Kolmipyörä 2

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Löysin ruostumatonta n. 20mm putkee n. 1.5mm seinämällä mutt onkohan hepposta keulakaareks? Eihän sille tule kauheesti rasitusta kun paino on takana? Edellisessä versiossa oli vissiin 25*25mm putkee?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Varmasti kestää, mutta voi se olla silti liian joustavaa ja keula alkaa vauhdissa väpättämään...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

20170926_111042.jpg
Myös oikee haarukka askarreltu ja koeistuntaa tehtynä. Palasin alkuperäseen 406 kokoon, ei vetävissäkiekoissa.
Seuraavaks pitäs kait tehdä kammet ja keulakaari.

Keulakaaresta.
Saattaisi maksaa vaivan tehdä melkoisen loiva ohjauskulma. Vaatiihan se tietysti haarukan taivuttamisen riittävän offsetin aikaansaamiseksi, mutta hyötynä saadaan matalampi ja jäykempi ja helpommin valmistettava keulakaari ja lyhyempi ja hieman kevyempi runko. Kaikki nämä piirteet vähentävät ohjauksen väpätystaipumusta.

Vino haarukka toiminee myös jonkin verran jousituksena, eli ohjauspito saattaa olla parempi. Vinon haarukan tekeminen on tämän muutoksen ainoa työtä lisäävä piirre. Muissa osissa työ- ja materiaalimäärä vähenevät.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Kun ei osaa suunnitella etukäteen tulee mitä tulee joskus vahingossa hyvä ja kun yrittää hyvästä parantaa voi mennä ihan pieleen.
Runko alkaa olla tehty, eli se ei kevene keulakaarella. Haarukkakin on olemassa, on siinä jonkinlainen ofsetti kulma pitää hakee, eli tulee taas mitä sattuu tuleen. Kaaren korkeus määrtyy sen mukaan, ett jalat mahtuu pyörimään katteen alla. Runko tuli vissiin korkeemmalle ku alkuperäsessä :? Kammet pitäs laittaa rungon alapuolelle? No sillä ohjauskulmallakin voi rungon etupään korkeutta säätää.

Viimeksi muokannut PW, 26 Syys 2017, 15:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jori »

Tätä ideaa tarkoitin. Katso miten alhaalla emäputki on, joten sen kiinnittämiseen runkoon ei tarvita korkeaa kaarta, eikä kaarella tarvitse eturengastakaan väistää.
Kuva
Ei sen ihan noin vinokaan tarvitse olla. :?

Tällainen ohjaus ei ole herkkä väpätyksille, koska ohjausliikkeen hyrrävoimat enemmän taivuttavat kuin kiertävät runkoa keulasta. Pitkä runko ohuesta materiaalista ja pysty ohjauskulma on vaikea saada väpättämättömäksi ilman vaimenninta = lisäpainoa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Ehkä tajusin, ehkä en :? Väpätys ei oo ollu ongelma alkuperäsessä jos materiaali ohenee, voihan se väpättää.
Mietin vaan kun se kaari tarvitaan myös katteen tueksi (vai tarvitaanko?), jalat määrää kaaren korkeutta enemmän ku etukiekko.
No kunhan joku päivä kerkee taas rakentelun äärelle, ehkä siitä jotain syntyy.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Kammet pitäs laittaa rungon alapuilelle?

Ketjuvoimien kannalta hyvä idea, mutta kannattaa varmistaa ettei ketju ota sitten takahaarukan poikkiputkeen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mun mielestä ei kuullosta hyvältä, jos tarvii pohtia väpättääkö ruostumatonrakenne. Taitaa silloin väsymällä hajota, mutta kestää se aikansa kuitenkin :?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Ehkä tajusin, ehkä en :? Väpätys ei oo ollu ongelma alkuperäsessä jos materiaali ohenee, voihan se väpättää.
Mietin vaan kun se kaari tarvitaan myös katteen tueksi (vai tarvitaanko?), jalat määrää kaaren korkeutta enemmän ku etukiekko.
No kunhan joku päivä kerkee taas rakentelun äärelle, ehkä siitä jotain syntyy.

Kyllä sellainen vaara on, että ohuemmasta tehty rakenne alkaa woblata. Luepa tästä alkavat SH18 väpätysviestit nyt uusin silmin.

Ohjausakselin vinontaminen lisää ennen kaikkea kääntyvän pyörän hitausmomenttia, mikä madaltaa sen ominaistaajuutta ja vähentää mahdollisuutta sille, että runko lähtee mukaan tuohon värähtelyyn.
Vino ohjausakseli kulkee kauempana etupyörän painopisteestä ja hitausmomentti kasvaa painopisteen etäisyyden neliössä. Etupyörän väpätysherkkyyttä kuvaava hitausmomentti ohjausakselin ympäri on

Steinerin sääntö.JPG
Steinerin sääntö.JPG (55.51 KiB) Katsottu 2987 kertaa

Tuo tarkoittaa käytännössä sitä, että syvärin pyörän etupää vastustaa woblausta käytännössä tuplamäärällä samanpainoiseen SH18 geometrialla varustettuun kiekkoon nähden.

