jviirret kirjoitti:Aloin itsekkin ihmettelemään, että miksi onkaan niin paljon parempi. Parin päivän työmatkoilla asia pyöri mielessä ja muutamia syitä löysin:
-Ohjaustangon paikka paras mahdollinen, liki sama kuin kaikilla istumatyötä tekevillä(auton kuljettaja, ompelija, ohjelmoija, nosturin kuljettaja...). Hieman ylempänä polvien vuoksi, mutta etäisyys ja leveys sama. Tämä yhdessä pienen heiluriliikkeen kans mahdollistaa nopeat ja tarkat ohjausliikkeet ilman että painopiste siirtyy.
-Selällä vähän painoa. Kun päätä siirtää tasapainoillessaan sivulle, niin keho pääsee kiertymään ja vastakkaisen puolen lapaluu kohoaa penkistä ja koko yläkroppa kääntyy sivulle. Lovemmilla nojakulmilla ainoastaan pää pääsee liikkumaan, eikä sekään suoraan vaan kallistuu samalla. En tiedä muista, mutta ainakin minun on helpompi seisoa yhdellä jallalla kun pää on suorassa eikä kallellaan.
-Kun sitten joskus tasapainon menettää ja jalkapohjat pudottaa tiehen, niin tässä ollaan valmiiksi polvet koukistetussa seisoma-asennossa. Tilanne on lähtökohtaisesti paljon parempi kuin loivalla kulmalla, jolloin jalkapohjat maahan laskiessa kuski on selinmakuulla(valmiiksi kaatunut).
Kysyisin ajatuksia/kokemuksia tuohon "Selällä vähän painoa" -seikkaan liittyen. Tai voisiko saman asian ilmaista niin, että jos selällä on vähän painoa, niin silloin perstuntuma on parempi? Ja voisiko tuon asian edelleen ajatella liittyvän konkreettisesti pyörän geometriaan myös seuraavasti: jos pyörän penkin (selkänojan) suuntaista suoraa jatkaa maahan saakka, niin perstuntuma on hyvä, jos tuo suora osuu maahan eturenkaan ja maan kosketuskohdan takana?
Olen itse mietiskellyt tuota asiaa siihen liittyen, että olisin mahdollisesti hankkimassa kaksipyöräistä nojista kaupunki/yleispyöräksi. Olen miettinyt esimerkiksi näitä kahta vaihtoehtoa:
Biocycle

HP Velotechnik Spirit

Mutta sitten olen toisaalta miettinyt, olisiko lähes verrattavissa oleva helppo/kaupunkikäyttöisyys (eli riittävä perstuntuma) tarjolla hiukan "nojapyörämäisemmässä" muodossa esimerkiksi Challengen Mistral-mallissa, joka ei itseasiassa ole ollenkaan pahanhintainen verrattuna kahteen edelliseen (kun huomioi etujousituksen kuulumisen hintaan):

Noista kolmesta mallista olen itse päässyt kokeilemaan vain Spiritiä (sekä 16/20 että 20/20). Se on kyllä varmasti hyvä vaihtoehto, mutta hinta on vain aika korkea, varsinkin etujousituksen kanssa. Ja uuteen 20/20-malliin ei ilmeisesti mahdu eteen Schwalben 50-406 Big Apple lokasuojan kanssa...
Tuosta Biocyclestähän oli täällä foorumilla joku kirjoitellutkin käyttökokemuksia. Mielenkiintoista olis lukea niitä myös Mistraliin liittyen.