Pyöräilyn edistämisohjelma Helsingin kaupunki 60 sivua (tehty 2014).
Onhan tuolla kaupungin sivuilla muutakin tietoa.
Onkohan ollut jo täällä aikaisemmin ?
Baanat lisääntyy tosin hitaasti.
T:Jere
Liikennepolitiikkaa
- takakeno
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 598
- Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
- Paikkakunta: Nokia
Re: Liikennepolitiikkaa
- Grammarian
- Viestit: 89
- Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikennepolitiikkaa
Tota samaa linkkiä ei näkynyt aiemmin. Nythän on onneks baanoja suunnitteilla ja ainakin Meilahden kohdalla jo rakenteilla. Kyl baanat pikku hiljaa jyrää
Hmm. Miksiköhän Liikennepolitiikka-aihe on off-topicissa? Varmaan alkujaan ollut vähän offia, mut mun mielestä tää on niin on-topiccia ku vaan olla voi. Ketjun pituuskin kertonee et tää aihe kiinnostaa, eikä asia lopu koskaan!
Re: Liikennepolitiikkaa
Copenhagenizenissä oli tilasto millä Köpiksessä liikutaan ja miten tila on jaettu eri liikennemuotojen kesken. Autoille on varattu kaksi kolmasosaa tilasta, mutta niillä ei tehdä edes kymmenettä osaa matkoista.
Tästä on helppo vetää johtopäätös miten tilaa pitää jakaa, jos halutaan oikeasti ruuhkista eroon.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Liikennepolitiikkaa
Tulipas aamuauringossa suttuinen kuva likaisella linssillä mutta ekaa kertaa (muistaakseni) näin tämmöisen merkin jossa kehotetaan sivuttamaan pyöräilijä turvallisen etäältä.
Oli Mäntyharju - Pertunmaa tien alussa. Semmoinen pätkä, että maisemienkin puolesta voi suositeĺla pyörämatkaajalle.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- Grammarian
- Viestit: 89
- Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikennepolitiikkaa
Autoille on varattu kaksi kolmasosaa tilasta, mutta niillä ei tehdä edes kymmenettä osaa matkoista.
Välillä sitä ottaa ja kruisailee itekin keskellä tietä, koska – miks ei? Paras tila ei automaattisesti kuulu autoille, mistä vois useamminkin muistuttaa kanssakulkijoita. (Puhumattakaan että autokaistalla yksinkertaisesti pääsee lujempaa.)
Amsterdamissa, joka nyt lienee maailman pyöräily-ystävällisin suurkaupunki, pyörien ja autojen välinen tilanjako on luokkaa 20 – 80*, ja parempaan suuntaan menossa. Siellä näkee jopa leveitä läpiajoteitä kokonaan pyöräteiksi muutettuna. Päärautatieaseman ohi menee viimeisen päälle siisti, uudenkarhee pyörätie. Tossa kuvassa (kesäkuulta 2017) on väljää, mutta välillä sai tovin odottaa, jos halus mennä poikkisuuntaan.
*Ks. esim. https://www.theguardian.com/cities/2016 ... anna-luten
- Liitteet
-
- Adam_päärautatieasema.JPG (137.69 KiB) Katsottu 5079 kertaa
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Liikennepolitiikkaa
Hienoja kesällä, mutta painajaisia Suomen talvessa
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Liikennepolitiikkaa
Tässä kaksi videota Brompton taittopyörän historiasta ja yrityksen toiminnasta. Kaksi tapaa kertoa sama tarina.
Molemmat miehet kertovat videoillaan saman asian, mutta tuo ensimmäinen Will Butler-Adamsin tarina Bromptonin historiasta on niin mielenkiintoista kuunneltavaa, että Bromptonin keksijän Andrew Ritchien samansisältöistä esitystä ei sen jälkeen jaksa kuunnella.
Kuunnelkaa ja miettikää, miten asiat pitää ihmisille kertoa, jotta menee idea perille.
Liikennepolitiikassa pyöräilijän näkökulman esittämisessä on juuri tuo ongelma. Ensimmäisella videolla keskivaiheilla 17:15 - 19:00 Will Butler-Adams kertoo, mikä on syynä siihen, että poliitikot tekevät hölmöjä päätöksiä ja miten se voidaan välttää. Tästä pitäisi ottaa oppia.
Uskomattoman selkeä ja viisas kaveri tämä Bromptonin toimitusjohtaja Will Butler-Adams.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Liikennepolitiikkaa
Sunnuntaina 27.08.2017 Hesarissa sivulla B7. AM.Sipilä yrittää epätoivoissaan saada huomioo kohdistumaan itseensä. Toivoisin hänen tsemppaavan hieman enemmän ja tekevän juttuihinsa hieman sykähdyttävämpää juonta.
Ammuttavana on nyt polkupyöräilijät, jotka hänen puolestaan saisivat mennä keskustasta muille maille.
Toivottavasti jutun julkaisseen lehden kanta ei ole samaa "tasoa".
Re: Liikennepolitiikkaa
Lehdet tykkää vastakkainasettelusta ja kärjistämisestä - tulee klikkauksia ja rahaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Liikennepolitiikkaa
Onneksi meikäläisellä on paperiversio........sen voi uusiokäyttää monella tapaa..........
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Liikennepolitiikkaa
Grotte kirjoitti:Sunnuntaina 27.08.2017 Hesarissa sivulla B7. AM.Sipilä yrittää epätoivoissaan saada huomioo kohdistumaan itseensä. Toivoisin hänen tsemppaavan hieman enemmän ja tekevän juttuihinsa hieman sykähdyttävämpää juonta.
Ammuttavana on nyt polkupyöräilijät, jotka hänen puolestaan saisivat mennä keskustasta muille maille.
Toivottavasti jutun julkaisseen lehden kanta ei ole samaa "tasoa".
"Pyöräily kaupungissa pitäisi saada luvan varaiseksi, jotta italialaiset voisivat rikkoa suomessa sääntöjä."
Suomalaisille pitäisi saada uusi sääntö, jotta italialaiset turistit voisivat olla noudattamatta sääntöjä suomessa. Mahtavaa logiikkaa ja hyvin kuvaavaa asennetta.
Sipilä ehdottaa, että kävelevät kansalaiset ryhtyisivät kovistelemaan jalkakäytävällä pyöräileviä, eli tiukentaisivat säännön valvontaa, että italialaiset turistit voisivat olla noudattamatta sääntöä.
Tässä mainio esimerkki laatumedian laatutoimittajan kyvystä ymmärtää asenteensa ohi alkeellisia loogisia, juridisia ja moraalisia relaatioita. Kannattaakohan tuolla näytöllä mennä moittimaan muita. Ai niin, totta kai. Logiikkahan ei olekaan tärkeää, vaan itsensä ylimmäksi tuomariksi nostamisen jälkeen muiden mollaaminen. Totuuden jälkeinen aika.
http://www.hs.fi/paivanlehti/27082017/a ... 40559.html
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Grammarian
- Viestit: 89
- Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikennepolitiikkaa
Johan on. En oo koskaan tosta Sipilästä erityisemmin pitänyt, mutta tää oli sen kirjoituksista kaikkein harhaisin. Kun kirjottaa pamfletin sunnuntaisivulla ja vielä tommosella naisen kylkiluun logiikalla, niin ei sen vissiin tarvi olla missään suhteessa todellisuuteen.
Sipilä peräänkuuluttaa jalankulkijoiden liittoutumista piittaamattomia pyöräilijöitä kohtaan... ikään kuin yks liikkujaryhmä olis jotenkin merkittävästi agressiivisempi kuin muut ja muista irrallaan. Koko kirjoituksen idea näyttää olevan purkaa henkilökohtaisia patoumia.
Yhtä asiaa en kaipaa, nimittäin pyöräilijöitä. Helsingin kaduilla saa olla jatkuvasti varuillaan ja peloissaan, että joutuu jonkun vauhtihirmun liiskaamaksi.
Nyt olis syytä tiivistää ne tuomiokirkon edustan betoniesteet polkupyörän pitäviksi?
- Grammarian
- Viestit: 89
- Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikennepolitiikkaa
Uskomattoman selkeä ja viisas kaveri tämä Bromptonin toimitusjohtaja Will Butler-Adams.
Samaa mieltä - erittäin no-nonsense ja suoraselkäisen oloinen hemmo
Tuon luennon tiedoillahan kuittais vähintään yhden MBA-kurssin, mitä bisneksen pyörittämiseen tulee...
Re: Liikennepolitiikkaa
Grammarian kirjoitti:Nyt olis syytä tiivistää ne tuomiokirkon edustan betoniesteet polkupyörän pitäviksi?
Niin, noh...
Näen ihan liian usein kaupungilla pyöräilijöitä, joita säännöt eivät koske. He ovat myös tavallista lujempaa tekoa, koska eivät tarvitse kypärää eivätkä välitä uhkaavista allejäämistilanteista.
En silti kannata betoniesteiden tiivistämistä. Kannatan mieluummin sitä, että pyöräilyn infraa kehitetään käytettävään suuntaan. Se on edelleen paras tapa nostaa pyöräilyn liikennemuoto-osuutta ja antaa jalankulkijoillekin viitteen siitä ettei tässä kannattaisi hortoilla. Suurin osa jalankulkijoiden läheltä piti -tilanteista johtuu Helsingissä havaintojeni mukaan joko kännykän näpelöinnistä kävellessä tai piittaamattomasta autoilijasta suojatiellä. Huoh...
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Re: Liikennepolitiikkaa
http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2017 ... isi-tehda/
Marjut Ollitervon kirjoitus, miksi suojateitä ei pitäisi merkitä pyöräteiden yli. Taitaa olla lähinnä Helsinkiläisten ongelma
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.