Terpan tuloksien mukaan minun arvio on aika lähellä oikeata.
Arilla on taas keskinopeus oikein, mutta taukoja liian vähän.
Ei se yöllä ajaminen niin kovin kevyttä ole ja ihminen on mukavuuden haluinen,
joten mieli tekee nukkumaan kovasti.
T:Jere
Näinhän sen pitikin olla. Sinä puhuit kokemuksesta, Ari esitteli matemaattista menetelmää, jolla tuota voi arvioida, kun saadaan kokemuksellista tietoa. Nukkumisen vaikutus oli kyllä tiedossa, ja se ettei malli ottanut sitä riittävästi huomioon, koska syötettyihin tietoihin ei kuulunut nukkumista sisältäviä suorituksia.
Syöttämällä nämä sinun ja muiden tekemät Ratareisitulokset Arin kaavaan, voidaan hyvällä varmuudella päätellä minkä tahansa mittaisen matkan tulos kullekin ajajalle, kunhan tiedetään tältä edes joku tulos jonkin mittaisesta suorituksesta.
Epävarmuuksia tietenkin riittää vieläkin, säästä ja terveydentilasta, teknisiin ongelmiin, mutta joku arvausta parempi arvio on kuitenkin tehtävissä.
Kun saadaan riittävän hyvä matemaattinen kaava, ei tartte kohta ajaakaan;) vanhoista tuloksista voi laskee sijotukset ja palkinnot sen mukaan;)
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tässä Ratareiden tapauksessa Ari perusteli huolellisesti tekemänsä valinnat ja formuloi mittaustulokset kaavaksi ja sai lopulta ratareidessä 24 h ajossa saavutettavakseen mahdolliseksi tulokseksi 1,82-kertaisen matkan 12 tunnin ajoon verrattuna .
Jere muotoili kaavansa enempi empiirisesti (kokemukseen perustuen ja karkeammin) ja sai tulokseksi 1,5. Ari jätti harkiten pois saunomiset ja nukkumiset, joihin menee empiirisen (Jere) arvion mukaan aikaa niin, että lepoa 12 tunnin kisan tekemisiin verrattuna tarvitaan (1, 82 - 1,5) : 2 = 0,16, eli 16 % ajasta.
Nukkuma-aika kuulostaa lyhyeltä. Arin käyränsovitusta voisi tarkentaa ottamalla mukaan tuloksia pidemmistä, monipäiväisistä suorituksista, jolloin nukkuma-aika saataisiin ympättyä mukaan suoritusarviokäyrään.
Tarkensinpa graafia lisäämällä siihen pystyviivat:
matka_nopeus03.jpg (71 KiB) Katsottu 13587 kertaa
Ja nyt on helppoa: jos ajattelee vaikka nukkuvansa kuusi tuntia kisan aikana, niin silloin pitää katsoa vaaka-akselilta 24-6 tunnin eli 18 tunnin kohdalta ylöspäin. Pystyviivan ja käyrien leikkauspisteet paljastavat arvion matkasta ja keskinopeudesta, jos nukkuu kuusi tuntia kisan aikana. Tämä lienee hieman alakantin arvio, koska nukkuma-aikana keho varmaankin palautuu jonkin verran ja herätyksen jälkeen jaksaakin ajaa kovempaa kuin ilman nukkumista.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Kun saadaan riittävän hyvä matemaattinen kaava, ei tartte kohta ajaakaan;) vanhoista tuloksista voi laskee sijotukset ja palkinnot sen mukaan;)
Oikeassa olet! Tällöin hullujen ei enää tarvitse raahautua Alastarolle, vaan heidät voidaan panna numerojärjestykseen matematiikan keinoin
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tätä on ollut hauska lukea. Mun mutu-tuntumani omaksi tavoitteeksi ihanneolosuhteissa olis myös 1,5 kertaa 12 tunnin suoritus. Eli 12h 200 km ja 24 h 300 km.
Mulle oli kyllä arvokasta tämän vuoden varustetestauskin. Ehti vielä miettiä uudestaan ennen pidemmille retkille lähtöä ja ostin mm kunnollisen kalvotakin vedenpitävällä vetoketjulla. Ja sosiaalisena tapahtumana Ratareisi on ihan lyömätön
Piti kaivella vanhoja matkapäiväkirjoja kun ei muistanut millaista taukoaikaa noissa kisoissa oli niin Ratareidessä taukoa oli "vajaa kolme tuntia" ja "minuuttiakaan en nukkunut", Nokian kisoista en löytänyt tietoa mutta muistikuva sanoo jotta lyhimmillään 45-50 min on ollut taukoja 12 h kisassa, n. 5h 45 min olen pisimmän tauottoman rykäisyn ajanut.
Hissukseen olen ratareidessä ajellut alussa kun aina tavoite on ollut, että nukkumatta sen ajaisi läpi. Kovin on yksillöllistä millainen syöminen passaa kullekin mutta mulle patukkalinja on jo 12 h kisassa liikaa ja 24h ajossa on "pakko" saada jotain oikeaa ruokaa. Toki on miehiä Marsista jotka ajaa läskillä yhtä paljon kun minä kinnerillä
Jos haluaa ison kilometrilukeman niin mun mielestä kannattaa kohtuullisen rauhallista vauhtia ajella (letkeää vauhtia kyllä jaksaa tunnista toiseen, pää tekee lakon ennen kroppaa) ja minimoida taukoaika/nukkuminen, ihan hauska kokemus yön yli valvominen on muutenkin kun siihen vielä liikunnallisen suoritteen ymppää
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Kai se tuo yön valvominen on joku "jännä juttu" päivätyöläiselle. Ite ku on 20vuotta tehnyt n.70yövuoroa/vuosi niin se ei kuulosta oikein miltään. Siinähän sitä valvoo ku ei mee nukkumaan.
Silti en missään nimessä väheksy näitä 24h pyöräilysuorituksia. Itsekuri pitää olla melkoinen että osaa alussa säästellä itseään niin että jaksaa loppuun asti. Oma suoritus jäisi varmasti kesken, ei unenpuutteen vaan jonku polvivaivan tms. vuoksi kun ajaisi vaan aluksi liikaa tai liian kovaa. Ei oo koskaan ollu mitään helppoja suorituksia nämä Nokian 12h ajotkaan ja siihen tupla tunnit...
Toki on miehiä Marsista jotka ajaa läskillä yhtä paljon kun minä kinnerillä
Jos haluaa ison kilometrilukeman niin mun mielestä kannattaa kohtuullisen rauhallista vauhtia ajella (letkeää vauhtia kyllä jaksaa tunnista toiseen
No edellisvuosi olikin hyvä vuosi ja silloin läski kulki yli odotusten, tämä vuosi oli pettymys omalta osalta mutta sää sotki aika monen muunkin tavoitteet.
Saa nähdä millä ensi vuonna tulee ajettua, kyllä se ratareisi kuitenkion täytyy jotenkin järjestyä, eväitäkään ei vieläkannata miettiä voi olla patukat ja banaanit tai ihan jotain muuta...
Joo, ei kesää ilman Ratareittä! Nyt ei kylmän sateen pitäisi jatkossa haitata kun mennä paukautin ostamaan kunnon varusteet. Olisinpa ostanut ne jo aiemmin, mut turha jossitella, nyt ne ainakin ovat valmiina .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.