Muuttuuko mikä tahansa maaston pätkä pyörätieksi jos sen päihin laitetaan pyörätien merkit?
Jukka
Muuttuuko mikä tahansa maaston pätkä pyörätieksi jos sen päihin laitetaan pyörätien merkit?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Muuttuuko mikä tahansa maaston pätkä pyörätieksi jos sen päihin laitetaan pyörätien merkit?
Näin sanoo laki. Laki sanoo myös, että pyörätietä on käytettävä, milloin se haitatta on mahdollista. Punkki on kuitenkin selvä haitta, vaikkeivät kaikki punkit aina ole selviä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Laki sanoo myös, että pyörätietä on käytettävä, milloin se haitatta on mahdollista.
Sotket pientareen ja pyörätien käyttövelvollisuudet.
Pyörätietä on käytettävä aina yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Määräys ei ole laissa vaan Tieliikenneasetuksessa 18 § Merkki 422.
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Laki sanoo myös, että pyörätietä on käytettävä, milloin se haitatta on mahdollista.
Sotket pientareen ja pyörätien käyttövelvollisuudet.
Pyörätietä on käytettävä aina yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Määräys ei ole laissa vaan Tieliikenneasetuksessa 18 § Merkki 422.
No, niinpäs teinkin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Laki sanoo myös, että pyörätietä on käytettävä, milloin se haitatta on mahdollista.
Sotket pientareen ja pyörätien käyttövelvollisuudet.
Pyörätietä on käytettävä aina yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Määräys ei ole laissa vaan Tieliikenneasetuksessa 18 § Merkki 422.No, niinpäs teinkin.
Jos tuo on pelkän merkin varassa, on pyörätien käyttämättömyyttä mahdollista perustella (ja usein syytä onkin) sillä, ettei voi tietää, mille puolelle tietä pyörätie milloinkin ilmestyy ja millä puolen tietä kulkee. Tunnettu tosiasia on, että varsinkin kaupungissa, ei kukaan tiedä tarkalleen, milloin mitäkin väylää pitää käyttää. Tien puolelta toiselle hyppelehtivät pyörätiemerkinnät ovat kaikkea muuta kuin selkeät. Aina voi sanoa, että olisi pitänyt ajaa tuolla ja tuolla, mutta miten tänne olisi osannut mennä, onkin jo toinen juttu.
Ei yhteiset säännöt voi perustua sille, että niitä osaa noudattaa vain paloittain ja jälkikäteen tarkastellen. Hyvä esimerkki tästä on "Pyörätie päättyy" merkin puuttuminen. Mistä voi tietää, että pyörätie päättyy. Jos sitä ei voi tietää, ei voi varmasti huomata sitäkään, jos pyörätie alkaa kulkemansa ajoradan oikean reunan viereisen ajoradan vastakkaisella puolella. Suomeksi, tien toisella puolella. Tieliikennelaki määrää seuraamaan merkkejä ajoradan oikealla puolella. Vain poikkeustapauksissa ajoradan vasemmalla puolella, muttei koskaan viereisen ajoradan vasemmalla puolella, jota siis pitäisi seurata, jotta voisi tietää vaihtaa tien vastakkaiselle puolelle. (Ajorata=kaista ja tie käsittää tavallisesti vähintään kaksi eri suuntiin vievää ajorataa.)
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Toi pyörätie on pelkkä vitsi. Ennemminkin kinttupolku kuin mikään tie, eikä tonne ole mitään asiaa ajamaan kapearenkaisella ellei välttämättä halua teloa itteensä tai ottaa sitä riskiä. Järjetöntä edes laittaa noita merkkejä kun väylä on kuitenkin ajokelvoton. Ilmeisesti pyörämatkailijoiden rahat eivät ole yhtä tärkeitä yritystoiminnalle kuin autolla matkaavien.
Toivottavasti ottavat palautteen vastaan niin että käyvät tosiaan nyppäämässä merkit pois. Toinen vaihtoehto olisi tietty tehdä siihen se oikea kunnollinen väylä, tää voisi houkutella suuresti porukkaa ajamaan noille seuduille enempi kuluttamaan rahaa.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Helsingin Kalasatamassa Hermannin Rantatie oli vielä vähän kesken iltapäivällä. Näyttää siltä, että tulee ihan kunnolliset pyöräkaistat. Lisäksi merkinnöistä päätellen liikennevaloissa oli pyörätasku vai miksi sellaista sanotaan. Pysäytysviivan edessä oli fillarinkuva. Maanantaina varmaan näkee valmiin reitin. Jos hoksais ottaa kuvankin.
Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015
yaana kirjoitti:Helsingin Kalasatamassa Hermannin Rantatie oli vielä vähän kesken iltapäivällä.
Suunitelmasize=75[/size] kertoo miten se on hyväksytty. Toteutuuko tuo on sitten eri asia.
Pisti tuossa silmään että yhden korttelin välin kohta on suuniteltu huonosti. Siinä on toisella puolella pyörätie, jota lain mukaan pitää käyttää. Toisella puolella taas on pyöräkaista, jota ei saa toisen puolen pyörätien takia käyttää Pääsyy on tietysti huono laki, mutta suunittelija ei voi sitä muuttaa, vaan suunitelma täytyy tehdä sen mukaan.
yaana kirjoitti:Helsingin Kalasatamassa Hermannin Rantatie oli vielä vähän kesken iltapäivällä. Näyttää siltä, että tulee ihan kunnolliset pyöräkaistat. Lisäksi merkinnöistä päätellen liikennevaloissa oli pyörätasku vai miksi sellaista sanotaan. Pysäytysviivan edessä oli fillarinkuva. Maanantaina varmaan näkee valmiin reitin. Jos hoksais ottaa kuvankin.
Helsingissä on jo nykyisin aika monessa paikka pyörätaskuja maalattuna. Ulkomuistista ainakin Fredrikinkadulla Kalevankadun ja Eerikinkadun risteyksissä, Töölönkadulla on Runeberginkadun risteysksessä ja muitakin on varmaan puolitusinaa ainakin.
jooseha kirjoitti:yaana kirjoitti:Helsingin Kalasatamassa Hermannin Rantatie oli vielä vähän kesken iltapäivällä.
Suunitelmasize=75[/size] kertoo miten se on hyväksytty. Toteutuuko tuo on sitten eri asia.
Pisti tuossa silmään että yhden korttelin välin kohta on suuniteltu huonosti. Siinä on toisella puolella pyörätie, jota lain mukaan pitää käyttää. Toisella puolella taas on pyöräkaista, jota ei saa toisen puolen pyörätien takia käyttääPääsyy on tietysti huono laki, mutta suunittelija ei voi sitä muuttaa, vaan suunitelma täytyy tehdä sen mukaan.
Muistelisin että tuo meni läpi melkein ilman muutoksia joten lähes tuon näköistä ne aikoo rakentaa. Helsingissä on sentään herätty kunnolla suunnitelemaan asioita. Naapurissa Espoossa jaetaan vaan korupuheita pyöräilyn edistämisestä samalla kun rakennetaan pyöräilyn kannalta sutta ja sekundaa.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
jori kirjoitti:Hyvä esimerkki tästä on "Pyörätie päättyy" merkin puuttuminen.
Niinpä! Mutta meillähän on kuitenkin hieno ja nerokas "tunneli päättyy" -merkki, joka on mielestäni aika turha. Jokainen huomaa, että tunneli päättyi, kun päivänvalo valtaa maisemat... Erityisesti tämä naurattaa ykköstiellä ajellessa.
Sen sijaan meiltä tosiaankin puuttuvat seuraavat liikennemerkit:
Milloin näihin puutteisiin saadaan korjaus?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
ajarmala kirjoitti:jori kirjoitti:Hyvä esimerkki tästä on "Pyörätie päättyy" merkin puuttuminen.
Niinpä! Mutta meillähän on kuitenkin hieno ja nerokas "tunneli päättyy" -merkki, joka on mielestäni aika turha. Jokainen huomaa, että tunneli päättyi, kun päivänvalo valtaa maisemat... Erityisesti tämä naurattaa ykköstiellä ajellessa.
Sen sijaan meiltä tosiaankin puuttuvat seuraavat liikennemerkit:
- pyörätie päättyy
- automaattinen nopeusvalvonta päättyy
Milloin näihin puutteisiin saadaan korjaus?
Pitää tuoda ens vuonna Viron reissulta pyörätiepäättyymerkkejä, niitähän siellä riittää kun joka risteyksessä oli kaksi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
ajarmala kirjoitti:Niinpä! Mutta meillähän on kuitenkin hieno ja nerokas "tunneli päättyy" -merkki, joka on mielestäni aika turha. Jokainen huomaa, että tunneli päättyi, kun päivänvalo valtaa maisemat... Erityisesti tämä naurattaa ykköstiellä ajellessa.
Tunneli ja tunneli päättyy liikennemerkit rajoittavat tien pätkän, jolla ajetaan tunnelin liikennesääntöjen mukaan.
Ne eivät kerro onko paikalla on tunneli
jooseha kirjoitti:yaana kirjoitti:Helsingin Kalasatamassa Hermannin Rantatie oli vielä vähän kesken iltapäivällä.
Suunitelmasize=75[/size] kertoo miten se on hyväksytty. Toteutuuko tuo on sitten eri asia.
Pisti tuossa silmään että yhden korttelin välin kohta on suuniteltu huonosti. Siinä on toisella puolella pyörätie, jota lain mukaan pitää käyttää. Toisella puolella taas on pyöräkaista, jota ei saa toisen puolen pyörätien takia käyttääPääsyy on tietysti huono laki, mutta suunittelija ei voi sitä muuttaa, vaan suunitelma täytyy tehdä sen mukaan.
Risteyksissä pyörätie muuttuu pyöräkaistaksi, onko tuolla jotain käytännön merkitystä tai tarkotusta?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Risteyksissä pyörätie muuttuu pyöräkaistaksi, onko tuolla jotain käytännön merkitystä tai tarkotusta?
On koska pyörätien täytyy aina olla rakenteellisesti erotettu ajoradasta. Autoilijat tykkäisivät rotvallikivistä risteyksissä
Mä arvaan että kohdissa joissa pyörätie on risteyksen molemmin puolin tehdään pyörätien jatke eikä pyöräkaistaa risteykseen.
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Risteyksissä pyörätie muuttuu pyöräkaistaksi, onko tuolla jotain käytännön merkitystä tai tarkotusta?
On koska pyörätien täytyy aina olla rakenteellisesti erotettu ajoradasta. Autoilijat tykkäisivät rotvallikivistä risteyksissä
![]()
Mä arvaan että kohdissa joissa pyörätie on risteyksen molemmin puolin tehdään pyörätien jatke eikä pyöräkaistaa risteykseen.
Miksi pyörätie muuttuu risteyksessä sen jatkeeksi kuullostaa vaikeelta, vaikeesti ymmärrettävältä, varsinkin ku merkinnät on mitä on
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.