Aloitetaan nyt päiväkirja vaikkei pyörä ole vielä ajokunnossakaan. Onhan tässä jo jahkailtu ja haaveiltu nojaläskin perään aika kauan, no nyt sitten tuli mahdollisuus ostaa sellainen ja päätin tarttua tilaisuuteen. Korkeus mietitytti, siispä kävin koeistumassa Nojailijan talvinojakin. Ajattelin että jos en siinä istuessa yletä maahan kunnolla niin sitten täytyy luovuttaa koko läskin suhteen. No yllätykseksi yletyin ja jalkaa penkin sivulle hieman vetämällä ihan kantapäätä myöten. No ei kai mulla sitten ollut mitään syytä luovuttaa haaveen suhteen.
Tänään sain nojaläskin kotiin. Täällä se nyt kököttää sisällä. Penkki ja kammet tilauksessa, tm:n kampipajalta tilasin 145mm kammet. On toi läski vaan komea pyörä. Ajoharjoittelusta tulee lisää juttua kunhan pyörä on osien saavuttua ensin koottu ajokuntoon . Varmaan aika erilainen ajotuntuma verrattuna cheetahiin!
Liitteet
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Itsekin olen vähän plätskimpään suuntaan mennyt talviajoissa kun alla on plussarenkaat... ainakin mulle toimii talvella. Lumessa on kivempi ajaa kun rengas kantaa vähän paremmin, puskee kurveissa vähän vähemmän ja vetopitoakin on enemmän kun sitä tarvitaan.
Kyllä olis tarkoitus kertoa kokemuksista kunhan nyt ensin saan sen ajokuntoon.
Rakentamisestakin voisit kertoa
Pyörästä puuttuu penkki, keskiölaakerit ja kampisarja. Siinä on aika niukasti kerrottavaa rakentelusta. Tuntia ennen pyörän luovutusta Tero (Nojailija) ajoi pyörällä muutaman kymmenen metriä joten se ei kaipaa kauheesti rakentelua että sen saa toimimaan.
Tänään aloin miettiä et pitää ehkä sittenkin kaivella varastosta jos siellä olisi vielä jonkinlainen väliaikainen kampisarja jota voisi tuossa hetken käyttää ja kävisköhän cheetahin penkki reikineen tuohon. Ai miten niin tekis jo mieli kokeilemaan ?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
En oo kyllä varma että 170mm kammet mahtuis tuohon pyörimään sille etäisyydelle johon mun pitää toi puomi laittaa (siis ilman et kammet jumittaa renkaaseen kääntyessä). Yritin etsiä cheetahin vanhoja 155mm kampia mutten löydä niitä nyt mistään, mihin lie joutuneet.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Yritin etsiä cheetahin vanhoja 155mm kampia mutten löydä niitä nyt mistään, mihin lie joutuneet.
Mitä sen väliä, liian pitkäthän ne olisi olleetkin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pyörän penkki saapui juuri äsken . Nyt onkin sitten jännät paikat asemoida penkki kiinnikkeisiinsä sopivaan kohtaan. Penkin etureuna ei sais tulla liian nousevaksi ettei haittaa jalkojen laskemista maahan muttei kuitenkaan niin taakse et perse valuu reunoilta ulos.
Onneksi on kolme vapaapäivää aikaa rauhassa säätää tuota.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
No kolmen päivän aikana laiskotti niin etten saanut tehtyä yhtikäs mitään. Tyydyin vaan kyttäämään läskiä sivusta tämän tästä. Eilen hain postista lyhennetyt kammet ja tänään kampilaakerin kaupasta. Kammet laakereineen nyt asennettu. Tuon penkin kanssa arastelen yhä, no ehkä tänä viikonloppuna sitten. Tiedän että säätäminen ja loput viimeistelyt on sitten aika helppoja kun sais nyt tuon penkin ensin kiinni.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
No niin tarttis joo, juuri aamulla mietin ja katselin työmatkalla ongelmakohtia siltä kantilta että ajoasento olisi nojallaan eikä pystyllään niin kuin se nyt tänään oli.
Ajaessa on aikaa miettiä. Esim. tänään mietin monessa kohtaa liikkeellelähtöä pystäri vs. nojapyörä. Mietin että "tässäkin tilanteessa olisin päässyt helpommin liikkeelle nojapyörän kuin tämän pystärin kanssa", siis kun nojapyörällä lähtee liikkeelle niin sen todella saa liikkeelle ja eteenpäin mutta jostain syystä koen että pystärillä on vaikeampaa liikahtaa, pitää ensin nostaa poljin ja nousta pyörän päälle ja tämä on kriittinen vaihe. Nojapyörässä tätä vaihetta ei tavallaan ole kun on jo valmiiksi ajoasennossa. Ehkä ajatukseni muuttuvat kun saan nojaläskistä ajokokemusta, olenhan tottunut nostamaan jalan melko matalaan korkeuteen niin pitää totuttautua nostamaan paljon ylemmäs.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
CF tyyppinen pystäri on tuossasuhteessa paras, penkiltä ei tarvi nousta pois kun pysähtyy ja kun polkaiseva jalka on polkaisuasennossa niin toista jalkaa ei liikkeelle lähtiessä tarvi nostaa kuin 20cm