Tämä pyörä ja tyttö herättivät paljon keskustelua, mutta pyörän tai tytönkään kuvaa ei saatu foorumille. Jotenkin kai kuvitellaan, että "onhan se facessa".
Laitan tähän vähän kuvia ja hieman analyysiä kuvista, jotta facehistorian mukaan varsin pitkä kehitystyö kauniiksi kokonaisuudeksi ei menisi suomalaisilta nojapyöränrakentelijoilta hukkaan. Tästä jos mistä voi oppia paljon.
Laitan tähän ensin kuvia miten sattuu ja ruoditaan niitä sitten tuolla myöhemmin.
BambuMBB.jpg (56.8 KiB) Katsottu 9749 kertaa
Oryanna MBB mitat.jpg (227.97 KiB) Katsottu 9654 kertaa
BambuMBB-2.jpg (138.18 KiB) Katsottu 9749 kertaa
BambuMBB-3.jpg (170.86 KiB) Katsottu 9749 kertaa
BambuMBB-4.jpg (162.61 KiB) Katsottu 9749 kertaa
BambuMBB-5.jpg (151.56 KiB) Katsottu 9749 kertaa
BambuMBB-6.jpg (156.94 KiB) Katsottu 9749 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ajanpa pienen lenkin.png (740.37 KiB) Katsottu 9742 kertaa
Tästä se lähtee.png (943.48 KiB) Katsottu 9742 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ohjausanko joka kuvassa eri paikassa Ihan kuin osassa kuvista se olisi irtonainen, eli on olemassa vain hallintalaitteita, ei ohjaamista, varten?
Joo, Oryanne kertoi haastattelussa, että se särkyi ja hän huomasi, ettei tarvinnut sitä enää. Se oli alunperin teräsmiestyylisesti (kuvassa alla), joka tottakai särkyi. Eihän se nyt bambusidos tuollaista vääntöä kestä.
Sittemmin tanko oli irti ja hallintalaitteet vaijerien varassa kuskin sylissä.
Myöhemmin se laitettiin tuohon kojetaulunomaisesti, jotta hallintalaitteet ovat mukavasti esillä. Ei siis enää ohjaamista varten.
Sitten tulivat bambukiekot.
Ja viimein myös puinen takaboksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Takarunko näyttää hienolta kolmiorakenteiden ansiosta, mutta eikö ne ole vähän turhia kun nuolten osoittamissa paikoissa ei ole kolmiorakennetta tukemassa:
BambuMBBedit.jpg (247.18 KiB) Katsottu 9695 kertaa
Putket pitää siis kolmiorakenteesta huolimatta mitoittaa niin paksuiksi että kestäisivät ilman kolmiotukemistakin.
Lisäksi takakolmion pystyputki johtaa takarenkaan iskut suoraan penkkiin, tätähän on täällä joskus kritisoitu.
Takarunko näyttää hienolta kolmiorakenteiden ansiosta, mutta eikö ne ole vähän turhia kun nuolten osoittamissa paikoissa ei ole kolmiorakennetta tukemassa:
Aivan totta runkoputken taivutuskantavuuden kannalta. Tuossa taaemman nuolesi kohdalla on kuitenkin kolme bambusoiroa rinnakkain, joten se on joustava, mutta luja kohta. Kolmiotuet täytyy kuitenkin olla, koska bambu, varsinkaan sidottuna, ei ole riittävän jäykkä, aivan toista jäykkyysluokkaa kuin alumiini, puhumattakaan teräksestä. Tuosta vähäisestä jäykkyydestä ja sidosten joustavuudesta johtuen tuo ei varmaankaan silti ole aivan niin kova täristämään selkää kuin vastaava putkirunkoinen olisi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Haulla löytyi tuollainen sivu jossa mm. myydään bamburunko- kittejä (sisältää asennusoluen ) Soveltaen ehkä syntyis mbb kahdesta kitistä?
Ehkä parempi idea olisi ottaa puuttuvat osat teräsrunkoisesta. http://bamboobicycleclub.org/