Anteeksi insinööröily! :oops: Vaikea tietää, miten tämä pitäisi esittää, että ymmärrys siirtyisi, eikä ajauduttaisi pitkään korjauskierteeseen. Woblaus on kuitenkin monimutkainen ilmiö ja vaikea myös insinöörikoulutuksen saaneille. :oops:

Vino ohjausakseli on värähtelyn välttämiseksi paljon parempi, samoin tilankäytön ja painon, jopa alustan jouston. Vino ohjausakseli kuitenkin kallistaa jyrkillä ohjauskulmilla etupyörän kallelleen niin, ettei se linkkuun ohjattuna kanna suuria kuormia. Juuri tässä konstruktiossa ainoasta haittapuolesta ei ole haittaa, kun keula on erityisen kevyt.

Kyllä tuossa on mahdollisuus madaltaa kaarta ja vähän lyhentää keulaa.
Kuva
Laita kengät kiinni polkimiin ja mittaile kaarelle sopiva linja. Nyt on hyvä tehdä, kun on mittausta varten penkki valmiina. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

20170926_165924.jpg
20170926_165924.jpg (225.77 KiB) Katsottu 2970 kertaa

Tommonen etuhaarukka olis tarjolla. Pitää ne kammet tehdä ekaks, ni hahmotan miten haarukka ja kaari tulis siihen.
En tajj kyll miten alkuperäsen kolmipyörän keulaa pystys lyhentämään? Keulakaarenkin madaltaminen siinä vähän turhaa kun jalat nousee korkeemmalle - niin juu lyhyemmät kammet, tiedetään ;) Pittääkö täähän oikeesti tehdä 100mm:set?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kolmipyörässä vino (45°) ohjausakseli yhdistettynä normaalijättöön on kyllä vauhdissa vakaa ja väpättämätön, mutta kaipaa kipeästi keskitysjousta, jotta rengas ei pyrkisi kaatumaan hiljaisessa nopeudessa.

Itse olen tullut siihen päätelmään kokemusten kautta, että 45° ohjausakseli nollajätöllä on aika hyvä kompromissi kolmipyöriin pyöräilynopeuksilla. Paikallaan ollessa ja hiljaisessa vauhdissa pyörän ja kuskin paino keskittää hieman ja estää rengasta kaatumasta, eikä kovemmassakaan nopeudessa tule sellaisia kauhunhetkiä niinkuin reilusti negatiivisessa jätössä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Mun mielestä ei kuullosta hyvältä, jos tarvii pohtia väpättääkö ruostumatonrakenne. Taitaa silloin väsymällä hajota, mutta kestää se aikansa kuitenkin :?

Pitäskö tästä anttaa itsensä ymmärtää, ett ruostumatonteräs on arka "väpätykselle"?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Mun mielestä ei kuullosta hyvältä, jos tarvii pohtia väpättääkö ruostumatonrakenne. Taitaa silloin väsymällä hajota, mutta kestää se aikansa kuitenkin :?

Pitäskö tästä anttaa itsensä ymmärtää, ett ruostumatonteräs on arka "väpätykselle"?

Toistuville taivutuksille arempi kuin musta teräs, mutta parempi kuin alumiini.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Mun mielestä ei kuullosta hyvältä, jos tarvii pohtia väpättääkö ruostumatonrakenne. Taitaa silloin väsymällä hajota, mutta kestää se aikansa kuitenkin :?

Pitäskö tästä anttaa itsensä ymmärtää, ett ruostumatonteräs on arka "väpätykselle"?

Kyllä se näin on. Rosteri väsyy väpätyksestä helpommin kuin musta rauta.

Mustalla raudalla on ominaisuus, joka pysäyttää väsymisilmiön, kun jännitysvaihtelu riittävän pientä, eli teräkselle ominaisen väsymisrajan alapuolella. Rosterilla tällaista rajaa -jota pienemmät jännitysvaihtelut ovat "turvallisia"- ei ole, vaan pienikin väpätys syö väsymiskapasiteettia. Helposti tämä näkyy rosterista valmistetuissa tärisevissä laitteissa, kuten maitoauton säiliöissä. :)

Polkupyörässä väpätysten taajuudet ovat melko alhaisia, joten rosterikin kestää ihan hyvin, paitsi jatkuvasti väpättävissä paikoissa. Nupukivikaduille en kuitenkaan valitsisi ehdoin tahdoin rosterista valmistettua pyörää. :?

Muista peitata hitsit, kun rakenne on valmis. Tulee paremman näköinen ja väsymislujuus ja korroosionkestävyys paranevat. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Peittaus? Uusi termi miulle hitsauksen yhteydessä? Lyhyt googletus kertoi happokäsittelystä - pitääkö tuo tehdä heti hitsauksen jälkeen? Vaikeeks taas menee, voipi jäädä tekemättä :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin