Jospa tekisin (2018 syksyyn?) itselleni samanhenkisen, mutta sähköillä. Telemark-idealla kaikki renkaat olisivat eri akseleilla, jotta poikittaistöyssyjen ylitys on mieleisempää. Ketjulinjan kun kääntää vasemmalle, niin taakse saa ketjuvetoisen ja sähkövetoisen kiekon rinnakkain. Rungon vääntöjäykkyys paranee verrattuna kolmirenkaiseen, koska pelkkä keula ei kanna kaatumista. Onko tässä ajatusta?
Liitteet
Telemark.JPG (50.99 KiB) Katsottu 16936 kertaa
Viimeksi muokannut Vilijami, 12 Heinä 2019, 23:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jospa tekisin (2018 syksyyn?) itselleni samanhenkisen, mutta sähköillä. Telemark-idealla kaikki renkaat olisivat eri akseleilla, jotta poikittaistöyssyjen ylitys on mieleisempää. Ketjulinjan kun kääntää vasemmalle, niin taakse saa ketjuvetoisen ja sähkövetoisen kiekon rinnakkain. Rungon vääntöjäykkyys paranee verrattuna kolmirenkaiseen, koska pelkkä keula ei kanna kaatumista. Onko tässä ajatusta?
Mikset saman tien tee kaksiraiteista nelipyörää?
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Taitaa vaatia taakse jousituksen tai telin.
Jollei ole kumpaakaan, nousee toinen takarengas mitättömän kokoisessa epätasaisuudessa ilmaan.
Takarenkaiden kapea raideleveys taas haittaa hallitusti kiertyvän rungon käyttämistä. Perä lähtee kaatumaan tahattomasti kaarteessa.
Jorin idea taitaa olla järkevämpi, mutta pakkoko tän on olla järkevä
Ja miksi edessä on kaksi rengasta töyssyjä, painoa ja vierintävastusta lisäämässä kun yhdenkään kans ei ole ollut kaatumisongelmia?
Jukka
Vastaat itsellesi tässä
jviirret kirjoitti:
Sitäki mä tässä oon pohtinut että kun toisessa reunassa on kaksi ja toisessa yksi rengas niin pyrkiikö reunojen hitausmomentit kääntämään ajokkia vinoon kulkusuuntaansa nähden? Tätä voimaa vasten jos renkaat ohjaa niin nehän auraa väkisin.
Jukka
[/quote]
Viimeksi muokannut Vilijami, 04 Loka 2017, 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja miksi edessä on kaksi rengasta töyssyjä, painoa ja vierintävastusta lisäämässä kun yhdenkään kans ei ole ollut kaatumisongelmia?
Jukka
Vastaat itsellesi tässä
jviirret kirjoitti:
Sitäki mä tässä oon pohtinut että kun toisessa reunassa on kaksi ja toisessa yksi rengas niin pyrkiikö reunojen hitausmomentit kääntämään ajokkia vinoon kulkusuuntaansa nähden? Tätä voimaa vasten jos renkaat ohjaa niin nehän auraa väkisin.
Kaksiraiteinen nelipyörä yhdessä Z-kampiakselin kanssa tuottaa sen ongelman, että eturenkaat ei mahdu juurikaan kääntymään? Tietenkin yksi rengas keskelle olisi ratkaisu myös tähän, mutta onko se vähän liian helppo ratkaisu
Muoks. No onnistuu se nelirenkainenkin jos venyttää akseliväliä
Kaksiraiteinen nelipyörä yhdessä Z-kampiakselin kanssa tuottaa sen ongelman, että eturenkaat ei mahdu juurikaan kääntymään? Tietenkin yksi rengas keskelle olisi ratkaisu myös tähän, mutta onko se vähän liian helppo ratkaisu
Eihän rungon tartte mennä niin pitkälle, ett se estäs etupyöriä kääntymästä, kuten 2T3 mutta lisäät yhden etukiekon.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mikä siinä väliakselissa on kauheaa? Teoriassa lisääntynyttä vastusta on hankala huomata ja napamoottori peittää sen kuitenkin.
Täydellisyyden tavoittelua kenties
edit. Nelirenkaisessa voisi olla järkevää luopua väliakseliratkaisusta sekä takapään porrastuksesta. Vedon saisi sitten Conen tyyliin keskelle akselia jonka päissä kiekot suuntalaakereilla. Taitaa mennä jo aivan liian kauas Viljamin ideasta
Nii. Ei millään pysty etuvetoisiin....ööö...ai niin onhan mulla papan jopo, flevo, luggarion ja twisteri ollut etuvetoisia
Ehdottakaa etuvetorakennetta, jonka pystyy tekemään ilman cnc-työstökeskusta. Twistiketjuväliakseli?