STERN 5

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4844
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Voipi olla hyvä rengas . Mutta ei taira olla 40-507 koossa saatavana .

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4844
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kolmas ketjun pesu tälle jääkaudelle . Täytyy sanoo että mitä pitempään olen tätä vitosta polkenut . Sitä humaanimpi suhde meille on tullut . Minä poljen ja nautin . 5:tonen oikoo itse , kun sitä ei edes ajattele . Pyörä on kuin hyvä vaimo . :mrgreen:
Ohjaus todellakin on vain jarrujen ja vaihteiden hallitsemista varten . Ensi kuussa on jo "pakko " ottaa erestä isoratas käyttöön . Muuten miehen täytyy ottaa singeri jaloiksi . :roll:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4844
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tänään lenkillä kuulin uuden nimen Nojapyörälle . ( PÖTKÖPYÖRÄ) . Ajellessa sitä mietin tätä Noja olemisen tilaa. Nyt kun mittarissa rupee oleen tuo vaivaiset 4500km tällä pyörällä ja kuinka tää ajamisen muutos on ollut valtavaa .
Ensin jännitettiin , että kädet kipeet . Nyt ei enään mietitä mitään . Katsellaan maisemia ja poljetaan . Keskinopeudet on kasvannut koko ajan .
Eli en ole ihan toivoton tapaus . :twisted:

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja yaana »

Ihana termi. Onhan se mukava olla pötköllään pötköpyörällä.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4844
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jotkut viisaammat on sanonut , että harjoitus tekee mestarin . MBB:n kohdalla se pitää pitkälti paikkansa . Kun mittari rupee uhkaavasti lähestyyn 5th./km . Niin jotain on yksinkertaisesti tapahtumassa Papparalle .
Kun rentoutuu ajamisessa , niin vauhti kasvaa huomattavasti . Pyörällä on oma "sielu" , sille pitää vain antaa oma elämä . :wink:
Nyt uskaltaa jo laskettaa mäkiä lähes 40km/h vauhteja . Loivissa alamäis täytyy polkee , miksi kysyn itseltä .
Pyörä tekee miehestä ahneen . Jokin pikkupoika herää sisällä . :twisted:
Mikä parasta , pyörä kääntyy nöyrästi jyrkinmissäkin kulmissa . Senkun polkee vain , mikään ei kaiherra vastaan .
Ajamisen mielekkyys johtuu kaupunkissa siittäkin , kun jalat ovat vähän alaviistossa . Näin asento on pystympi , helpottaa huomattavasti liikkumista ja näkemistä liikenteessä .
Nyt odotan toisen tekeleen liikkeelle panemista , eli seiskan . Osat ovat tullee , kunhan tulee sadepäiviä . Niin ehtii oleen tallissa . Näillä ilmoilla ei itseensä sinne laita.
Tuo ajaminen on sen verran vain mukavampaa . :roll: :roll: :roll:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minulla hallinta helpottui selvästi rentoutuessani. Keskivartalon rentouttamista helpotti pään joko pystyyn nosto niskalihaksilla tai nojaaminen myöhemmin rakennettuun niskatukeen. Kun vartalo rentoutui, vatalo muuttui ohiausiskunvaimentimeksi, jolloin hallinta testipaikan töyssyisessä alamäessä parantui itseluottamusta kasvattavaksi. Olikohan viikko 25 km/h kroppa jäykkänä kauhulla jarrutellen laskettelu huonolla hallinnalla startista rentona täysillä 42 km/h välitysten loppumiseen?

Kun tiedän vajetta olevan lantion käytössä, vältin aluksi polven sisäkurviin kääntöä ja pään kallistusta. Kun.olin treenaillut aluksi, helpottui ohjaus valtavasti polven ja pään kallistelulla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Minulla hallinta helpottui selvästi rentoutuessani. Keskivartalon rentouttamista helpotti pään joko pystyyn nosto niskalihaksilla tai nojaaminen myöhemmin rakennettuun niskatukeen. Kun vartalo rentoutui, vatalo muuttui ohiausiskunvaimentimeksi, jolloin hallinta testipaikan töyssyisessä alamäessä parantui itseluottamusta kasvattavaksi. Olikohan viikko 25 km/h kroppa jäykkänä kauhulla jarrutellen laskettelu huonolla hallinnalla startista rentona täysillä 42 km/h välitysten loppumiseen?

Kun tiedän vajetta olevan lantion käytössä, vältin aluksi polven sisäkurviin kääntöä ja pään kallistusta. Kun.olin treenaillut aluksi, helpottui ohjaus valtavasti polven ja pään kallistelulla.

