörässäni. Vaikea oli saada sitä niin herkäksi, että sitä olisi voinut ajaa kuten kaksipyöräistä. Parhaiten se toimi niin, että kahvoista vetämällä takarunko kallistettiin kurviin, tai varsinkin kaltevalla tiellä pystyasentoon, jossa se pysyi sitten itsestään, kun kahvoista päästi irti.
Tämä mekanismi on toki herkempi, mutta noin lyhyillä kammilla ja suurehkolla laakerihalkaisijalla voi olla vaikea saada kitkattomalta tuntuvaa kallistustoimintoa. Vaikea on ajaa, jos kallistussuuntaan on vähänkään kitkaa tai joustoa. Minä laittaisin tuohon pykälällisen vivun, jolla kallistus säädettäisiin halutuksi ja jossa pykälässä se sitten pysyisi, kunnes käsin irrotetaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma