Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Olen samaa mieltä: pk-seudun pyörätiet ovat poikkeuksellisen hyvässä kunnossa. Minäkin olen ajanut poikkeuksellisesti nojapyörällä.

Tänään oli lämpötilan kohottua ensimmäistä kertaa moneen viikkoon vähän pehmeää kehäykkösen pyörätiellä kohdissa jotka oli lähellä kehää. Muutaman kerran piti käyttää jalkaa maassa, ettei ollut naamallaan. Neljän asteen pakkasessa näemmä kymmenen metrin päässä tiestä alkaa jo lumi sulaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Neljän asteen pakkasessa näemmä kymmenen metrin päässä tiestä alkaa jo lumi sulaa.

Urban heat island! Vai olisiko kuitenkin suolaroiskeita?

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Itsekin tuli tuossa talvikautta aloiteltua nastojen siivittämänä. Tulos: vanne murtui pitkittäissuuntaisesti 5min ajon jälkeen. :oops:

Huomenna kauppaan ja uutta yritystä. Kerkesi tuossa ajassa jo uudelleen innostumaan!

Optima Baron | 1kw Velogatti

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Oletko laittanut liikaa painetta? Sekä paineen nostaminen että renkaan paksuuden kasvaminen lisäävät vanteelle tulevaa kuormitusta. Jos vanne kestää 8 baria 25-millisellä renkaalla, se kestää 50-millisellä renkaalla enää 4 baria.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Oletko laittanut liikaa painetta? Sekä paineen nostaminen että renkaan paksuuden kasvaminen lisäävät vanteelle tulevaa kuormitusta. Jos vanne kestää 8 baria 25-millisellä renkaalla, se kestää 50-millisellä renkaalla enää 4 baria.

Painetta ei ollut kuin 3 baria ja pyöräkin oli otettu ulos kylmästä varastosta, joten lämpötilan muutoksestakaan tuskin oli kysymys. Tiensä päähän tullut vanne taisi vaan saada viimeisen tikkinsä -22 asteen pakkasesta. Huomenna sitten uusi vanne ja uudet kujeet. :mrgreen:

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ralii kirjoitti:

Huomenna sitten uusi vanne ja uudet kujeet. :mrgreen:

Etu vai taka? Mä voisin kattoo onko mulla joutavaa kiertoon.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Pastori kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Huomenna sitten uusi vanne ja uudet kujeet. :mrgreen:

Etu vai taka? Mä voisin kattoo onko mulla joutavaa kiertoon.

Takavanne eli meikäläisen etu mutta tavallaan autoitkin jo minua vinkkaamalla jossain silmääni osuneessa viestissä, että kierrätystorilta saattaa löytyä edullisia pyörän osia. Kävin siellä ensitöikseni ja löysin uuden vanteen. :)

Kiitokset siitä.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ralii kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Huomenna sitten uusi vanne ja uudet kujeet. :mrgreen:

Etu vai taka? Mä voisin kattoo onko mulla joutavaa kiertoon.

Takavanne eli meikäläisen etu mutta tavallaan autoitkin jo minua vinkkaamalla jossain silmääni osuneessa viestissä, että kierrätystorilta saattaa löytyä edullisia pyörän osia. Kävin siellä ensitöikseni ja löysin uuden vanteen. :)

Kiitokset siitä.

Ok. Säästän noi sitten seuraavaan kertaan :)

juessi
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 12:40
Paikkakunta: Oulu/Kuopio

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja juessi »

jviirret kirjoitti:

Aloin itsekkin ihmettelemään, että miksi onkaan niin paljon parempi. Parin päivän työmatkoilla asia pyöri mielessä ja muutamia syitä löysin:

-Ohjaustangon paikka paras mahdollinen, liki sama kuin kaikilla istumatyötä tekevillä(auton kuljettaja, ompelija, ohjelmoija, nosturin kuljettaja...). Hieman ylempänä polvien vuoksi, mutta etäisyys ja leveys sama. Tämä yhdessä pienen heiluriliikkeen kans mahdollistaa nopeat ja tarkat ohjausliikkeet ilman että painopiste siirtyy.

-Selällä vähän painoa. Kun päätä siirtää tasapainoillessaan sivulle, niin keho pääsee kiertymään ja vastakkaisen puolen lapaluu kohoaa penkistä ja koko yläkroppa kääntyy sivulle. Lovemmilla nojakulmilla ainoastaan pää pääsee liikkumaan, eikä sekään suoraan vaan kallistuu samalla. En tiedä muista, mutta ainakin minun on helpompi seisoa yhdellä jallalla kun pää on suorassa eikä kallellaan.