Näin se vain vanhakin oppii ja kehittyy. Tavoitteena tietenkin jooseha- ja Oryannemainen rento ajelu ilman käsiä, vaikka huilua soitellen. :)
Vakaa tarkoitus minullakin siirtyä MBB-kantaan, kunhan saan työ- ja raha-asiat järjestykseen niin että jää aikaa ja tarmoa Perhepyöräprojektin jatkamiselle. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Talvella Eurosportilta tuli 6 päivän rata-ajokisoja, jossa Madison pariajossa vetovuorossa ollut siirtää liike-energiaa parilleen heittämällä parin kädestä pitäen eteen. Vetovuorossa ollut pitää tangosta kiinni toisella kädellä läheltä ohjauskannatinta, jotta heiton vastavoima ei nykäise pitkää vipuvartta. Eli ohjausta vinoon. Kävi mielessä kokeilla yksikätisen ajon opiskelua siirtämällä käsi jarrukahvalta keskelle, kun ei ole toista kättä pitämässä tangosta symmetrisesti.

On kummitellut mielessä, mutta en ole ehtinyt kokeilemaan. Noin seuraavana asteena kohti käsittä ajon oppimista.

Onko käsittä ajossa MBBllä jotain pakollisia juttuja, mitä on tehtävä, kuten ei itsekeskittyvällä pystärillä? Pystärillä on oltava vauhtia renkaiden gyroskopian luomiseksi ja on istuttava pystyssä kädet takana parhaan hallinnan takaamiseksi. Auttaako nojakissa käsien vieminen taakse myös, en ole kokeillut vielä? Vauhdin nosto auttaa niin kauan kuin ei riehu niin kovaa, että symmetrisyys polkemisessa ei hajoa. Pyörityksestä on iso apu runttaukseen verrattuna.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17831
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja PW »

Pyyttonilla toimii Jukan ohje: "Katse sinne mihin haluat mennä" - kai se toimii muillakin mbb-pyörillä :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4844
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tänään täyty vaihtaa Shimanon SLX jarrupalat . Olin tilannut väärät . Kokeilin noita mekaanisen Shimanon jarrupaloja . Hyvin sinne sopivat . Leveys aivan sama , korkeudessa muutaman millin ero . Jarrupinnan vahvuus suurempi .
Heitin koje lenkin , en huomannut suurta eroo alkuperäsiin . Paitsi hiljasemmat , ehkä pehmeempää ainetta . Tai olisivatko puhtaat , niin siksi hiljaiset viellä .
Niin ja puolet halvemmat . :roll: Hyvin muuten asettu sinne paikalle , samalla hävis sellainen ylimääränen jarrupalan liike .
Jota ihmettelin viimevuon Nokialla .

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4844
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva

Tänään tuli ajettuja yhteensä tällä pelillä . 5000km täyteen , kaikkien MBB kuskien povaama mieltymys vaan kasvanut . Enään ei ajatella mitään kummallisuuksia , nyt poljetaan ja nautitaan . :P
Itse olen tyytyväinen STERN 5:seen , paras pyörä jonka olen tehnyt . :oops: :oops: Tähän mennessä .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja jori »

Hieno kuva. :)
Laitatko aina uuden numeron jokaisesta uudesta tuhannesta kilometristä. :wink:
Megametrilätkä näyttää nyt viittä. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4844
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tänään tuli taas uusi tonni täyteen . En laita uutta numeroo Jori . :twisted: Nyt tällä tekeleellä ajettu siis yli 6000km .
Tonnit pyörähti täyteen sateessa ja samassa paikkaa on aikasemminkin tullut tonneja ja sadetta. :mrgreen: :mrgreen:
Pyörä kaipaa kohta huoltoo ja uudet ketjut . Ovat ruvenneet vähän jo naksaan . Täytyy mitata , jospa ensi kaudeksi vaihtas.
Takapakka pitää myös vaihtaa , tietysti . :mrgreen: :mrgreen:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4844
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jo toisen kerran elämämi aikana Kojakin kumi seivästetty puhki , Orapihlajan piikki läpi suoraan kulutuspinnasta . En viitsynyt paikata rengasta , enkä myöskään vaihtaa . Laiskuuttani päätin kokeilla toista tapaa. Ei muuta kuin ventiilin korkki irtia ja Bilteman 36-186 paikka-aine sisään. . Sen turvin pääsin löysähköllä kumilla huoltsikalle ja kumi täyteen . Lenki jatku sit normaaliin tapaan . Huomenna nähdään joudunko vaihtaan sisurin , vai selviänkö loppu kauden nesteytetyllä sisurilla . Jotenkin usko siihen ei ole suuri . Huoltoaseman renkaantäyttö kone ei antanut kuin jus ja just 6bar. . Aika pienet on niissä resussit .

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 5

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Huoltoaseman renkaantäyttö kone ei antanut kuin jus ja just 6bar. . Aika pienet on niissä resussit .

Yllättävänkin paljon, ite en oo niistä saanut kuin 4bar. Sekin on liki tuplat mitä auton rengas tarvii.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin