Kiitoksia kannustustuksista! 
Nyt kun tajusin, miten pitkä aika vuodenvaihteeseen on, niin tulin siihen tulokseen, että täytyy kyllä jatkaa retkeä aina maanantaihin 1.1.2018 asti. Saan siis aikaiseksi kolmen yöpymisen retken ja silloin saan kaksi kokonaista päivää aikaa ajella ympäriinsä. Tämä taas avaa aivan uusia reittimahdollisuuksia. Tarkemman reitin kyllä mietin vasta lähempänä retken ajankohtaa - fiilispohjalta.
Lämmintä tarvitaan mukaan. Perusvaatteiksi Lekan housut ja takki, puuvillapolyesteriä. Alle riittävästi villaa. Jalkaan talvimaiharit (ovat numeroa isommat Norjan maiharit kuin käytän kesällä). Taukovaatteeksi tietysti Lekan pakkaspuku, tai ehkä sittenkin Jerven talvieristeellä. Makuupussiksi Wiggy's Superlight (-20 C extreme-raja), jonka sisään mahdun vaatteet päällä. Viimeksihän Wiggy's Antarctis vei kokonaan tarakan päälilaukun 49 l tilavuuden, mutta ottamalla pienemmän makuupussin saan varmaan kaikki lämpövarusteet mahtumaan samaan pakkaukseen. Periaatteen vuoksi jätän pakkaspuvun pois, ellei nyt sitten ole yli 20 asteen pakkaspäiviä luvassa.
Makuualustaksi Thermarest Ridgerest Solite ja Ridgerest Solar solumuovialustat, niin ei tarvitse ilmapatjaa puhallella. Ja solualustat saa myös nopeasti taukoa varten käyttöön. Voisin laittaa ne yhdeksi kääreeksi ja kiinnittää ohjaustankoon. Kevyitä kun ovat eivät vaikuta ohjaukseen. Ja samalla toimivat sekä tuulensuojana lämpö tuomaan, että ilmajarruna, etten mene liian kovaa!
Saa nähdä onnistuuko, rulla on varsin iso.
Hillobergin Rogen kolmenvuodenajan teltta saa toimia majoitteena ja sääsuojana, toimii varmasti talvellakin, tuskin joudun arktiseen lumimyrskyyn puuttomalla paljakalla. Absideja auki pitämään kaksi lumikiilaa, muutenhan teltta kyllä kantaa itsensä ja pysyy varmasti lumessa paikallaan ilman muita kiiloja, ja tarvittaessahan aina voi haudata telttanarut oksankarahkojen avulla hankeen ankkureiksi. Mutta, jos makuualustat ovat ohjaustangossa, niin minne teltan laitan?
Makuualustat voisi toki hirttää myös tuohon tarakan päälle tulevaan rullalaukkuun kiinni, kulkisivathan ne siinäkin.
Loput kamat sivulaukkuihin taakse. Juomapulloiksi 1,2 l Kleen Kanteen Wide pullo, ja saman firman eristetty 0,6 litran pullo säilömään vesi lämpimänä pidempään.
Keittimeksi Trangia bensapolttimella, ja pussiruokaahan sitä pitää ottaa. Tuskin on kauheasti ruokapaikkoja auki, pääteitä kun en kuitenkaan viitsi pimeässä autojen heittämän ravan lentäessä ajella. Juomavesi joko lunta sulattamalla tai MSR Guardian puhdistimella, joka kestää myös jäätymisen.
Valoiksi Lumonite Navigator ja kaksi akkua taskuissa lämpimiksi pysymään, Lumonite compass taskuun telttavaloksi. Pyörässä on paristotakavalo. Pystypyörällä voi ajella ilman valojakin pimeässä, kun vauhti on sen verran hidas, etteivät töyssyt yleensä haittaa. Lumi myös varmaan jo jonkin verran tuo valoa, varsinkin jos olisi kuutamo tarjolla.
Tässä näin alkuun varustepohdintoja... myöhemmin lisää ja tarkennuksia.