-Kun sitten joskus tasapainon menettää ja jalkapohjat pudottaa tiehen, niin tässä ollaan valmiiksi polvet koukistetussa seisoma-asennossa. Tilanne on lähtökohtaisesti paljon parempi kuin loivalla kulmalla, jolloin jalkapohjat maahan laskiessa kuski on selinmakuulla(valmiiksi kaatunut).

Kysyisin ajatuksia/kokemuksia tuohon "Selällä vähän painoa" -seikkaan liittyen. Tai voisiko saman asian ilmaista niin, että jos selällä on vähän painoa, niin silloin perstuntuma on parempi? Ja voisiko tuon asian edelleen ajatella liittyvän konkreettisesti pyörän geometriaan myös seuraavasti: jos pyörän penkin (selkänojan) suuntaista suoraa jatkaa maahan saakka, niin perstuntuma on hyvä, jos tuo suora osuu maahan eturenkaan ja maan kosketuskohdan takana?

Olen itse mietiskellyt tuota asiaa siihen liittyen, että olisin mahdollisesti hankkimassa kaksipyöräistä nojista kaupunki/yleispyöräksi. Olen miettinyt esimerkiksi näitä kahta vaihtoehtoa:

Biocycle
Kuva

HP Velotechnik Spirit
Kuva

Mutta sitten olen toisaalta miettinyt, olisiko lähes verrattavissa oleva helppo/kaupunkikäyttöisyys (eli riittävä perstuntuma) tarjolla hiukan "nojapyörämäisemmässä" muodossa esimerkiksi Challengen Mistral-mallissa, joka ei itseasiassa ole ollenkaan pahanhintainen verrattuna kahteen edelliseen (kun huomioi etujousituksen kuulumisen hintaan):
Kuva

Noista kolmesta mallista olen itse päässyt kokeilemaan vain Spiritiä (sekä 16/20 että 20/20). Se on kyllä varmasti hyvä vaihtoehto, mutta hinta on vain aika korkea, varsinkin etujousituksen kanssa. Ja uuteen 20/20-malliin ei ilmeisesti mahdu eteen Schwalben 50-406 Big Apple lokasuojan kanssa...

Tuosta Biocyclestähän oli täällä foorumilla joku kirjoitellutkin käyttökokemuksia. Mielenkiintoista olis lukea niitä myös Mistraliin liittyen.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

juessi kirjoitti:

Kysyisin ajatuksia/kokemuksia tuohon "Selällä vähän painoa" -seikkaan liittyen. Tai voisiko saman asian ilmaista niin, että jos selällä on vähän painoa, niin silloin perstuntuma on parempi? Ja voisiko tuon asian edelleen ajatella liittyvän konkreettisesti pyörän geometriaan myös seuraavasti: jos pyörän penkin (selkänojan) suuntaista suoraa jatkaa maahan saakka, niin perstuntuma on hyvä, jos tuo suora osuu maahan eturenkaan ja maan kosketuskohdan takana?

En usko että tuollaisilla viivoilla on asian kanssa mitään tekemistä. Pääasiassa kyseessä on se, että pystyssä ollessa on helpompi käyttää painavampia ja pidempiä osia kuskia korjaamaan tasapainovirheitä. Jos sekä lonkat että hartiat on kuin pultattu penkkiin, niin kuin loivakulmaisessa penkissä on, suurin osa käytettävissäolevasta vipuvarren päässä olevasta massasta on pois pelistä. Jos selän ote on sen verran kevyt, että tarvittaessa saa helposti hartiat irti penkistä ja käännettyä haluamaansa suuntaan, ollaan lähempänä pystypyörämäistä tasapainotilaa.

Lisäksi tasapainotusliikkeiden tehokkuuden kannalta on oleellista että tasapainon korjaamiseen käytettävät massat olisivat nimenomaan pystysuunnassa. Paras tasapaino onkin kun ajaa selkä täysin pystyssä, mutta siinä tulee kyllä yhdessä talvessa jo peruuttamaton välilevyvaurio ainakin paikallisilla huoltoratkaisuilla.

Yksi suurimpia merkittäviä asioita on kuitenkin ihan vain painopisteen korkeus maasta. Kun nostin Fieroa 12 senttiä ja vaihdoin 20" pyörät 26" pyöriin, se kulkee paljon mukavammin löysällä pohjalla. Korkeamman painopisteen ansiosta on enemmän aikaa korjata virheet, eivätkä sivuttaisheittojen aiheuttamat virheet ole alunalkaenkaan kulmassa mitattuna niin suuria kuin matalammalla painopisteellä olisi. Penkin kulma on sama kuin ennenkin. Painonjakaumakin on suunnilleen sama, ehkä prosentin tai pari verran takapainoisempi kuin ennen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos SWB ratkaisuun päädyt, niin päädy ehdottomasti tuohon 26/26 rengaskokoon. Menee lumessa kevyemmin. Tuon tasapainoseikan teemu tuossa selittikin. Tietenkin jos puhutaan hyvin lyhyestä kuljettajasta, niin maahan ylettyminen voi pakottaa 20/20 tai 20/26 ratkaisun taakse.
Jos halpaa haet, niin tämä savenmaan 400Euron kampe on kuvista päätellen myös ihan kelvollinen talvipeli:

Kuva

Ajoasento on "ryhdikäs" ja jalat saa nopeasti maahan. Noihin juessin ehdottamiin malleihin verrattuna huonona puolena on pidempi akseliväli ja erittäin kevyesti kuormattu eturengas. Eteen pitäisi saada karkea kumi, mutta tuolle vannekoolle tuskin on vaihtoehtoja.
Ryhdikkään ajoasennon haittapuoli on suuri ilmanvastus. Mun mittauksien mukaan ajoasento vaikuttaa nopeuteen enempi kuin istumakorkeus. Kaikkia ominaisuuksia ei saa samaan pyörään...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Parsin tuota omatekelettä kasaan ja kokeilin pitkästä aikaa miten se nojaaminen sujuu. 2 kk tauko varmaan tuntu jaloissa mutta kyllä nuo talviset pyörätietkin on tietysti raskaampia kuin kesäkelillä. Ajaminen ei oo yhtään niin rentoo kun koko ajan pitää varoo millon pyörä lähtee alta. Varmaan pystympi ajoasento ja isommat pyörät helpottais talviajoa, niiku moni täällä on jo todennut. Jousituskaan ei olis pahitteeks kun on kaikenlaista tärinäraitaa tielle ilmestyny. Mutta ei mahotonta hommaa matalanmallisellakaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Tänään vaihdoin taakse 26" :n , ehkä hiukan helpompaa ajoa. Osin se tietysti johtu siitä että ajoasento on pystympi. Tosin otin myös ensimmäiset lipat nojapyörällä. Rengas pehmeelle ja pyörä alta ei muita lommoja ku henkisiä. Nopee tarkistus ettei kukaan vaan nähny. :D
Meinasin myös henkeni menettää tai ois ollu hyvät mahollisuudet. Ajoin pyörätietä ja hidastin ( onneks ) ennen risteystä kun siinä oli korkee penkka. Autoilijalle oli kolmio mut eihän se ennen pyörätietä pysähtyny eikä kattonu tuleeko ketään vaan pisti pyörätien poikki autollaan ja sitt alko katella tuleeko sieltä autoja. Mie laitoin jarrut pohjaan ja kirosin tietysti, epäilen ymmärskö se kolmion tarkotusta Ois tehny mieli ajaa kylkeen :evil:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja tavasti »

PW kirjoitti:

Ois tehny mieli ajaa kylkeen :evil:

Joskus kyllä kieltämättä on tullut mieleen että täräyttäisi kylkeen, ja kokeilisi miten etummaisena oleva 3-hammasrattainen pakka uppoaisi auton kylkeen. Itsellä tietty jalat 'tasan', ettei oma jalka ole ensimmäisenä osumassa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

tavasti kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ois tehny mieli ajaa kylkeen :evil:

Joskus kyllä kieltämättä on tullut mieleen että täräyttäisi kylkeen, ja kokeilisi miten etummaisena oleva 3-hammasrattainen pakka uppoaisi auton kylkeen. Itsellä tietty jalat 'tasan', ettei oma jalka ole ensimmäisenä osumassa.

Kyllähän se itselläkin vit***** kun autoilija ei noudata väistämisvelvollisuuttaan. Täytyy muistaa että autoilija ei aina pysty havainnoimaan nopeasti liikkuvaa pyöräilijää. Ihan kesäkelilläkin, esimerkiksi omalla työmatkalla, kevyenliikenteen väylä nousee juuri ennen risteystä semmoisesta montusta että autoilija ei montaa sekuntia (vauhdikkaasti polkevaa) pyöräilijää näe ennen kuin se on suojatiellä/konepellillä.

Selkeissä paikoissa, missä autoilijan olisi pitänyt minut huomata, olen itse tyytynyt näyttämään kansainvälistä käsimerkkiä purnauksen merkiksi.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Vastaa Viestiin