lwb läskipyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

lwb läskipyörä

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Olen miettimässä pyöräprojektia talven ja kevään rospuuttokeleille. Tarkoitus olisi ajella lähinnä poluilla ja pyöräteillä, ei mihinkään hirveään maastoon tai metsään/soille. Tavallista läskipyörää olen jkv ajellut mutta se ei oikein sytytä. Kankut puutuu jne.. Ei myöskään "tavallinen" lyhytakselivälinen korkea nojaläski, jotenkin tuntuu että maastossa se olisi hankala kun ei näe eteensä. Myös hitaat vauhtitilanteet voisivat olla sille ongelma. Tähän voisi tosin kehittää sähköä mukaan, hitaita paikkoja se nopeuttaisi ja leikkaisi tarvittavia tehohuippuja. Pyöräilyn tarkoitus minulle on kuitenkin kuntoilu joten sähköä ei missään tapauksessa tulisi olla käytössä liikaa.
Olen miettinyt pitkää akseliväliä eli niin että keskiö olisi etupyörän takana, silloin saisi pystyn ajoasennon. Toisaalta ketteryys kärsii merkittävästi. Alaohjaus suht nopealla välityksellä kompensoimaan asiaa ? Jos istuimen laittaisi aivan takapyörän eteen tai jopa osin päälle ? Silloin tulisi tietysti kovin takapainoinen mutta haittaisiko tuo ?
Onko kukaan kokeillut tai suunnitellut tällaista ? Onko tässä onnistumisen mahdollisuuksia ? Ideoita asian tiimoilta?
Jos jonkinlaista synteesiä yrittäisi noiden kahden kuvissa olevan version pohjalta ?

Liitteet
fättis.jpg
alaohj.jpg
alaohj.jpg (23.38 KiB) Katsottu 6126 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: lwb läskipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=4443
Eemeli teki pitkän läskin, tuossa rakenteluketju.

file-5.jpeg
file-5.jpeg (71.17 KiB) Katsottu 6105 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: lwb läskipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eikö lightfootcycles tehnyt kans jotakin tällaista? Jaksa ny kännykällä kaivaa linkkiä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: lwb läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Eikö lightfootcycles tehnyt kans jotakin tällaista? Jaksa ny kännykällä kaivaa linkkiä...

Jukka

Kuva

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: lwb läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

kemppes kirjoitti:

Alaohjaus suht nopealla välityksellä kompensoimaan asiaa ? Jos istuimen laittaisi aivan takapyörän eteen tai jopa osin päälle ? Silloin tulisi tietysti kovin takapainoinen mutta haittaisiko tuo ?

Voi olla että saat aikaseksi pyörän joka on todella vaikea ohjata kun eturenkaalla ei riitä pito koska liian suuri osa massasta on takapyörän päällä ja nopean ohjauksen kanssa eturengas lähtee herkästi puskemaan.
Kannattaa miettiä tarkkaan miten paljon sä kaipaat sitä ketteryyttä ja paljonko haluat uhrata saadaksesi sitä vähän takas kun valitset pitkän akselivälin.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: lwb läskipyörä

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Hyviä huomioita, tuota puskemista en tullut ajatelleeksi.Jos pidentäisi siis jkv, tuosa Eemelin pyöräsä akseliväli oli peräti 195cm? Mitenkähän tuo alaohjaus toimisi vaikka kaatuessa. Eemelillä oli epäsuora yläohjaus, sen saisi helpmmin. Kiitti ketjun vinkkauksesta, en ollut lukenut sitä!

Jarmo H
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 22:04

Re: lwb läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

En ole ikinä rakentanut mitään pyöriä eikä ole hitsauslaitteitakaan ideoita kyllä on, ehkä osa jopa toimivia...

Jos pyörä tulee vain kuntoilukäyttöön, jättäisin sähkön pois kun sille ei pakottavaa tarvetta ilmeisesti ole, sehän on juuri kuntoilua että joskus voi joutua polkemaan kovemmalla teholla tai sitten ajelemaan rauhallisemmin.

Oma ennakkoluulo on, että sähköllä oppii laiskemmaksi.

Ilman sähköä tulee rakentelu helpommaksi ja halvemmaksi, eikä ole mahdollisia ongelmia akkujen latauksien turvallisuudesta ja toimivuudesta.
(jotain muutakin ajatusta oli vielä, mutta unohtui kirjoittaessa)

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: lwb läskipyörä

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Joka sähköön tarttuu se sähköön hukkuu... Riski tähän on olemassa, toisaalta minulla on käytössä paremmin kuntoiluun sopivia pyöriä tavallisille keleille.
Saisin Tonshengin 350W moottorin ja akkupaketin asevelihintaan. Ymmärtääkseni tuo on väännöntunnistava eli polkemisen raskautta voi säätää neljään eri tasoon. Boschia vastaava periaatteeltaan, en ole tällaista ajanut. Tai sähkön voi kääntää pois päältä kokonaan. Joskus hankalassa paikassa sähkö voisi olla hyödyksi, silloin taitaisi olla eduksi myös erillinen käsikaasu ??? Vakaampi ylämäessä kun vauhtia on enemmän ? Mites jos laittaisi akun etupyörän päälle eteen "k-nupiksi" painoa tasaamaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: lwb läskipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pitkän pyörän puskeminen johtuu enimmäkseen pitkästä akselivälistä, ei niinkään keulan keveydestä. Pitkä akseliväli vaatii suuremmat kääntökumat tasapainoillessa ja rengas lähtee siksi helpommin sivuluisuun/puskemaan. Kevyesti kuormattu rengas toki periaatteessa luisuu helpommin, mutta kevyt keula taas kääntyy pienemmällä voimalla, nämä lähes kompensoivat toisensa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: lwb läskipyörä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Pitkän pyörän puskeminen johtuu enimmäkseen pitkästä akselivälistä, ei niinkään keulan keveydestä. Pitkä akseliväli vaatii suuremmat kääntökumat tasapainoillessa ja rengas lähtee siksi helpommin sivuluisuun/puskemaan. Kevyesti kuormattu rengas toki periaatteessa luisuu helpommin, mutta kevyt keula taas kääntyy pienemmällä voimalla, nämä lähes kompensoivat toisensa.

Jukka taas tapansa mukaan osuu naulan kantaan. Tuohon puskemiseen voi toki vaikuttaa myös rengasvalinnalla.

Itsellä on Thunder Burt -rengastus pääosin kesällä kun sillä pääsee tarpeeksi kovaa hyvällä pinnalla, ja välttävästi muualla. Mutta kun vedetään vaikka kisavauhtia kivituhkalla tai röykkyisiä polkuja pitkin, niin puskemistaipumusta on jonkin verran, vaatii erilaisen ajotavan kun mun toisilla gummeilla.

Talvet ja jos on märkää tai tiedossa pehmeät polut, alla on WTB Ranger plussakoon renkaat joissa nappulaa riittää myös sivuille. Tämä rengas on tarkka ajettava ei puskemista ei ole käytännössä lainkaan edes reippaammassa vauhdissa. Samalla polulla ja asenteella ajaessa missä TB puskee ja vaatii "kurviin heittämistä" mennään WTB:llä ihan ohjaamalla just siitä mihin osoitetaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: lwb läskipyörä

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Katselin tuota SH31 ketjua. Mites jos tekisin etuhaarukan itse ja suoran yläohjaulsen kuten tuossa ketjussa. Ohjauskulmaksintulisi loiva ja tillerin tekisi varsin pieneksi. Mikä olis hyvä jättö tuollaiseen, äkkiä katsottuna netistä on ehdotettu 1 - 15 cm, siis positiiviseen suuntaan ??? Eli siis ohjausakseli vielä vinompaan kuin haarukka...

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: lwb läskipyörä

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Hetihän to semantiikka meni parsielleen, siis pystympään se ohjainakseli mutta paljonko ?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: lwb läskipyörä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ihan semmonen muistutus maastossa ajon vaikeutumisesta jos pitkässä pyörässä meinataan käyttää muuta kuin etäohjausta. Myöskään tuon hiilaripyörän emäputken kulma ei helpota ajamista omasta mielestä vaikka Richard sillä onkin tottunut Kanadassa ajamaan.

MetaPhysic:llä kun kaahasin 6h maastokisaa niin toki ajotaidot oli vielä vaiheessa mutta heiluriohjaus ei sitä ainakaan helpottanut. Tekee ajon vaikeammaksi kapeissa paikoissa, vaikkapa polun pujotellessa puiden välissä, ja tiukoissa nousuissa voi tasapainon pitäminen vaikeutua kun ohjauksen mukana siirtyy käsien painoa sivusuunnassa sekä lapojen irroitus penkistä tasapainon takia on varmasti vaikeampaa.

Mun kahdessa maasturissa etäohjaus on toiminut verrattain hyvin ja kun tangon saa juuri siihen paikkaan mistä tykkää ja se myös pysyy siinä niin ajaminen on helpompaa. Tangosta voi myös vetää nousuissa tai tekniikkapaikoissa selän irti penkistä ja tasapainoilla "kananmunan päällä" paljon helpommin.

Tämän viimeisen kun aikanaan oppi tekemään alkoi erittäin hitaatkin paikat sujumaan paljon paremmin ja ei keuli nousuissa sitten niin helposti. Auttaa myös jos joutuu ajamaan pehmeälle alustalle kuten suolle tai pehmeään hiekkaan, kun saa etupyörällekin enemmän painoa tarvittaessa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: lwb läskipyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Mites sitten tämmönen vähän lyhkäsempi malli. Mun mielestä vois toimia maastossa, mutta vaatii kyllä pystymmän ohjauskulman ja etäohjauksen. Kammet pitäis laittaa korkeammalle ettei ota etupyörään. Etupyörän luisumisen huomasi tässäkin. Takajousitettuna todella pehmeää kyytiä.

Kuva

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: lwb läskipyörä

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Hei, päätin kuitenkin edetä projektissa ja kokeilla etuhaarukan rakentelua. Haarukan ohjainakseliosassa on 35 mm putkea pätkät joiden sisään menee 32 mm putki ja liitokset lopuksi vahvistelen etc. Tarkoitus on laittaa haarukka noin 45 asteen kulmaan niin että saisi suoran yläohjauksen ilman hirveän isoa tilleriä. Jätön pitäisi olla luokkaa 5 cm, en osaa arvioida kuinka paljon renkaan paine ja kasaanpainuminen sitä muuttaa. Triple trees on tehty aika paksusta hiilikuitu-aramidi levystä ja vielä hiilikuitu langalla vahvisteltu. On toki mahdollista muuttaa vielä epäsuoraksi ohjaukseksikin, pitkät putket on vielä irti.
Epäilyttää että tuleeko ajettava peli ja vehjes...Runkoakin voisi ryhtyä miettimään jo on intoa ja uskallusta.

Liitteet
etuosa5.JPG
etuosa5.JPG (117.01 KiB) Katsottu 4912 kertaa
etuosa4.JPG
etuosa4.JPG (115.3 KiB) Katsottu 4912 kertaa
etuosa3.JPG
etuosa3.JPG (85.83 KiB) Katsottu 4912 kertaa
etuosa 1.JPG
etuosa 1.JPG (104.61 KiB) Katsottu 4912 kertaa
Vastaa Viestiin