Kai tämä vielä off-topicia täällä on... no parisataa on pystysähköllä pyöritelty ja vähän ajattelin herättää keskustelua ja mietteitä. Tässä ei varmasti ole kaikki, mutta jotain mitä tuli mieleen.
Etuja
- Laskee kynnystä pyöräillä, jos kynnys on olemassa
- Liikunnan määrä voi lisääntyä
- Halvempaa (ja ekologisempaa) kuin autoilu
- Parhaimmillaan korvaa auton tai ainakin kakkosauton
- Hikoilu vähenee (jos ei halua hikoilla tai haluaa vähentää sitä)
- Ylämäet tasottuvat (esim. ajaessa laulaminen on helpompaa
)
- Nopeus (riippuu kuskista ja pyörästä)
Haittoja
- PALOTURVALLISUUS muistettava säilytyksessä ja latauksessa. Ei saa ladata ilman valvontaa.
- Sähköjärjestelmän mahdolliset viat (akku, ohjain, moottori ja hallintalaitteet)
- Litium ja koboltti (akut toivottavasti kehittyvät, mutta viittaan tällä noiden alkuaineiden hankkimiseen)
- Akkua pitää muistaa ladata ja raahata mukana (jos ei halua pitää pyörässä, mutta se on ilmeisesti kiinnostavampi varkaille)
- Tarvitaan lisää vaatteita, koska oma lämmitys vähenee (jota voi säätää avustustehoilla)
- Vanhat vaatekuviot eivät enää toimi - pukeutuminen pitää opetella uudelleen
- Hikoilu vähenee (jos haluaa hikoilla, niin kuntoiluun on toiset pyörät tai voi pienentää avustusta)
- Liikunnan rasittavuus vähenee (voi olla hyväkin asia, jos esim. raskas liikunta aiheuttaa ongelmia)
- Hinta (riippuu pyörästä, tuurista miten löytyy käytettyjä, kielitaidosta ja atk-taidoista jos tilaa ulkomailta, moottoritehosta...)
- Kalliimpaa kuin luomupyöräily (riippuu taas laitteiden hinnoista)
- Varkaat ovat kiinnostuneita myös sähköjärjestelmien osista, joten myös nojakki voi kiinnostaa enemmän sähköillä
- Muut voivat solvata laiskottelijaksi tms. jopa auton ratin takaa
- Sähköpyöriä ei saa kuljettaa lennoilla matkatavarana, vaikka akku olisi kytketty irti tai poistettu (lähde).
Lisätty: Paloturvallisuus ja tarkennus ylämäessä ajamiseen
Lisätty: Finnair ei ota lennolle sähköpyöriä ollenkaan.