Onhan pyörä varmasti suora? Tuli vaan mieleen pw:n kääntyväkeskiöinen ja sen vinoudesta johtuneet kipuilut.
Polvivaivan analysointiketju.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Polvivaivan analysointiketju.
jooseha kirjoitti:Onhan pyörä varmasti suora? Tuli vaan mieleen pw:n kääntyväkeskiöinen ja sen vinoudesta johtuneet kipuilut.
Pitää tutkii. Laitoin kyllä siis kiekot metalliputkien väliin kun tein sitä. Pitäisi olla - mutta Quick and Dirtyhän toi on
- Grammarian
- Viestit: 89
- Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Polvivaivan analysointiketju.
http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005326472.html
Tästä löytyy tukea etu- ja takareisitreeniajatukselle.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Polvivaivan analysointiketju.
Grammarian kirjoitti:http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005326472.html
Tästä löytyy tukea etu- ja takareisitreeniajatukselle.
Schleifer on tavannut myös kehonrakentajia, jotka eivät pääse syväkyykkyyn tai jaksa kävellä viidenteen kerrokseen portaita hengästymättä.
Kuka jaksaa kävellä viidenteen kerrokseen hengästymättä?
Tai no, kyllähän se käy, kun lähtee kuudennesta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Polvivaivan analysointiketju.
jori kirjoitti:Grammarian kirjoitti:http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005326472.html
Tästä löytyy tukea etu- ja takareisitreeniajatukselle.
Schleifer on tavannut myös kehonrakentajia, jotka eivät pääse syväkyykkyyn tai jaksa kävellä viidenteen kerrokseen portaita hengästymättä.
Kuka jaksaa kävellä viidenteen kerrokseen hengästymättä?
![]()
Tai no, kyllähän se käy, kun lähtee kuudennesta.
En tiedä pääseekö kukaan täysin hengästymättä, mutta yllättävän hyvin se menee, kun tajuaa alusta asti mennä tasaista vauhtia. Ihan sama juttu kuin pitkän matkan ajot, ei kannata spurtata itseänsä puhki heti alkuun
Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015
Re: Polvivaivan analysointiketju.
jori kirjoitti:Kuka jaksaa kävellä viidenteen kerrokseen hengästymättä?
Hep!
Päivittäinen kymmenien kerrosten nouseminen kaksi askelmaa kerrallaan auttaa kummasti
Mutta ei portaiden nouseminen kovin kummoinen suoritus ole kunhan sitä ei tee liian nopeasti.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Polvivaivan analysointiketju.
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Kuka jaksaa kävellä viidenteen kerrokseen hengästymättä?
Hep!
Päivittäinen kymmenien kerrosten nouseminen kaksi askelmaa kerrallaan auttaa kummasti
Mutta ei portaiden nouseminen kovin kummoinen suoritus ole kunhan sitä ei tee liian nopeasti.
Kaikki onnistuu, kun vain kulkee hiljaa ja määrittelee "hengästymisen" tarpeen mukaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Polvivaivan analysointiketju.
jori kirjoitti:jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Kuka jaksaa kävellä viidenteen kerrokseen hengästymättä?
Hep!
Kaikki onnistuu, kun vain kulkee hiljaa ja määrittelee "hengästymisen" tarpeen mukaan.
Sen verran jäi kaivelemaan että kokeilin töissä seitsemän kerrosta mukana normaali työvarustus ja nousu kaksi porrasta kerrallaan. En kyllä voi hyvällä omatunnolla sanoa että olisin ollut hengästynyt enkä edes huonolla
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Polvivaivan analysointiketju.
Elimistö vaatii happea täsmälleen sen verran, mitä kuluttaa energiaa. Jos kuluttaa normaalia enemmän energiaa aikayksikössä, tarvitsee enemmän happea ja hengittää vastaavan verran enemmän ilmaa. Tuohon ei kunto tai harjoittelu vaikuta. Siihen tietysti vaikuttaa, miten paljon tuo enemmän hengittäminen näkyy, kuuluu ja tuntuu. Happea tarvitaan kuitenkin täsmälleen kulutetun energiamäärän (tehon) suhteessa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Polvivaivan analysointiketju.
Pastori kirjoitti:Nojailija kirjoitti:voimaharjoittelu. Jos jaksaa kyykätä 150+ kiloa niin jaksaa lihasten puolesta pyöräillä koko päivän.
Juu. Totta. Pitääkin palata polvihommiin salille. Salilla laitoin polvet kuntoon taannoin. Tukilihakset pitää olla kunnossa.
mun kierukkarikosta johtuvaa kipua hoidettiin husin fysiatrian polilla nimenomaan reisilihasta vahvistamalla. ammattiurheilijoilla kuulemma polvet voi kestää vahvojen lihasten ansiosta enemmän kuin tavan ihmisillä
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Polvivaivan analysointiketju.
jooseha kirjoitti:kokeilin töissä seitsemän kerrosta mukana normaali työvarustus ja nousu kaksi porrasta kerrallaan. En kyllä voi hyvällä omatunnolla sanoa että olisin ollut hengästynyt enkä edes huonolla
Sää painat puolet siitä mitä minä tai jori
Ota 50kg reppu selkään, ni veikkaan että alkaa hengästyyn?
Re: Polvivaivan analysointiketju.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Maksimaal ... enottokyky Hapenottokyky vaikuttaa siten että veren happipitoisuus kai putoaa jos suorituksen aikainen happen kulutus verestä ylittää hengityksen kautta tapahtuvan hapen siirtymisen vereen. Tai siis hengästyminen on sitä että veren happitankki on tyhjä portaiden yläpäässä. Dynamiikkaa?
Re: Polvivaivan analysointiketju.
Ecotripillä polvivaivoja pitkästä aikaa. Eka päivä tuntu rankalta loppua kohden ja polvet tuntui ensin jäykältä ja ihan lopussa alko kipuilla, lumpion yläpuolelta - varsinkin oikea polvi. Kipu tuntui pahimmin kun jalalla jotui työntämään poljinta eteen.
Tokana päivänä tippui vasemmasta sandaalista klossi, ruuvit jäi jäljelle ja kenkä pysyi polkimella - vetämään ei poljinta kuitenkaan pystyny. Ajoi sujui helpommin, eikä polvi antanu merkkejä.
Kolmaspäiväkin meni hyvin mutt viimesenä päivänä n. 50km jälkeen alkoi pistoa tuntua samassa kohtaa polvea. Onneks matkaa oli vähän jäljellä ja päästiin laivaan.
Kammet 135 tai 140mm.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Polvivaivan analysointiketju.
Kirjoitin jokin aika sitten polvivaiva-analyysia hölmöön paikkaan kilometrikisaketjuun. Laitanpa sen tänne, niin on helpompi löytää. Tässä ketjussa näkyy olevan Ukram2 laittama parempi kuva polven anantomiasta, joten höpötykseni on (ehkä) helpompi ymmärtää.
samuel kirjoitti:Lenssua pukkaa, perjantaista lähtien ollut pyörät parkissa.
Mutta sehän on hyvä muutama päivä ottaa iisimmin ennen Ratareittä, kai...Viime vuonna oli 270 kilsaa harjoitusta enne koitosta, nyt sentään vähän enemmän.
Muistakaa ottaa kylmäpusseja Alastarolle, saatte hautoa kipeitä polvia.
Polvien tai minkä tahansa kipeytyvän paikan suhteen pitää toimia välittömästi. Heti kun alkaa tuntua aavistuskin jonkun paikan kipeytymisestä, pitää heti muuttaa polkemistapaa sellaiseksi, että kipu lakkaa.
Polven sisä- tai ulkoreunan kipeytyminen johtuu jalkaterän tai polven väärästä asennosta. Polvilumpion ala-, eli säären puolen kipeytyminen polkemistekniikan virheestä ja loppuu kuopaisuliikettä (yli)korostamalla.
Eli heti, kun polvessa tuntuu vääriä tuntemuksia, jalkaterän asennon muutosta kokeilemaan ja kuopimaan kantapää edellä alas ja takaviistoon. Ja vaikkei mihinkään sattuisikaan, on hyvä kuopia enemmän, vaikka edes periodeittain, jotta polvinivel hakeutuu takaisin oikealle paikalleen.
Liiallinen polven ojentajien käyttäminen siirtää sääriluun yläpäätä edemmäs pois oikealta paikaltaan, jänteiden kulkureitit ja kulmat hieman muuttuvat ja polvi kipeytyy. Tämä on erityisen voimakasta nojapyöräilyssä, jossa reiden paino kuormittaa reisiluun päätä samalla alas taakse samalla kun reisilihas vetää lumpion kautta säärtä ylös.
Polvinivel on valitettavasti aikanaan konstruoitu toimimaan pystyasennossa, jolloin reisi- ja sääriluiden päät painuvat painovoiman takia toisiaan vasten ja sääriluun vino pinta estää ojentajan aiheuttaman leikkausvoiman nivelessä. Nojapyöräilyasennossa painovoima ei kuormita niveltä jatkuvasti, joten rento polvi on alttiina ojentajan aiheuttamalle leikkausliikkeelle ja sen aiheuttamalle virheasennolle. Onneksi se on helppo kompensoida muuttamalla polkeminen kuopivaksi.
Kuopimsliikettä korostavasti polkemalla polven koukistajalihakset vetävät (8.) sääriluun pään takaisin taakse ja nivelpinnat kohdilleen ja jännekulmat takaisin oikeiksi ja polvi pelastuu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Polvivaivan analysointiketju.
PW kirjoitti:Eka päivä tuntu rankalta loppua kohden ja polvet tuntui ensin jäykältä ja ihan lopussa alko kipuilla, lumpion yläpuolelta - varsinkin oikea polvi. Kipu tuntui pahimmin kun jalalla jotui työntämään poljinta eteen.
Kammet 135 tai 140mm.
Lainaan taas tähän Teemu Kalvasta.
Teemu Kalvas kirjoitti:Polvien jomotuksista on helppo päätellä mihin päin pitäisi säätää. Polvet tulee takaa kipeäksi jos polkimet on liian kaukana, edestä jos ne on liian lähellä. Jos polvet on kokonaisvaltaisesti kipeät, on luultavasti polkenut noin viisi vaihdetta liian isolla vaihteella.
Vaihda siis vielä lyhyempiin kampiin, niin tilanne korjaantuu (Kampien ääriasento tulee lähemmäs)
Tosin epäilen että tämä on liian kinneröinnin seurausta Et ole enää tottunut kunnolla tandemiin, joten äkillinen iso kilometrimäärä aiheuttaa vaivaa.