Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Viesti Kirjoittaja PW »

Alkuun tein penkit vanerista kun ei ollu oikein ostopaikkoja tai sitten hinnat tuntu kallilta. Vanerista saa helpohkosti oikeen muotosen mutta painoo tuppaa tulemaan. Puolan ja Unkarin mallit on nyt kokeiltu, ne on aika perinteisiä muodoiltaan ja malleiltaan.
Varsinkin makaavissa asennoissa oon kokenu, ett perinteisissä malleissa on aivan liian paljon tavaraa, erityisesti reisien kohdalla - hankaa reiden takaosaan. Puolan penkistä oon sahannu istuinosan reunoja kapeemmiksi ja tandemissa tuntuu toimivan.
Sittemmin on tullu kokeiltua, pelkästä 4mm vanerista taivuteltua ja hyvin kapeeksi muotoiltua penkkiä. Ei kauheen pitkää kokemusta mutta kuitenkin yhden vaikeen soralenkin ajoin keväällä ja RR:ssä maantieharjotuksia, samantapaisella penkillä.
Nokialla sitten näin Latvian poikien pyörät, joissa oli hyvin samanhenkiset penkit - vielä kapeemmat ja minimaalisemmat, ja niillä ajoivat 6h ajonkin, ei pelkkää lyhyttä matkaa. Runkoina noissa oli jonkinlaista reijitettyä neliöputkea, joku levy ehkä päällä. Päällyskankaan alla oli meilläkin kokeiltua ja hyväksi havaittua kynnysmattoa.
Joku (Pikametri?) varikolla sanoi tykkäävänsä penkistä, joka menee lapaluiden väliin ja kun oon tähän asti aatellu, ett lapaluiden kohdalta pitäs leventää, jotta mahtuvat sinne penkille. Pitänee sitten mennä, vielä kaventamaan noita penkkejä ja kokeilemaan :mrgreen:
Jori vois tähän ketjuun vaikka laittaa ne Latvian penkkien kuvat.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä Latvian poikien pyörien kuvia muitakin kuin vain istuimista

Liitteet
20170805_143527.jpg
20170805_143554.jpg
20170805_143601.jpg
20170805_143619.jpg
20170805_143625.jpg
20170805_143631.jpg
20170805_143640.jpg
20170805_143652.jpg
20170805_143756.jpg
20170805_143834.jpg
20170805_143843.jpg
20170805_143936.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Viesti Kirjoittaja samuel »

Mullahan on kuntopyörän penkkinä thor carrier. Siinä on laminoinnissa parantamista, mutta muuten olen tykännyt. Hiilaripenkkiä vois kaventaa lapaluiden kohdalta tai paksuntaa pehmikettä ettei lapaluut osu penkkiin.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Viesti Kirjoittaja jori »

samuel kirjoitti:

Mullahan on kuntopyörän penkkinä thor carrier. Siinä on laminoinnissa parantamista, mutta muuten olen tykännyt. Hiilaripenkkiä vois kaventaa lapaluiden kohdalta tai paksuntaa pehmikettä ettei lapaluut osu penkkiin.

Joo, tätä Alisen saunassa pohdittiin, kun kaikkien 6 tai 12 tuntia pyöräilleiden selkään oli syntyneet enemmän tai vähemmän tällaiset merkit.

20170806_152020.jpg
20170806_152020.jpg (19.52 KiB) Katsottu 5121 kertaa

Nämä on lievät, vain kuuden tunnin ajon, merkit. Joillain oli paljon selvemmätkin.

Selvästi istuin on lapaluiden kohdalta liian leveä, tai toisaalta liian kapea. Lapaluiden päät pitäisi jäädä joko kunnolla istuimen reunan ulkopuolelle tai sitten istuimen pitäisi olla niin leveä lapaluiden kohdalta, että lapaluut on kunnolla istuimen sisällä.

Samoin selkärangan kohta kannattaisi avata tai kouruta kunnolla, jottei nikamien päät ulotu hieroutumaan penkin pintaan, vaan istumispaine jakautuu pehmeämmille selän osille.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Pitänee sitten mennä, vielä kaventamaan noita penkkejä ja kokeilemaan :mrgreen:

Teet yhden pyöränrungon 50x50 kanttiputkesta penkin malliseksi. Jos osoittautuu liian kapeaksi sitä on helppo leventää 4 mm vanerilla (tai muulla levytavaralla). Vähän niinkuin Pakoputkipyörän alkuperäinen tai Jukan toisen pyyttonin penkki, mutta kapeampi :wink:
Olemassa olevan penkin kaventaminen vie myös penkin jäykkyyden. Parempi tehdä uusi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Pitänee sitten mennä, vielä kaventamaan noita penkkejä ja kokeilemaan :mrgreen:

Teet yhden pyöränrungon 50x50 kanttiputkesta penkin malliseksi. Jos osoittautuu liian kapeaksi sitä on helppo leventää 4 mm vanerilla (tai muulla levytavaralla). Vähän niinkuin Pakoputkipyörän alkuperäinen tai Jukan toisen pyyttonin penkki, mutta kapeampi :wink:
Olemassa olevan penkin kaventaminen vie myös penkin jäykkyyden. Parempi tehdä uusi.

Tavallaan noinhan nuo Liettuan kaverit ovat tehneet. Käyttivät vain vanerin sijaan samaa rei'itettyä peltiä kuin penkin ruodossakin. Liekö hyvä.

Minulla on työprojekti, jossa teetän laserleikattuja osia. Minäpä selvitän, mitä laserleikatut penkin osat maksaisivat. Yksin kappalein luultavimmin PALJON. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ensimäinen kappale noin 100€ JKL . Kun kerran kysyin . Sit kun kappaleesta on tehty koneelle tierot , ei sarjalle paljon muuta kuin raaka-aine . Kerran kyselin hammasrattaiden teosta .

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Tavallaan noinhan nuo Liettuan kaverit ovat tehneet. Käyttivät vain vanerin sijaan samaa rei'itettyä peltiä kuin penkin ruodossakin. Liekö hyvä.

Huomasit varmaan että kaivoin vanhan ideasi runkoon integroidusta penkistä esiin. Liettualaiset eivät olleet tälläisiä. Itsetehtyyn metallirunkoon ei kannata laittaa erillistä metallirunkoista penkkiä, kuin prototyyppiin . Sen sijaan kannatta yhdistää penkin ja pyörän rungot, jolloin säästyy painossa.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mulla Stern 7:ssa vaihtokaupassa tullut penki . Siinä on hyvä istuin osa pehvalle . Keskiselän kohralla on aukko ja se helpottaa selkään kohdistuvaa painetta huomattavasti . Mutta ja mutta , tuo lapaluiden kohta . Se on sieltä alkujaan . Liian levee oli , kavensin puoleltansa noin 4cm . Autto vähän lapoihin , viellä pitäs kaventaa . Muoto oli penkissä yläpäästään lusikkamainen . Se ei sopinut minun lapaluille . Laiton lapojen väliin eräänlaisen koroketyynyn . Nyt ajaminen on mukavampaa . Nää lapaluiden kohran penki kehitykset on jotenkin lapsen kengissä .
Näitä ongelmia ei ole minun omassa suunitelemassa Stern 5:sen penkissä . Paitsi kova niille joka kaipaavat pehmeyttä . Itse tykkään kovasta penkistä enenmän .
Muistatko Jori kun mulla oli Stern 1:ssä ristiseläälle sellainen pumpattava tuki . Sellaisen kun viellä löytäs . Oli mukava , kun pitkillä matkoilla sai säärettyä ristiselän tukee ajossa .
Pahus kun annoin sen pyörän mukana . Sinne Manseen sekin hävis . :mrgreen: :mrgreen: Ei ole pyörää sen jälkeen näkynyt .

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Pitänee sitten mennä, vielä kaventamaan noita penkkejä ja kokeilemaan :mrgreen:

Teet yhden pyöränrungon 50x50 kanttiputkesta penkin malliseksi. Jos osoittautuu liian kapeaksi sitä on helppo leventää 4 mm vanerilla (tai muulla levytavaralla). Vähän niinkuin Pakoputkipyörän alkuperäinen tai Jukan toisen pyyttonin penkki, mutta kapeampi :wink:
Olemassa olevan penkin kaventaminen vie myös penkin jäykkyyden. Parempi tehdä uusi.

Joo tää on käyny mielessä, harmi vaan ku on tuota pyöreetä putkee viel jemmassa - hirveesti :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Rakenteluni on keskittynyt yksinomaan penkkeihin ja lumbaarituella on merkitystä, siis ristiselän notko ja erilaiset vammat sekä anatomiaerot tekevät hyvin yksilölliseksi koon, korkeuden ja muodon optimoinnin. Niskatuki on vähänkään makaavalle istuimelle pakollinen. Paine tappaa ja luo kuvattuja punaisia painaumia, joista osa on ollut tosi kipeitä monta päivää. Varsinkin nikaman päälle syntynyt turvotus. Kapea kohta rangan kohdalla etelän herroilla tuulettaa selkää mukavasti auttaen hikoiluun ja pyörän painoon, mutta kun nikamat ovat huonosti pehmustettuja, pitkissä ajoissa penkin on oltava hyvin pehmustettu. Tai sitten voisi olla hyvä kokeilla keskiriman sijaan aukkoa rangan kohdalla pitkien selkälihasten kohdalla lapoja a kapeammalla b kaartuvalla lapaluuta koko pinta-alalta tukevalla muodolla. Ei ole kivaa, jos lapojen kärjet vain painuvat kovaan penkkiin, punaisuuden lisäksi kipujen vaara on todella suuri. Kokemuksen kivulias lapaääni. :oops:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Samoin selkärangan kohta kannattaisi avata tai kouruta kunnolla, jottei nikamien päät ulotu hieroutumaan penkin pintaan, vaan istumispaine jakautuu pehmeämmille selän osille.

Mulla on Luggarionissa remmipenkki, jossa on viisi erillistä kuormaliinaa, joten vyöhykkeittäin säätö onnistuu. Olen kokeillut ja tullut siihen tulokseen, etten kaipaa alaselän kohdalle remmiä oikeastaan ollenkaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Samoin selkärangan kohta kannattaisi avata tai kouruta kunnolla, jottei nikamien päät ulotu hieroutumaan penkin pintaan, vaan istumispaine jakautuu pehmeämmille selän osille.

Mulla on Luggarionissa remmipenkki, jossa on viisi erillistä kuormaliinaa, joten vyöhykkeittäin säätö onnistuu. Olen kokeillut ja tullut siihen tulokseen, etten kaipaa alaselän kohdalle remmiä oikeastaan ollenkaan.

Kehitys kulkee ja kohta meillä on penkkinä pelkkä reikä :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Viesti Kirjoittaja vaaka »

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Samoin selkärangan kohta kannattaisi avata tai kouruta kunnolla, jottei nikamien päät ulotu hieroutumaan penkin pintaan, vaan istumispaine jakautuu pehmeämmille selän osille.

Mulla on Luggarionissa remmipenkki, jossa on viisi erillistä kuormaliinaa, joten vyöhykkeittäin säätö onnistuu. Olen kokeillut ja tullut siihen tulokseen, etten kaipaa alaselän kohdalle remmiä oikeastaan ollenkaan.

Kehitys kulkee ja kohta meillä on penkkinä pelkkä reikä :mrgreen:

Vaikka PW tarkoitti vitsinä ylläolevan, selkävaivasena erilaisia ristiselkätukia kokeilleena voin todeta, että ainakin joillekin kehitys voi olla yllättävän lähellä tuota kommenttia. Ristiselän osalta. Lavat voivat hyvin tukea polkemisen vastavoimaa vastaan. Ilman hartia-alueen punaiseksi ja kipeäksi muuttumista.

Se on jo tiukka penkki, joka tarjoaa laajemmalle kuin ristiselälle osuvaa aukkoa ja ei satuta muuta kroppaa ilman tehon hukkaamista. Jostain on saatava tukea polkemista vastaan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräpenkin kehityskeskustelu

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Muistatko Jori kun mulla oli Stern 1:ssä ristiseläälle sellainen pumpattava tuki . Sellaisen kun viellä löytäs . Oli mukava , kun pitkillä matkoilla sai säärettyä ristiselän tukee ajossa .

Minulle on noita pumpattavia ristiselän tuen säätösäkkejä kertynyt aikamoinen määrä. :oops: Alkujaan niissä oli kovitettu kotelomaiseksi muotoiltu puukuituvalmisteinen suoja päällä, mutta sopivan kangaspussin siihen päälle ompelemalla toiminevat yhtä kaikki myös ristiselän tukena. 8)

Vastaavan säädettävän ristiselän tuen voi valmistaa myös ajoneuvoissa käytettävien ilmatäytteisten renkaiden sisätiivisteinä käytettävistä toroidin muotoisista kumisäiliöistä. Ne ovat tavallisesti huomattavasti tarvetta suurempia, mutta sellaisen voi taitella kangaspussiin siten, että täyttöpaineen säätöyhde on sopivasti ulos ja taakse päin. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin