Vuokrattiin Ajoulta (Kaarikinneri Oy) pari trikea viikonlopuksi, Yaanan piti päästä kokeilemaan miltä jousitettu tuntuu, samalla minäkin pääsen vähän tunnustelemaan pitkästä aikaa millasta se trikella ajelu olikaan
Tämä ketju on osa "paritestiä", ICE Sprint X -triken kommentit löydät täältä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=7&t=5317
Tässä vaikutelmia Triconista sadan testikilometrin jälkeen:
Yleisvaikutelma on tukeva, kuten Azubilla yleensäkin. Runko on jäätävän paksua alumiinia, takapään keinuhaarukka samoin. Kaikki yksityiskohdat on mietityn oloisia ja kokonaisuutena yörä on yllättävän yksinkertaisen oloinen takajousitetuksi tadpoleksi, se on kasattu yllättävän vähistä osista.
Yläohjaus: Tässä yksilössä on erikoisuutena yläohjaus, jota ei Azubin trikeissa normaalisti näe. Syynä se että pyörästä tulee isona kinneri Tottumattomasta tuntui aluksi että yläohjaus on tolkuttoman herkkä ja heijaa polkemisen tahtiin. Myöskin tuntui, että pyörä haluaa nostaa rengasta melkein joka mutkassa (ei tahdo, tuntuu vaan siltä
). Ohjaukseen kuitenkin tottui nopeasti, ja pyörä kulkee suoraan kun pitää tangosta kiinni rennosti, puristaa ei tarvitse eikä pidä. Pyörällä voi ajaa jopa ilman käsiä tasaisella pinnalla, tällöin kääntyy loivasti kallistuksen suuntaan. Ihan todellinen havainto on, että pyörä aliohjaa vähän, tiukoissa mutkissa puskee hienokseltaan.
Jousitus: Tricon on takajousitettu. Tässä jousena on se DNM:n hyppykeppi joka on oletuksena lähes kaikissa maailman jousitetuissa nojakeissa. En tajua miksi... Näin uutena se ajaa asiansa OK, ei pahaa sanottavaa jos ei mitään erikoisen hyvääkään. Nettikommenttien perusteella tuo kuitenkin muuttuu kelvottomaksi suhteellisen lyhyessä ajassa, iskunvaimennus häviää ja jousi on alimitoitettu. Takajousitus nielee töyssyt hyvin. ja geometria on selkeästi mietitty hyvin, pyörä ei niiaile juurikaan voimakkaasti polkaistessa. Etujousitusta ei (vielä, en ole ehtinyt kokeilla täsjousitettua ICE:ta ) kaipaa, töyssyt ei lyö pahasti näpeille tai selkään etupyöristä.
Jarrut: Pernteiset Sturmey Archerin rummut. Kun säädön saa kohdilleen, hyvät ja tunnokkaat. Miinuksena se, että kun jarrut säätää oman makuni mukaisesti tarpeeksi herkiksi, lukittavien jarrukahvojen lukitustappia ei voi enää käyttää, eli "käsijarru" menetetään. Sama juttu oli Yaanan Tetriksessä, vissiin näitten kahvojen tyyppivika. Pientä jarruohjausta esiintyy mutta ei niin paljon että se aiheuttaisi sydämentykytyksiä, eli ohjausgeometria on siltä osin kunnossa.
Renkaat: 3x20" Tässä yksilössä rengastuksena Trykerit. Paremmasta tietämättömänä sanoisin että erinomaisen rullaavat renkaat, ei pahaa sanottavaa. Ilmeisesti nää jakaa mielipiteet?
Vaihteet: Testiyksilössä Sram Dualdrive 3x8. Ihan toimivan oloinen systeemi, skaalaa löytyy kivasti. Miinuksena kiertovaihtaja (makuasioita, itse en tykkää) ja ylipäänsä koko vaihtaja ei herätä luottamusta (muovinen). Aluevaihtajan vipu on huonosti suunniteltu mutta sen kanssa pystyy elämään. PITKÄT KAMMET!!! 130-millisiin tottunut löytää ihan uusia lihaksia alakropasta
Penkki: Azubin rättipenkki. Jostain syystä Azub ei ole katsonut tarpeelliseksi edes tarjota kuppipenkkä vaihtoehtona trikeilleen. Penkiltä kapaisi jonkinlaista sivutukea, myöskin hanuri puutuu pidemmällä matkalla jos asento on kovin pysty.
Säädöt: Azubin tapaan säätöjä löytyy, enemmän kuin vuokrapyörässä viitsi säätää. Esim Penkin takatuet saa kolmeen eri kohtaan penkkiä ja niden vastakappaleet kahteen kohtaa rungossa -> Penkin saisi aika makaavaankin asentoon jos viitsisi alkaa irrottelemaan osia ja siirtelemään niitä eri paikkaan. Epäselväksi jäi riittäisikö etupuomin säätövara mulle (olen 184cm pitkä) jos penkin laskisi niin alas kun sen saa (sen etureuna tulee samalla eteenpäin) ja laittaisi lyhyet kammet (eli keskiö tulisi senkin takia vielä 40mm eteenpäin). Vuokrayksilössä ketjun pituus rajoitti ajoasennon melko pystyksi, mutta ihan ajettava siitä tuli.
Myöskin Azubin tapaan kaikki vaijerit ovat noin kilometrin liian pitkät, niitä joutui vähän laittamaan nippuun irtoremmillä etteivät ottaneet jalkoihin. kun en viitsinyt vuokrapyörästä alkaa lyhentelemään
Kouluarvosanaksi antaisin varmaan 9, pyörä on hauska ajettava ja kulkee hyvin, säätöihin perehtymällä ajoasennon saisi varmasti todella hyväksi. Testirupeaman aikana aloin ymmärtää niitä jotka ovat vaihtaneet kaksipyöräisen trikeen, erityisesti kaupunkiajo on rentoa kun pysäyksiä ei tarvitse jännittää ja tarvittaessa voi ajaa sekakäyttäjän katkokävelyvauhtia ilman tasapaino-ongelmia. Maantielle kaksipyöräinen on kuintekin edelleen nopeampi vaihtoehto, lisäetuina tien kaltevuuden seuraamattomuus ja routavaurioiden väistelyn helppous. Jos oma ajo olisi pääasiassa asiointiajoa ja kaupungissa ahtaissa paikoissa pyörimistä, harkitsisin Triconia vakavasti.
Huomenna vaihdetaan pyöriä päikseen, Yaana jatkaa omat kommenttinsa Triconista tähän sitä kokeiltuaan, minä pääsen testaamaan ICE:n täysjousitettua Sprint X:ää