No ni. Mun Strada onkin eri volttinen sähköjärjestelmältään kuin ostamani Kiinan akku. Juu. En tsekannut. Ostin saman kuin naapuri kertoi olevan hyvä. Mutta rutusen Questi onkin uudempi ja voltit on eri.
Öh. Mitäpä nyt sitten tekis. Dyykkaanko mä tän vai saiks tän nyt jotenkin hallintaan?
Elikkäs sulla on 6V sähköt omassa vai?
5 kpl nimh-kennoja sarjassa?
Myyt tuon Rutuselle lisäakuksi tai teurastat auki ja uudelleenkolvaat 2s3p kytkentään. tulee siis max 8,4V 11,4Ah akku.
Sitte tarviit uuden laturin.
Tämä siis jos se järjestelmä kestää ylijännitteen. Tarttis nähdä kytkentäkaavio ja komponenttilista.
Luulis että jossain joku on jo testannut li-akun laiton ja kertoo kokemuksistaan.
Mitä kaikkea tuon sun Stradan sähköjärjestelmässä on? http://www.velomobiel.nl/handleidingen/ ... s_2013.pdf
Vilkut saattaa kestää 2 li- ionia, LUMOTEC IQ Cyo näyttäisi kestävän maks. 7.5V eli ei onnistu. Muut valaisimet ovat pieniä ledejä, joilla lienee vastukset. En usko että kestävät ylimääräistä jännitettä.
Luulen että helpoin etenemistapa olisi hankkia jännitteen alennin 12v-->6v. Joku tämän tyyppinen https://www.ebay.com/p/12v-to-6v-DC-Buc ... 2482388190 Ensin pitää tietenkin selvittää paljonko se kinneri maksimissaan ottaa virtaa ja ottaa vähintään yhtä suuren virran kestävä.
Luulen että helpoin etenemistapa olisi hankkia jännitteen alennin 12v-->6v. Joku tämän tyyppinen https://www.ebay.com/p/12v-to-6v-DC-Buc ... 2482388190 Ensin pitää tietenkin selvittää paljonko se kinneri maksimissaan ottaa virtaa ja ottaa vähintään yhtä suuren virran kestävä.
Jukka
Tuossa on kyllä pointti. 12V jännitteelle saa helposti mm. usb-latureita ja muuta rekvisiittaa. Tuo regulaattori on halpa korjaus, eikä koko systeemin muuttaminen 12-volttiseksi ole sekään kovin suuri homma.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Työvalon valokuvio on ajovaloksi huono. Pyritään tekemään mahdollisimman laajakeilainen ja tasakirkas. Ainakin puolet valosta menee suuntaan jossa siitä ei ole mitään hyötyä, eli taivaalle tai maata kohti, riippuen lampun suuntauksesta.
Kuvasta hyvin näkyykin rypytetty heijastinpinta, joka hajottaa valokuvion. Lisäksi tehonsäätö ei olis pahitteeksi. Itte ainakin kätytän 900lumenen lamppua 10% sähköteholla maksimista lähes aina.
Lisäksi kaipaisin autoista tuttua valokuviota jossa leikataan valokuvion yläosa pois häikäisemästä vastaantulioita. Tollanen valo varmaan häikäisee vielä enemmän vastaantulijoita, kuin terävä alas suunnattu valokuvio.
Mä olen ratkaissut asian näin. Harmillisesti akkutoiminen, mutta olen tutkinut noiden kiinalamppujen muuttamista dynamotoimiseksi. Ei viiti joka pyörään ostaa satasen valoa, että näkeekin jotain. Linkin lamppu on Cree-ledlamppu kiinasta, johon on tilattu erikseen 30 asteen linssi. Lippa on putkien armaflex-eristeiden päälle tulevaa putkelle väännettyä muovia. Kiinnike on Biltemasta 30mm rosterinen putkikiinnike. http://www.janx.info/nojis/NazcaPaseo/P ... esta2.html
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
"Keskiödynamo", joo - koskahan se Biltsu palkkaa kielenkääntäjän? Ai niin: Bilteman keskiöthän ovatkin "vääntiöitä". "Keskiöt" ovat sitten varmaan napoja.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Määrittele "tyytyväisyys valotehoon", kun se on niin suhteellinen käsite. Näkyminen ja näkeminen on eri asioita.
Mulla oli lwb tadpolessa 2kpl 1000 lumenin (litiumiakulla olevaa) cree ledilamppua. Kahden tunnin peruslenkille lähtiessä valot oli kyllä selvästi kirkkaammat kuin biltsun dynamoledi, mutta takaisin tullessa akkuvalot kiiluu himmeästi kuin saunalyhty, koska akut hyytyy pakkasessa aika nopeasti. Biltsun dynamoledi on yhtä kirkas kuin lähtiessä ja siihen olen tyytyväinen.
Täällä päin on kyllä hyvin hankala löytää valaisematonta pyörätietä, niin huomiovalo ominaisuus on tärkeämpi kuin hillitön valoteho.
Kiinan lumenit nyt ovat mitä ovat. Markkinointilumenia. Mä ajan niillä yleensä 30% teholla. Tuo kuvan lamppu ei ole hillitön "bicycle headlight at 100 lux". Se on vain hyvin suunnattu ja kallis 80-90e. Jep, tämä talvi onkin ensimmäinen kun tulen jotain polkupyörän tapaista ajamaan. Katsotaan miten äijän käy. Ainakin jo näin nollakelissä vaatetusta kaipaa etenkin sähköllä ajaessa. Laitoin "lämmittimen" päälle ja pienensin avustusta. ^_^
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org