http://yle.fi/uutiset/3-9536191
Tuommonen lopunajan ennuste tuli vastaan
Tämä lause herätti kysymyksen, mm. kemisteille ja insinööreille."Ja ehkä pahimpana kaikesta meret tekevät kuolemaa. Lämpeneminen ja happamoituminen ovat jo vähentäneet merkittävästi yhteyttämistä merissä. Puolet hengittämästämme hapesta muodostuu siellä."
Happi häviää ilmakehästä - mihin se häviää? Muodostuu kemiallisia yhdisteitä, happoja? Vai ampuuko joku tän teorian alas?
Ilmastonmuutos
Ilmastonmuutos
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Ilmastonmuutos
Eilen tuli Prisma: ilma jota hengitämme ohjelma, jossa sanottiin, että happi reagoi lähes kaiken kanssa. Polttaa siis meitäkin hitaasti änkien vapaita radikaaleja kroppiimme hengityksen seurauksena.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Ilmastonmuutos
Tää vois mennä otsikon alle "mitä teit silloin kun maailma hukkui paskaan?" "Poljin kuntopyörää autossa" http://www.is.fi/autot/art-2000005147140.html
Muoks. Lisää samaa sarjaa
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Ilmastonmuutos
Tähän asti ihmiskunnan ilmakehään syytämä hiilidioksidi on varastoitunut osittain meriin. Siellä se muuttuu hiilihapoksi. Nyt kun meret ovat kyllästymispisteessä, hiilidioksidin määrä ilmakehässä jatkaa taas kasvua kiihtyvällä vauhdilla. Kun ilmasto lämpenee, nyt ikiroudassa olevista soista ja merien pohjasta alkaa vapautua metaania. Eli hiilidioksidin ja metaanin määrä ilmakehässä kasvaa ja hapen pienenee.
Sahi
Re: Ilmastonmuutos
Toinen uhkakuva on pienten merten ja merenlahtien rehevöityminen, joka aiheuttaa happikatoa pohjiin jolloin syntyy rikkivetyä. Jos virtaukset nostaisivat rikkivedyn pintaan, sitä voisi vapautua ilmakehään. Se voisi ainakin lähellä olevia ihmisiä tukahduttaa.
Sahi
Re: Ilmastonmuutos
Yle 1:n aamu telkussa jutteli Mika Anttonen, St1:n hemmo. Harvinaisen selväsananen ja järkevän tuntunen yritysjohtaja. Vaikutti ett on aidosti huolissaan pallostamme.
Päällimmäisenä jäi mieleen pari asiaa - Sähköautot ei oo ratkasu kun/jos teemme sen tarvittavan lisäsähkön uusiutumattomillapolttoaineilla (joo puhuja on öljymies).
Tärkeimpänä asiana Anttonen piti pallomme metsittämistä/vihertämistä, Sahara ym.
Toivois, ett poliitikoilla olis myös selvempi näkemys tehdä päätöksiä, joilla on vaikutusta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ilmastonmuutos
Tuossa(kin) keskityttiin liikaa energian tuottamistapoihin, kun voisi välillä pohtia millä kulutusta voisi vähentää...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Ilmastonmuutos
jviirret kirjoitti:Tuossa(kin) keskityttiin liikaa energian tuottamistapoihin, kun voisi välillä pohtia millä kulutusta voisi vähentää...
Jukka
Totta turiset Siitä ei kukaan tienaa jos vähennetään
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- mika
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 265
- Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
- Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach
Re: Ilmastonmuutos
Jep,
jatkuva kasvu saadaan aikaan vain jatkuvasti kulutusta lisäämällä. Tässä vain tulee rajat vastaan kun ei minulle mahdu enää lisää tavaraa sisälle. Tätä voi kyllä helpottaa vuokraamalla varaston ja jatkaa ostamista. Tai sitten...
Vaikka hankin velomobiilin aluksi täysin egolokisista syistä niin sen avulla tutustuin henkilöihin joilla se on ekologisista syistä. Laskin vasta että tähän asti kolmasosa palkasta on mennyt autoon. Tosin se oli alkuun työn vuoksi välttämätön ja olihan se mukava kun oli iso ja turvallinen. Mutta kolmasosa tarkoittaa että nyt voisi pitää joka kolmannen vuoden töistä vapaata ja ajella velolla. Tai neljän vuoden jälkeen pitäisi kahden vuoden vapaan ja purjehtisi pallon ympäri...
Kyse on kai lopulta prioriteeteistä eli mitä arvostaa
VeloMika
Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ilmastonmuutos
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:Tuossa(kin) keskityttiin liikaa energian tuottamistapoihin, kun voisi välillä pohtia millä kulutusta voisi vähentää...
Jukka
Totta turiset
Siitä ei kukaan tienaa jos vähennetään
Kyllä tienaa. Ledilamppubisnes, ilmalämpöpumppu-, maalämpö- ja akkubisnes ja Suomen osalta ehkä eniten sanomalehtien tilaamisen vähentymisestä hyötyvät instanssit tienaavat enemmän kuin ennen. Kaikki tuo on pois keskitetyn energiabisneksen ennakoimasta tulevaisuuden energaiankulutuksesta, jonka piti 2002 ennusteen mukaan nyt olla jo 120 TWh* -on vain 87 TWh.
Noiden toimien virkistyminen on jo pienentänyt Suomen sähkönkulutusta niin, että sähkö on niin halpaa, ettei Olkiluoto 3 ydinvoimalaa kannata käynnistää –ainakaan vielä. Väitän "viivytysten" johtuvat pitkälti tästä.
Olkiluoto 3 suunniteltiin 90-luvun ennusteiden pohjalta. Lopullinen rakentamispäätös tehtiin 2004. Tästä voi katsoa, mitä silloin kuviteltiin sähkön kulutuksen ja hinnan olevan.
Ei se kokonaiskulutus tuosta ole juurikaan noussut.
*Niistä sähkönkulutusennusteista OL3 investointipäätösten taustalla on ihan viralliset kuvatkin, mutta en niitä tähän hätään löytänyt. Aika paljon poikkeavat todellisuudesta näin viidentoista vuoden jälkeen.
OL3 kustannusarvio perustui 4 c/kWh markkinahinnalle ja sillä se olisi ollut selvästi kannattava, jos olisi suunnitelman mukaan valmistunut 3 vuodessa. No ei valmistunut kolmessa, eikä ihan edes kolmessatoista. Jokainen voi Nordpoolin sivuilta katsoa, mikä on sähkön markkinahinta nyt ja laskea siitä sitten kannattavuuslaskelman pitävyyttä, kun kustannukset kolminkertaistuivat.
Kaikki uuden, säästävän energiatekniikan parissa pyörivä tästä kaikesta hyötyy. Ja se on hyvä se.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ilmastonmuutos
Jorin viestin perusteella sähköautoilua voi huoletta lisätä vaikka kuinka paljon eikä sähkö silti lopu, bensakauppias väittää päinvastaista
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ilmastonmuutos
jviirret kirjoitti:Jorin viestin perusteella sähköautoilua voi huoletta lisätä vaikka kuinka paljon eikä sähkö silti lopu, bensakauppias väittää päinvastaista
Jukka
Jos ajetaan sähköllä, jää paljon polttoainetta käyttämättä. Jos välttämättä halutaan, tämä voidaan käyttää sähkön tekemiseen. Henkilöauton energiankulutus kulkuvastuksiin on sähköksi laskettuna auton koosta riippuen 15-20 kWh/100 km. Dieselöljystä saa voimalassa noin 160 g/kwh, eli alle kaksi litraa dieseliä tuottaa tuon henkilöauton tarvitseman 20 kWh sähkön. Moniko auto pystyy tuohon nyt? Henkilöauton dieselit kykenevät parhaimmillaan noin. 180 g/kWh, mutta tämä on täydellä kuormalla. Normaaliajossa ominaiskulutus on luokkaa 300-400 g/kWh. (polttomoottorivedossa jää sähkökäytön ja akun häviöt pois, siksi sähköautona 20 kWh/ 100 km vievän auton kulkuvastukset ovat polttomoottorilla vain 15 kWh / 100 km, eli auto vie ylärajalla noin 6 kg / 100 km)
Eihän tuossa mitään järkeä ole, että autoilun viemä sähkö tuotetaan dieselgeneraattorilla, vaan akut ladataan tottakai silloin kun on tarjolla halpaa sähköä, eli esim. tuulee hyvin. Tottakai sähköautoilija laittaa autonsa latautumaan yöksi ja mieluimmin vieläpä sellaiseen aikaan, kun sähkö on halvimmillaan, eli on tarjolla joutavaa kapasiteettia. Dieselvoimalaa tarvitaan vasta kun tämä on kokonaan käytetty.
Tuo halvan sähkön hyödyntämisen mahdollisuus akkujen latauksessa mahdollistaa suuremman tuurivoiman osuuden sähköverkossa. Hinta voi heilahdella enemmän, kun sähköautot kompensoivat siitä osan kuluttamalla halpaa sähköä ja nostavat sen hintaa. Verkon käyttö tasoittuu tai toisaalta verkko kestää enemmän tuuri, eli tuuli ja aurinkovoimaa.
Suomessa on noin 2 miljoonaa henkilöautoa, joilla keskimäärin kullakin ajetaan noin 20 000 km vuodessa. Tuo vastaa karkeasti laskien 2 miljoonaa x 200 x sata kilometriä x 20 kWh/100 km, eli 400 milj. x 20 kWh = 8000 GWh, eli 8 TWh. Tämä on mukavasti noin kymmenys vuotuisesta (87 TWh/a) sähkönkulutuksesta. Henkilöautoilu ei siis vie sähköverkkoa nurin, vaikkei tehtäisi mitään voimalainvestointeja.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Ilmastonmuutos
jori kirjoitti:Tottakai sähköautoilija laittaa autonsa latautumaan yöksi ja mieluimmin vieläpä sellaiseen aikaan, kun sähkö on halvimmillaan, eli on tarjolla joutavaa kapasiteettia.
Juu ja lehmät lentävät
Ajatus toimii varmaankin tämän päivän idealististen sähköautoilijoiden kanssa, mutta ei enää kahden miljoonan matti meikäläisen kanssa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ilmastonmuutos
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Tottakai sähköautoilija laittaa autonsa latautumaan yöksi ja mieluimmin vieläpä sellaiseen aikaan, kun sähkö on halvimmillaan, eli on tarjolla joutavaa kapasiteettia.
Juu ja lehmät lentävät
![]()
Ajatus toimii varmaankin tämän päivän idealististen sähköautoilijoiden kanssa, mutta ei enää kahden miljoonan matti meikäläisen kanssa.
Kysytäänpä asia näin:
1.Tankkaatko autosi piittaamatta hinnasta, vai seuraatko hintaa?
2.Entäpä, jos hinta vaihtelisi tunneittain kolminkertaisesti.
3.Entäpä, jos auto kykenee tähän itse?
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Ilmastonmuutos
En juuri hintaa tankatessa katso, mutta sijainnin katson vanhasta tottumuksesta En sillä isoa eroa saisi kuitenkaan, kun ei kovin montaa kertaa vuodessa tule tankattua.
Tuo hinnan mukaan kulutus tulee varmaan jossain vaiheessa ja silloin tilanne onkin eri, mutta sekin on ollut tulossa parin vuoden sisällä aivan kuin sähköautokin - jo vuosikymmeniä.