Hups.
Edellinen viesti karkas keskentekosena=\ Jukka mietti miten tää pysyy pystyssä.. No, mikäli taka-akseli ei ole lukittu, niin tasan samalla tavalla tää nousee pystyyn kuin normi kaksrenkainen fillari, eli keskipakoisvoimalla.
Jarruttaminen tosiaan tolla takaakselilla ei taitane onnistua ilman että se on ns lukittuna. Muutoin akselisto lähtee jarrutettaessa pyörimään nivelen ympäri ja kippa kuskin nurin.
Lisäki ketjuvoimat pyrkivät keikuttamaan tällaista pyörää tasan saman ilmiön vuoksi kuin jousitettu takahaarukka pyrkii helposti pompottamaan tavallista pyörää. Mut tää ilmiöhän on täällä opiskeltu eliminoimaan sijoittamalla vetävä ketju hieman taka-akselin nivelen yläpuolelle.
Mienkähän ny taas osais itteensä ilmaista ettei tulis kelleen paha mieli..
Noin suuresta takarenkaiden akselivölistä tullee hieman jotain hyvää ja aika paljon harmia..
Hyviä puoli taitanee tässä tapauksessa olla hienoinen painon lisäys vetävälle renkaalle.
Ja huonona puolena ainaskin takarenkaiden haraaminen vastaan käännöksissä. vertaa esim kuorma-auton taka-akselistoon.teli alhaalla käännyttäessä auton pyörät oikein piirtää mustaa viivaa asvalttiin. Sama ilmiö tässä ja vaatisi kaksi kääntyvää pyörää.
Lisäksi kuski istuu aivan tukikolmion takareunalla, jolloin ohjaavalle pyörälle ei tule painoa juuri lainkaan. Takaperin kippaaminen on myös riskinä Jyväskylän mäkisessä maastossa.
Kyllä itsekin mietin miten kääntyminen onnistuu. Kyllä tämä taitaa olla mahdoton versio, ja on syytä tästä kokonaan luopua ja palata aikaisempaan versioon.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Eikös tuo kuitenkin pyri mieluummin kallistumaan vasemmalle, koska kuski istuu peräkkäin olevien kiekkojen vasemmalla puolen? Vasemmalle kallistumisen jälkeen, oikaisu tarvii enemmän voimaa ku toisinpäin? Vai eikö?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mitäs ongelmia tulee sellaisesta perus vankkuriakselista jossa kallisyusnivel on pituussuntainen?.. Olisko se helpompi toteuttaa, jos keran tykkäät ajatuksesta että traikkia voi halutessaan kallistaa...
Mitäs ongelmia tulee sellaisesta perus vankkuriakselista jossa kallisyusnivel on pituussuntainen?.. Olisko se helpompi toteuttaa, jos keran tykkäät ajatuksesta että traikkia voi halutessaan kallistaa...
Tarkotatko, ett penkki ja etupää kallistuu mutt takakiekot ei?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Juu, tarkoitan. Vaikkakin vankkureissa ei taka-akseli taida kallistua. Ehdotetaan sit vaikka mallia traktorin etuakseli!..
Mä vaan heittelen täällä pensaa liekkeihin, ennen ku nuotio sammuu! Mielenkiintoista vaan nähdä "erilaisia" pyöriä ja kuulla niiden toimivuudesta. Sakarilla kun tuntuu intoa riittävän kokeilla vähän vaikka mitä.
"Kyllähän minäkin tekisin, mutta kuka tätä sohvaa sit vahtisi!? "
Palasin seikkailujen jälkeen perusversioon pienentämällä takakiekkojen raideväliä niin, ettei kampiakselia tai poljinliitosta tarvitse pidentää. Ohjaus tapahtuu molemmilla käsillä tai jommalla kummalla kädellä.
Kun SH30:n jäljiltä jäi riittävästi 45x1,5 mm:n ohutseinäputkea, olen ajatellut tehdä runko-osat siitä tähän projektiin.
SH31 29.11.2016.1.png (539.79 KiB) Katsottu 7350 kertaa
Edit
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Muutin vielä SH31:n rakennetta. Luovuin kaksiraiteisuudesta, kun se kuitenkin tuntui jotenkin huteralta. Arvelen, että tällainen suora ohjaus estäisi ainakin etupyörän väpätyksen. Rungon teen 40 x 40 x1,5 mm neliöputkesta. Takahaarukat 20 x 40 mm teräsputkea. Kiekot 20 ja 26 tuumaa.
SH31 9.9.2017.png (386.1 KiB) Katsottu 5519 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Arvelen, että tällainen suora ohjaus estäisi ainakin etupyörän väpätyksen.
Lisää kaatumisherkkyyttä kun kuski joutuu kurottelemaan ulkokaarteeseen päin. Aiheuttaa myö "pakko-ohjauksen" tarvetta kun kaarteen keskipakovoima vetää ohjausta sivulle.
Rungon teen 40 x 40 x1,5 mm neliöputkesta.
Tämä sen väpätyksen aiheuttaa eikä ohjaustapa. Pitkä taipuva/kiertyvä putki on kuin vaimentamaton jousi. Tässä tosin se etu, että "jousi" on viritetty vähän keskikuolokohdasta sivuun kun runkoputki on sivussa ja se on suoraan ajo tilanteessakin vähän väännätyksissä.
Jos laittaisi osaksi päärunkoputkea 45 x 45 x 2 mm:n putken keskiön läheltä takahaarukoiden poikkiputkeen. Sellaista sattui löytymään varastosta. Sehän menee sopivasti 40 x 40 x 1,5 mm:n putken päälle. Kun sen kiinnittää liikkuvaksi pulttien avulla, siitä saa mukavasti lisää säätövaraa polkimien ja istuimen väliin.
Ohjauksen voi tehdä vipujen avulla oikeanpuoleiseksi alaohjaukseksi.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Minä taas luulen että ohjauksen vapina johtuu liian pystystä ohjauskulmasta kautta pienestä jätöstä joka ei itseoikaise tarpeeksi. Hase on loiventanut kulmaa uudessa mallissaan Trigossa, jossa on vaihtoehtona myös yläohjaus. Tilleri pysyy loivalla kulmalla kohtuullisen pienenä. http://hasebikes.com/index.php?article_ ... 1&sort=plz
Viimeksi muokannut Jarcco, 12 Syys 2017, 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[quote="Jarcco"]Minä taas luulen että ohjauksen vapina johtuu liian pystystä ohjauskulmasta kautta pienestä jätöstä joka ei itseoikaise tarpeeksi. Hase on loiventanut kulmaa uudessa mallissaan Trigossa, jossa on vaihtoehtona myös yläohjaus. Tilleri pysyy loivalla kulmalla kohtuullisen pienenä.
quote]
Tässä on ideaa. Loivennan emäputkea niin paljon, kuin hissin koko antaa myöten. Mikä se nyt olikaan tuo tilleri?
Vanha ei muista.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Minä taas luulen että ohjauksen vapina johtuu liian pystystä ohjauskulmasta kautta pienestä jätöstä joka ei itseoikaise tarpeeksi. Hase on loiventanut kulmaa uudessa mallissaan Trigossa, jossa on vaihtoehtona myös yläohjaus. Tilleri pysyy loivalla kulmalla kohtuullisen pienenä.
quote]
Tässä on ideaa. Loivennan emäputkea niin paljon, kuin hissin koko antaa myöten. Mikä se nyt olikaan tuo tilleri?
Vanha ei muista.
Samalla on haarukkaa taivutettava enemmän mutkalle jotta jättö ei kasva liian isoksi. Tässä yhteydessä tilleri tarkoittaa kädensijan etäisyyttä ohjausakselilinjasta.
Kuva ehkä selventää:
SH31:n rakentaminen edistyy hissun kissun, kun hitsaamaan pääsee kansalaisopistolle vai kerran viikossa. Tässä tämän hetkinen tilanne. Etu- ja takaosan väliä voi säätää. Tässä kuvassa väli on minimissään.
SH31 6.10.2017.jpg (323.5 KiB) Katsottu 4642 kertaa
Tässä poljinliittymän osat sorvattuina.
Poljinliitos 2017.10.06.jpg (86.38 KiB) Katsottu 4642 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason