Nyt kun Suomeen tulee 4 kpl Slywayn runkoja ja jokainen aloittaa omansa kokoamisen, ajattelin että kerrotaan tässä topicissa pyörien kokoamisessa, osavalinnoista, ongelmista, ajatuksista yms.
Slyway projektit
Re: Slyway projektit
Ok, näin tehdään. Kunhan runko vain saapuu, niin laitan osaltani kuvia ja kommentteja tulemaan.
Team -mallisen rungon varustelusta on jo joitain suunnitelmia, mutta tarvii nyt ensin päästä hypistelemään ja mittailemaan runkoa ja etuhaarukkaa. 650c -kiekot (vanne 571 mm) on jo tullut hankittua, mutta täysin poissuljettua ei ole vielä maastopyöräkokoisten kiekkojen (vanne 559 mm) kokeilukaan. Riippuu mm. jarrujen kiinnityspulttien paikoista.
Pyörä on aikomus koota maantielenkkien ajelu mielessä. Mikään kaikkein ultimaattisin ja askeettisin kisapeli ei siinnä silmissä, vaan ripaus mukavuutta pitäisi saada mukaan. Sen verran kuin se nyt on mahdollista tuollaisessa pyörässä.
Re: Slyway projektit
Itse haen myös mm. käytännöllisyyttä ja lisäksi olen halunnut jo pitkään päästä kokeilemaan pitkällä kaavalla ns. highracer -ratkaisua.
Omasta projektistani tulee puhdasverinen (mutta käytännöllinen) maantie/kilpapyörä. Kiekot olivat myös minun ensimmäinen hankinta, aerokiekot 28", joihin upposi kolmannes budjetista.
Re: Slyway projektit
Tervehdys,
Ainoana explorerin kasaajana voisin aloittaa esittelemällä oman projektini tavoitteet:
Eli pyörää aletaan kasaamaan:
- Tunnin - kahden tunnin maantielenkeille
- Päiväretkeilyyn
- 3-4 päivää kestävään retkeilyyn (varusteina: vaihtovaatteet ja visa -kortti)
Kokemukset nojapyöristä on lähes nolla, siis ensimmäistä omaa nojapyörää tehdään. Mitään ultra -kevyttä, -nopeaa tai -hienoa en ole hakemassa. Tavoitteena pyörä jolla olisi ilo ajaa ja jonka toiminta varmuus ja käytettävyys olisivat mahdollisimman korkeat.
Osien: kiekkojen, jarrujen, vaihteiden jne. suhteen ei vielä minkäänlaista pelin avausta ole suoritettu - odotellaan runkoa kotiin ja mietitään samalla.. Mutta varmaan jotain keskihintaista ja koeteltua pyörään tullaan kiinnittämään.
Vaihteistoista voisin yrittää herättää keskustelua: katu vai maasto? ja miksi?
Re: Slyway projektit
Moro kaikille slywayn rakentajille! Itse olen ajatellut laittaa Sramin Forcen osasarjan,kammet 170mm rattaat 34/50 kiekoiksi Hedin aerot tai vastaavat joltain muulta valmistajalta.Pyörä tulee etupäässä maantielenkkien ajeluun mutta varmaan sillä myös työmatkoja ja kaupunkikeikkojakin tulee ajeltua.Iso-Jermulle noista kampivalinnoista sen verran että tuskin maastovälityksiä tarvitset elikkä laita noilla 34/50 eturattailla olevat sieltä löytyy välitykset joka lähtöön.
Re: Slyway projektit
Ajattelin kokeilla tapsa53:n tapaan 170 mm:n kampia ja 34/50-rattaita. Lyhyempiä kampia voi testailla sitten myöhemmin, kun nojakkiajeluun on päässyt kunnolla sisään.
Maantietakapakalla (11-25 hammasta tai jotain sinnepäin) kuvittelin selviäväni. Jos pienempiä vaihteita haluaa, niin ainakin maastopakalla (esim. 11-32) luulisi isompienkin ylämäkien sujuvan, varsinkin jos retkeillessäkään ei ole painavia pakaaseja mukana.
Omat kiekot on mallia Easton EA50 SL: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=42501
Campagnolo-mallisesta vapaarattaasta johtuen osasarjaksi tullee italialaisvalmistajan Centaur.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Slyway projektit
iso-jermu kirjoitti:Vaihteistoista voisin yrittää herättää keskustelua: katu vai maasto? ja miksi?
Mielestäni suurimmat vaikuttavat parametrit ovat maaston mäkisyys ja oma kunto. Jos et koskaan tarvitse pieniä vaihteita pystypyörässä et niitä pienen harjoittelun jälkeen tarvitse nojakissakaan. Itse tarvitsen.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: Slyway projektit
Tottakai siihen vaikuttaa maaston mäkisyys ja oma kunto kuitenkin noilla 34/50 eturaittailla pärjää kun laittaa taakse vaikka 11-31 pakan,itse laitan taakse 11-25 pakan koska täällä Pohjanmaalla on niin tasaista Nämä välitys/kammenpituus asiat ovat semmoisia asioita joita kannattaa kokeilla itsekin vaihdoin viime kesänä M 5:seen 170mm kammet ja kyllä alkoi pyörimään aivan eri tavalla
Re: Slyway projektit
Millaiset vaihteenvalitsimet?
Bar end?
trigger
vai twister?
Ja ennenkaikkea miksi? ..edellä olevat kuvat eivät esitä mitään yhtä tiettyä mallia mitä ajattelin vaan ihan tyyppi esimerkkinä tässä mukana.
ps. Suositteletteko jotain tiettyä vaihteenvalitsinta?
Re: Slyway projektit
Kaikkia noista em.kokeilleena ihastuin noihin tangonpää vaihtajiin toimivat kun Junan vesssa vaihdoin M5:seen sellaiset viime kesänä kierrevaihtimien tilalle,toki nuo kaikki mallit toimivat kun säädöt on kohdallaan!
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Slyway projektit
Alaohjattavissa nuo tangonpäävaihtajat aika "pakolliset".
Kesällä tykkään vivuista, mutta talvella kun tarvii paksuja ajokinttaita toimii kierrettävät parhaiten. Tangonpää vaihtajaa yläohjauksen kans en ole kokeillut.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Slyway projektit
jviirret kirjoitti:Alaohjattavissa nuo tangonpäävaihtajat aika "pakolliset".
Kesällä tykkään vivuista, mutta talvella kun tarvii paksuja ajokinttaita toimii kierrettävät parhaiten. Tangonpää vaihtajaa yläohjauksen kans en ole kokeillut.Jukka
Jos alaohjattavissa ohjaustangon kädensijat ovat vaakasuorassa eikä pöljästi pystyasennossa niinkuin melkein kaikissa ostonojakeissa, toimivat minun mielestä parhaiten vipuvaihtajat.
Kiertovaihtajat eivät aina tahdo kunnolla toimia kampikeskiön isoimmalle rattaalle vaihtaessa. Vaatii puristusta ja voimaa turhan paljon.
Tangonpäävaihtajista minulla ei ole kokemuksia, kun niitä ei voi luontevasti käyttää alaohjauksessa, jos kädensijat ovat vaakasuorassa niinkuin minulla kaikissa 2-pyöräisissä.
Kiitokset kaikile viime vuodesta ja kokemusrikasta Uutta Vuotta 2010!
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Slyway projektit
Jos alaohjattavissa ohjaustangon kädensijat ovat vaakasuorassa eikä pöljästi pystyasennossa niinkuin melkein kaikissa ostonojakeissa, toimivat minun mielestä parhaiten vipuvaihtajat.
Tadpole trikessä on mun vaikea kuvitellakaan muuta asentoa ohjaukselle kuin pystykahvat. Tosin muista ei ole kokemustakaan.
...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Slyway projektit
joe67 kirjoitti:Jos alaohjattavissa ohjaustangon kädensijat ovat vaakasuorassa eikä pöljästi pystyasennossa niinkuin melkein kaikissa ostonojakeissa, toimivat minun mielestä parhaiten vipuvaihtajat.
Tadpole trikessä on mun vaikea kuvitellakaan muuta asentoa ohjaukselle kuin pystykahvat. Tosin muista ei ole kokemustakaan.
Joo, olet oikeassa, tadpoleissa ja useimmiten 3-pyöräisissä ovat pystykahvat luontevammat. Ajattelin vain 2-pyöräisiä.
Olemmehan muuten huomanneet, että useat ensin 3-pyöräisen hankkineet ja enemmän keveyttä ja vauhtia kaipaavat, siirtyvät ennen pitkää 2-pyöräiseen.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Slyway projektit
Olemmehan muuten huomanneet, että useat ensin 3-pyöräisen hankkineet ja enemmän keveyttä ja vauhtia kaipaavat, siirtyvät ennen pitkää 2-pyöräiseen.
Sakari
Juuri näin kävi mullekin. Ajan tosin mielellään molemmilla.
...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...