Eilinen heräteostos on vielä hesassa ja saapuu toivottavasti pojan mukana junalla.
Tarkotus olis ett tää löytää paikkansa vaimon käytössä. Sähköapukin jo mainittu mihinkäs tuossa moottori kannattas asentaa? Ketjuveto, keskiömoottori, napamoottori eteen?
Punakettu - Hase Kettwiesel
Punakettu - Hase Kettwiesel
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
PW kirjoitti:Eilinen heräteostos on vielä hesassa ja saapuu toivottavasti pojan mukana junalla.
Tarkotus olis ett tää löytää paikkansa vaimon käytössä. Sähköapukin jo mainittumihinkäs tuossa moottori kannattas asentaa? Ketjuveto, keskiömoottori, napamoottori eteen?
20171007_145910.jpg
Jos ei ole molemmilla pyörillä vetävä, niin ehkä lähtisin siihen etuvetoon. Toiseltaä puolelta vetävä helposti vetelee laitaan.
Eturengas on toki kevyt, eli turhaa ei kannata mitään 1500 wattista laittaa, sutii vaan. Tietysti jos akut ovat myös etuhaarukassa (haarukassa on ruuvinreijät laukkujen kiinnikkeille), niin lisää painoa eteen.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Juu tää vetää vaan vasemmalta. Tuon oikeen takakiekon tilalle ei taida helpost saada vetävää kiekkoo?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
PW kirjoitti:Juu tää vetää vaan vasemmalta. Tuon oikeen takakiekon tilalle ei taida helpost saada vetävää kiekkoo?
Eipä taida, ja vaikka saiskin, niin kevyen keulan kanssa, onnistuisko se sähkömoottori joskus tekeen hakalaa vetelemistä?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Toisaalta en tiedä mikä ongelma siinä toiselta puolen vetävässäkään on kun toimii polkemallakin. Kyllähän sen joissain kohtiin huomaa mutta ohjaamalla korjaantuu
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Omassani oli aikanaan takapyörissä molemissa veto ja edessä 250W moottori, akku oli penkin alla. Sutimista tapahtui vain jyrkissä hiekkaisissa ylämäissä (siis myös asvaltilla), ei juuri muuten. Talvella en tosin ajellut. Retkiajossa minulla oli tosin 10 l etulaukut, joissa tietysti oli pieniä painavia esineitä, kuten työkaluja.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Ensimmäiseksi tietyst purin pyörästä ylimääräsiä osia. Ketju kulki kahden tommosen rissan kautta, ilmeisesti ketjun pikasäätö systeemi. Pidensin pyörää ni ketju ei enää ylettänyt rissoille.
Onkohan tuo alkuperänen osa, näyttää miun silmään vähän itsetehdyltä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Myyjän (pyöräkorjaaja) puheista ymmärsin, ett edellinen omistaja ois yrittäny sähköavustusta laittaa tai jotain (kieliongelmia). Jotain vikoja kuitenkin oli ja myyjä kertoi korjanneensa ne - no ajokunnossa on, varmaan laittamista löytyy.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Mä laittaisin moottorin eteen, samoin jos akun saa sinne näppärästi myös niin tuleepa muutama kilo etupyörälle lisää painoa ja saa lyhyet/siistit johtovedot. Bafang tms. kampilaakerin paikalle tuleva on näppärä mutta pehmeällä alustalla tai talvella on kiva jos kaksi pyörää vetää ja jos asentaa "käsikaasun" niin vaikkapa ketjujen katkettua voi kaasutella korjaamolle ja ei joudu työntöhenkilöksi.
Muoks. Jos foorumeita on uskominen niin noissa ketjuvetoisissa ketjun kuluminen/venyminen on huomattavasti nopeampaa mutta kuinka paljon nopeampaa se sitten lienee "taajama-ajossa"?.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Minäkin näin ton Hasen siinä kaupan edessä. Hyvä, että pääsi asiantuntevaan kotiin.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Kettaieselin oma sähköavustettu malli on etumoottori ja muistaakseni vain 180W. Kuulostaa järkevältä kun tuokin varmasti sutii lumisessa ylämäessä. Pienempi teho tarkoittaa pienempää virtaa ja akun paino on pienempi tai toimintasäde pidempi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
ajou kirjoitti:Minäkin näin ton Hasen siinä kaupan edessä. Hyvä, että pääsi asiantuntevaan kotiin.
Asiantuntemus tulee foorumilta ja hyvä niin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
jviirret kirjoitti:Kettaieselin oma sähköavustettu malli on etumoottori ja muistaakseni vain 180W. Kuulostaa järkevältä kun tuokin varmasti sutii lumisessa ylämäessä. Pienempi teho tarkoittaa pienempää virtaa ja akun paino on pienempi tai toimintasäde pidempi.
Jukka
Siinähän se taas menee sormi suuhun kun googlailee, mistä, millasen moottorin saa - mihin hintaan, millaset akut
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Komppaan edellisiä. Joskus kokeilin kädellä nostaa Ketjukärpän tai -lumikon etupyörää kuskin ollessa kyydissä.
Ei se tosiaan paljon painanut. Ehkä kymmenen kiloa. Jos siihen laitetaan napamoottori ja akku, nousee etupyörän kuorma varmasti kaksinkertaiseksi ja pito samalla paranee. Eihän se 20 kg vielä mikään iso kuorma ole, mutta kyllä se tavallisissa pito-olosuhteissa pyörää työntää melko jyrkkääkin mäkeä ylös. Tyypillisesti napamoottorin työntövoima on maksimissaan noin 7 kg painovoimaa vastaava voima. 21 kg pyöräkuormalla 7 kg maksimi työntövoima vaatii renkaalta noin 0,3 kitkakerrointa. Lumella (kitkakerroin noin 0,2) ei siis voi paikaltaan vedättää täysillä, mutta vauhdissa ei 250 W moottorilla enää ole ongelmia. Hitaasti soramäkeä ylös sinnitellessä voi myös etupyörä sutaista, mutta en usko tuosta olevan merkittävää haittaa.
Helpoin keino madaltaa maksimimomenttia on laittaa 36 V moottori ja sen 36 V akun tilalle 24 V akku. Maksiminopeus tietysti hieman pienenee, mutta niin pienenee myös sähkönkulutuskin, koska hyötysuhde siirtyy paremmalle alueelle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Ketuksi luulin (kuullut haukuttavan) mutt se onkin kärppä. Ketterä kyllä, joten ymmärrän.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.