janx kirjoitti:Vilijami kirjoitti:jviirret kirjoitti:Sama se tuntuu olevan sähköpyörissäkin. Ei riitä että moottori olisi yhtä tehokas kuin polkija, pitää olla tehokkaampi.
Tuohon tehonkasvuun kiinnitin itse huomiota omaa sähkösarjaa tilatessani. Samaan hintaan olisi saanut 1000w sarjan, mutta en halunnut sellaista möykkyä.
Tehokkain tehdasvalmisteinen pystymaasturi näköjään 15 kilowattia. No mielummin tollaista "kuuntelee" lähimetsässä, kun bensamoottorillista. Sinne tuo lienee tehty. Numeroilla myydään kaikkea. Kameroista (megapikseli) autoihin (hevosvoimat ja huippunopeus), vaikka eiväthän ne mitään todista.
Tänä on juuri se seikka, joka hidastaa teknologiamuutoksia. Tuotetta verrataan numeroilla kulloisenkin ennätysnumeron tuotteeseen unohtaen muut ominaisuudet.
Sähköauto ei kelpaa, jos sillä ei pääse tankillsen matkaa yhdellä latauksella, vaikka tankillista ei juuri koskaan ajeta kerralla.
Käyttöä varten sähköauton akkukapasiteetiksi riittäisi 5, jopa vain 3 kWh akku. Silti käyttökelpoisen sähköauton akkukapasiteetin rajana pidetään noin kymmenkertaista 30 kWh akkukapasiteettia.
Kymmenet kilowattitunnit maksavat paljon rahaa, vaikka tuon ongelman korjaisi pikkuinen, vain tarpeeseen, eli esim. kerran viikossa, käynnistettävä polttomoottori.
Koska viranomainen on autoteollisuuden liekassa, tällaista kohdellaan hybridinä verotusellisesti kaltoin, vaikka polttoaineen tarve on edes olemassa vain pitkillä matkoilla, joita tehdään yleensä harvakseltaan.
Matkamoottorilla hoituisi myös talvisten pitkien matkojen vaatima matkustamon lämmitys. Lyhyillä matkoilla riittää, että kabiini on piuhasta lähtiessä lämmin.
Teknisesti tuollainen matka-ajossa keskimääräisen energiankulutuksen korvaava moottori olisi melko tarkasti nykyisen perheauton rivinelosen yhden rivin mittainen. Yksisylinterinen 300 - 500 kuutiosenttimetriä ja välitetty niin, että täydellä kaasulla maksimimomentin kierroksilla tuo antaa hitusen enemmän kuin auton vastuksiin kuluu, jotta akkuakin voi samalla "hätäladata". Varsinainen akun lataus tehtäisiin tietenkin verkkosähköllä, kun se on halvimmillaan.
Noin mitoitetusta moottorista voisi erityistarpeeseen saada enemmän tehoa, esim. peräkärryn vetämistä varten, kun vaihdetaan vaihde pienemmälle. Moottori pyörii kovemmilla kierroksilla ja antaa enemmän tehoa, mutta ominaiskulutus tietenkin kasvaa. Tämä tarve on kuitenkin vieläkin harvinaisempi.
Edellinen tarkoittaa, että isolla vaihteella normaalissa matka-ajossa moottoria kuormitetaan hitusen alle "täyden kaasun" reilun 3000 rpm kierroksilla (tuon pienen lammikon kohdalla). Kun tarvitaan enemmän tehoa, vaihdetaan pienemmälle, jolloin kierrokset nousevat lähes viiteen tuhanteen ja kuormitustilanne siirtyy tuosta ylös oikealle punaisen rajan huippukohtaan, jolloin teho kasvaa noin neljänneksen.
