..mutta mutta. . Eikös sisäänpäin kääntyvä Takarengas vaan kasvata -kääntösädettä- ja näin huononna kääntyvyyttä. Ainakin ihan vaan sihtailemalla noita Jorin kuvia väittäisin negatiivisen jätön Fillarin omaavan pienimmän kääntösäteen suhteessa eturenkaan kääntökulmaan.
Jorin kuvassa on jokaisen pyörän ohjausta käännetty eri verran runkoon nähden. Samalla ohjauskulmalla ne ovat yhtä ketteriä.
Tai teoriassa akselivälin muutos ja erilaiset kallistuskulmat tekevät kai pienen eron
On tää suunnitteluvaihe helppoa, riittää kun avaa aiheen niin tänne ilmestyy niin teoria kuin piirustukset ilman että tarvitsee itse tehdä mitään. Ehkä tän joku vielä tekeekin niin ei tarttis ite sitäkään...
No, tuossa kuvassa on liian pysty nojakulma mun nykyiseen makuun. Pitäis päästä 40 asteen kulmaan ja keskiö samalle korolle penkin kanssa. Eli lyhenis jonkun verran, tuossa on melkein se mitä ajattelin: http://www.bentrideronline.com/messageb ... uko&page=2
Tuossahan on jäänyt ketjun reitti piirtämättä.
Tässä kuva keksinnöstä. Jättö on 60 mm. Jos laittaa pitemmän haarukan, ohjauskulma muuttuu muutaman asteen takaviistoksi ja jättö suurenee. Selkänojan putket (välissä verkko) hitsattu kiinteästi runkoon ja keskiön paikka on säädettävä. Putkikoot ovat: alapuolinen päärunkoputki 40x40x1,5, penkin alla olevat pienemmät putket 25x25x1,5. Pyöreät selkänojan putket Ø22x1,5 ja muut Ø25x1,5. Takahaarukka otetaan varaosapyörästä. Läskipyöräoptio vaikuttaa niin hankalalta ettei viitsi sitä tähän tehdä.
Eikö tuossa videossa yksinkertasteta aikalailla ohjauskulman toimintaa? En teoriasta mitään ymmärrä, saati osaa kirjottaa - enkä tuota enkkuakaan hyvin ymmärrä mutt jotenkin tuntuu, ett olis ihan hyvä jos se pyörä tekis jotain muutakin mutkassa ku kääntyy (vertikaalisesti)
Ja kuinka sitten jättö, onko sillä mitään väliä jos ohjausakseli on pystyssä ja haarukka takaperin, eli offsetti negatiivinen - jättökin negatiivinen no onhan niitä reilumminkin miinuksen puolellla olevia jättöjä tietty pyyttoneissa
Mutta mitä siis tavotellaan tai saavutetaan takaperin asennetulla haarukalla?
Pysty ohjauskulma ja haarukka takaperin tekee positiivisen jätön.
Normaalitilanteessa offsetin lisäämisellä pienennetään jättöä, jota tulee lisää sitä enemmän, mitä enemmän ohjauskulmaa vinonnetaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma