Tuohon vehkeeseen sopii hyvin virolaisen lehden ecotrippiläisten kinnereistä käyttämä termi "itsekulkeva sivuvaunu". Sopivasta kulmasta silmä oikein hakee sitä "itse pyörää" jota ei olekaan...
Pertana kun menitkin sohaisemaan melkein jo hiipunutta hiillosta Nojapyörän rakentelu alkoi siitä, kun haaveilin kolmipyöräisestä moottoripyörästä, mutta epäilin voinko ajaa yksikätisenä millään ohjaustangollisella pelillä. Sitten nojapyöräily vei mukanaan ja moottoripyörähaave jäi taka-alalle.
Tuosta sivuvaunuvertauksesta innostuneena aloin taas lukea mopojuttuja ja tämä tuli vastaan. https://www.mmaf.info/?x170738=171485
Eli omavalmistemoottoripyörät saa nykyään rekisteröityä!
Viimeksi muokannut Vilijami, 06 Joulu 2017, 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
https://m.youtube.com/watch?v=OOXXiQhbOB0
Tuo dr.pepper trike oli lapsena hienointa mitä on olemassa. Mulla oli tuo julisteenakin. Sieltä asti innostus kolmipyöräisiin moottoripyöriin.
1000W sähkömoottorilla ilman polkimia menis melko isokin laite katulaillista 25km/h. Ei tarvi vakuuttaa kuten polkupyörää ja voisi tehdä hyvinkin lähelle esikuvansa mukaisen
Olen tuollaista jo aloitellut takanapojen verran. Ei pinnavanteet, vaan auton vanteille sopivat laipalliset navat laakeripesineen ovat olleet tallin hyllyssä jo muutaman vuoden.
Leveys on rajoitettu 80 senttiin ilman polkimia.
Kovasti polttelis alkaa rakentaan trikeä. Yhtään järkiperustetta projektille ei löydy, mutta pitäshän se ajoneuvoasentaja/-insinöörillä olla omavalmiste ajoneuvo rekisteröitynä, kun se on nyt mahdollista
Trike pitäis olla automaattivaihteinen ja peruutusvaihteellinen. Hyvin harvoin moottoripyöristä löytyy näitä ominaisuuksia, joten takavetoisen auton moottori, vaihteisto ja taka-akseli olisi hyvä lähestymistapa?
Tähän tyyliin.
Itse en tavoittele tuollaista V8 tappokonetta. Rivinelonen ruisku-katalysaattorimoottori ois fiksumpi ja mahtuu paremmin jalkojen väliin. Mutta toisaalta polttoaineenkulutuksella ja pakokaasupäästöillä ei ole tällaisessa hupivehkeessä mitään väliä, jos kilometrejä tulee alle 1000 vuodessa
Nämä reverse trike mallit on kyllä kiinnostavia, mutta miten mahtaa käydä prosenttien kanssa? Omavalmisteessa ei saa olla yhdestä ajoneuvosta kuin 49%. Ja toisaalta henkilöautosta (M1 luokka) ei voi muutoskatsastaa L luokan ajoneuvoa.
Liitteet
01-31-06-01-PeugeotTrike.jpg (171.7 KiB) Katsottu 4686 kertaa
Omavalmisteessa ei saa olla yhdestä ajoneuvosta kuin 49%.
Tekee kahdesta Nissan Micrasta? Toisaalta, onko moottoripyöräksi rekisteröity kolmipyöräinen Nissan Micra sitten jossakin suhteessa parempi kuin nelipyöräinen vakio Micra Ei tarvi katsastaa eikä ole vuosittaisia ajoneuvoveroja?
Onkohan kukaan tehnyt 2T3 rakenteella mopoa tai moottoripyörää? Mulla olisi käyttökohde mielessä sellaiselle mopolle: http://kujansuumc.fi/kujansuu-mcn-mopokisat-xiv/
Mopokisojen trike- luokassa on sallittu omavalmisteet. Pääosin ovat kuitenkin perustuneet perinteiseen Erkkola-invamopomalliin, taikka mönkijän keula/mopon perä- yhdistelmään. Painopiste on näissä korkealla joten kurvit otettava varovasti. 2T3 olisi paras tapa sijoitella pyörät kun optimoidaan sekä kaarrevakaus että vetopyörän pito. Pito on tärkeä, koska kisassa vaihdetaan kuskia useasti ja kiihtyvyys pitää olla hyvä. Kisan ajaksihan järjestävä taho tilannut talvikelin.
Hupaisana anekdoottina viime kisoista jäi mieleen selostajan heitto: Trike- luokassa osallistujan ei tarvitse olla invalidi, sillä vaikka ei olisi sellainen ennen kisaa, kilpailun jälkeen on! Oikeasti, en muista loukkaantumisia (fyysisiä) sattuneen.
Tuossa videossa on alussa trikejä. Mitä vauhdin hurmaa! https://www.youtube.com/watch?v=vdw0qUlpJVs
Edit: Tuolla 2-raiteisen räntiksen ketjussa oli keksitty termi "itsekulkeva sivuvaunu". Mikähän olisi hyvä nimi tälläiselle moottori-sivuvaunulle?
Tekee kahdesta Nissan Micrasta? Toisaalta, onko moottoripyöräksi rekisteröity kolmipyöräinen Nissan Micra sitten jossakin suhteessa parempi kuin nelipyöräinen vakio Micra Ei tarvi katsastaa eikä ole vuosittaisia ajoneuvoveroja?
Ei onnistu. Laissa on erikseen mainittu, että kahdesta samanlaisesta ajoneuvosta osia keskenään vaihtamalla ei tule omavalmistetta. Rakentajan kädenjälki tulee näkyä. Eikä Nissan Micra ole ehkä se seksikkäin ajoneuvo, josta viittis tehdä
2T3 olisi paras tapa sijoitella pyörät kun optimoidaan sekä kaarrevakaus että vetopyörän pito. Pito on tärkeä, koska kisassa vaihdetaan kuskia useasti ja kiihtyvyys pitää olla hyvä. Kisan ajaksihan järjestävä taho tilannut talvikelin.
Edit: Tuolla 2-raiteisen räntiksen ketjussa oli keksitty termi "itsekulkeva sivuvaunu". Mikähän olisi hyvä nimi tälläiselle moottori-sivuvaunulle?