Monella läskipyöräilijällä näyttää olevan ongelmana rengaspaineiden mittaaminen; paineen laskeminen liukkaalla kelillä ja nostaminen takaisin sopivaksi. Painemittarit eivät toimi oikein luotettavasti matalilla paine-eroilla.
Renkaiden paineita ei kuitenkaan säädetä paineen itsensä takia, vaan renkaan painumaa käytetään nielemään epätasaisuuksia, toimimaan jousena. Renkaan painuma on siis se primäärinen tavoite, ei paine itsessään.
Laadin laskentataulukon, jolla voi laskea renkaittensa painumia ja tehdä sitten päätelmiä. Jos joku keksii keinon, miten helposti mitataan rekaan painuma kuskin kiivetessä pyörän päälle, voi tällä taulukolla laskea, mitä painetta tuo painuma vastaa.
Kaikenkaikkiaan renkaita käytetään tyypillisesti noin 15% renkaan leveydestä painumalla. Tuolla painumalla ne joustavat sopivasti ja rullaavat hyvin. 100 mm läskirenkaalla 15% painuma on 15 mm. Tuollainen matka on melko helppo mitata viivottimella tai jollain muulla vastaavalla pituusmittaukseen soveltuvalla järjestelyllä.
Millin yli-/alipainuma tarkoittaa tuossa 0,4 bar ja 50 kg pyöräkuormassa parin kilon kantavuusmuutosta, tai 0,02 bar paineen muutosta. Aika tarkan mittarin tästä siis saisi, jos korkeusmittaus kuormalla ja ilman onnistuu kätevästi.
Minä joskus kokeilin autossa vuotavassa renkaassa vanteeseen nippusiteellä kiinnitettyä prikkaa, joka alkoi ottaa kiinni tiehen ja pitää napsuttavaa ääntä, kun renkaan painuma kasvoi ja prikka ulottui tiehen asti. Jonkun tällaisen voisi varmaan tehdä pyöräänkin.
Tässä tuo laskentataulukko halukkaille innovoijille. Se on Libre Office Calcilla tuotettu avoimen standardin laskentataulukko-ohjelmatiedostona. Excelissä pitäisi aueta normaalisti ilman ongelmia.
Kolmeen kehystettyyn ruutuun syötetään tietoina vannehalkaisija, renkaan leveys ja rengaspaine. Muut lasketaan.
Malli näyttää komanneksen liian pientä painumaa.
Tutkin tuota laskentataulukkoa eilen, mutta en osannut korjata suoralta kädeltä. Tuo malli on kirjoitettu toroidileikkauksen pinta-alaoista. Eli tavallaan jäykän renkaan ja tason (tie) leikkauksen pinta-alan mukaan. Todellisuudessa akseli painuu renkaan painumisen tietä vasten tasaiseksi lisäksi myös vanteen puolelta. Renkaan poikkileikkaus muuttuu soikeaksi. En kuitenkaan eilen keksinyt tapaa mallintaa tätä, niin en sitä vielä korjannut malliin.
Näyttäisi siltä, että vanteen puolen painumaosuus on noin puolet tien puolen painumasta. Yritän laatia mallin myös vanteen puolen painumalle. Sitten pitää vielä sovittaa malli mittauksiin. Älkää siis sellaisenaan käyttäkö tuota laskentamallia akselin painuman mittaamiseen.