Takaiskari romahti -20°c pakkasissa vaikka paineet oli kunnossa. Valmistaja ei suosittele käyttöä yli -12°c joten olihan tuo jo kohtuu pitkällä suositusten ulkopuolella. Pitää vissiin hankkia jousella varustettu iskari jos meinaa täällä ajella enemmän.
Talvipyöräily
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Talvipyöräily
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Talvipyöräily
jviirret kirjoitti:Piikitön ketju on jäällä yhtä pitävä kuin luistimen terä
Traktorissa tuommoset lenkit jotenki toimii kun se alkaa sutiessaan pomppimaan ylös alas ja saa massasta apua etenemiseen. Mutta jos piikittömiä ketjuja on vieri vieressä niin efektiä ei tule, eikä se auta yhtään sivuluisussa.
Kyse on pintapaineesta. Traktorin renkaassa on painetta vain maastopyörän renkaan verran ja ketju yleensä vähintään 5 mm langasta. Pyörässä painetta on tavallisesti enemmän ja ketjulenkkien lanka parimillistä. Siksi se pitää myös jäällä. Tottakai piikillinen pitää paremmin, koska siinä on vieläkin suurempi pintapaine, mutta ei voi aivan traktorin kokemuksia suoraan siirtää polkupyörään.
Minusta ketjut ovat polkupyörässä liiottelua. Painavat paljon ja haittaavat ajoa muutenkin. Tuollaiset Pastorin kuvan poikittaiset lenkkiketjupätkät renkaan sivujen pianolankarenkaisiin pujotettuina tuhlaavat rautaa so. tuovat painoa. Ketjuahan tarvitaan vain renkaan ja tien välissä. Muualla se on vain haittapainoa. Miksi siis nuo ketjut on tehty noin pienillä sivurenkailla.
Minä kokeilin joskus 70-luvulla, paitsi Narskuja ja Rouskuja, joita Nojanalle tuossa edellä esitteli, myös itse tehtyä ketjua, jossa ketju pannaan vain kulutuspinnan ympäri löysähköksi lenkiksi ja sidotaan renkaan ympäri vuorottain eri puolelta pinnoihin kiinni sahalaitaiseksi kyyn seläksi. Ihan hyvin toimi tuollainenkin ja oli paljon kevyempi kuin poikittaisketjuviritys. Silti siinä oli, kuten kaikissa noissa liukuestevirityksissä, sama ongelma. Paino ja vierintävastus huononevat niin paljon, ettei niillä viitsi ajella yhtään enempää kuin on pakko. Kokeilutkin jäävät lyhyiksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Talvipyöräily
Wacky kirjoitti:Takaiskari romahti -20°c pakkasissa vaikka paineet oli kunnossa. Valmistaja ei suosittele käyttöä yli -12°c joten olihan tuo jo kohtuu pitkällä suositusten ulkopuolella. Pitää vissiin hankkia jousella varustettu iskari jos meinaa täällä ajella enemmän.
Hiton tyhmä vika tuollainen. Siinä on nimittäin kyse tiivistemateriaalista, joka kovettuu liian kovaksi pakkasessa. Nolointa tuossa on se, että tiivisteen hinta pakkasta kestävästä materiaalista valmistettuna olisi ollut vain senttejä kalliimpi. Tiivisteen ja öljyn voi kyllä vaihtaa pakkaskestävämpään, mutta siinä on tehtävä tiivisteen hintaeroon nähden tuhatkertainen työ.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Talvipyöräily
jori kirjoitti:Wacky kirjoitti:Takaiskari romahti -20°c pakkasissa vaikka paineet oli kunnossa. Valmistaja ei suosittele käyttöä yli -12°c joten olihan tuo jo kohtuu pitkällä suositusten ulkopuolella. Pitää vissiin hankkia jousella varustettu iskari jos meinaa täällä ajella enemmän.
Hiton tyhmä vika tuollainen. Siinä on nimittäin kyse tiivistemateriaalista, joka kovettuu liian kovaksi pakkasessa. Nolointa tuossa on se, että tiivisteen hinta pakkasta kestävästä materiaalista valmistettuna olisi ollut vain senttejä kalliimpi. Tiivisteen voi kyllä vaihtaa parempaan, mutta siinä on tehtävä tiivisteen hintaeroon nähden tuhatkertainen työ.
Mhelanderhan näitä pakkasmodauksia teki jokunen vuosi sitten.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Talvipyöräily
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Piikitön ketju on jäällä yhtä pitävä kuin luistimen terä
Traktorissa tuommoset lenkit jotenki toimii kun se alkaa sutiessaan pomppimaan ylös alas ja saa massasta apua etenemiseen. Mutta jos piikittömiä ketjuja on vieri vieressä niin efektiä ei tule, eikä se auta yhtään sivuluisussa.Kyse on pintapaineesta. Traktorin renkaassa on painetta vain maastopyörän renkaan verran ja ketju yleensä vähintään 5 mm langasta. Pyörässä painetta on tavallisesti enemmän ja ketjulenkkien lanka parimillistä.
Tuossa linkitetyssä kuvassa näyttäs olevan 4" rengas ja niissä paineet samaa luokkaa kuin traktorissa(1bar). Olisi vain pitänyt kohdistaa kommenti enemmän sitä kohtaan
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Talvipyöräily
jori kirjoitti:Wacky kirjoitti:Takaiskari romahti -20°c pakkasissa vaikka paineet oli kunnossa. Valmistaja ei suosittele käyttöä yli -12°c joten olihan tuo jo kohtuu pitkällä suositusten ulkopuolella. Pitää vissiin hankkia jousella varustettu iskari jos meinaa täällä ajella enemmän.
Hiton tyhmä vika tuollainen. Siinä on nimittäin kyse tiivistemateriaalista, joka kovettuu liian kovaksi pakkasessa. Nolointa tuossa on se, että tiivisteen hinta pakkasta kestävästä materiaalista valmistettuna olisi ollut vain senttejä kalliimpi. Tiivisteen ja öljyn voi kyllä vaihtaa pakkaskestävämpään, mutta siinä on tehtävä tiivisteen hintaeroon nähden tuhatkertainen työ.
En ole purkanut iskaria, mutta ongelma on sama kuin mhelanderilla eli negatiivisen ja positiivisen ilmajousen välinen tasaus ei toimi kunnolla. Ongelman aiheuttaja voi olla liian kovaksi muuttuva rasva iskarin sisällä tai sitten pieni määrä vettä iskarin sisällä joka tukkii paineen tasauksen eli ongelma ei ole että tiivisteet vuotaa.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Talvipyöräily
Wacky kirjoitti:En ole purkanut iskaria, mutta ongelma on sama kuin mhelanderilla eli negatiivisen ja positiivisen ilmajousen välinen tasaus ei toimi kunnolla. Ongelman aiheuttaja voi olla liian kovaksi muuttuva rasva iskarin sisällä tai sitten pieni määrä vettä iskarin sisällä joka tukkii paineen tasauksen eli ongelma ei ole että tiivisteet vuotaa.
Juu. Mulla on onneksi takaiskarit olleet simppelimpää mallia. Talviajossa paree olla kaikkein yksinkertaisimmat niin toimivat paremmin.
Ennen kuin nojailija osti proto-maasturin niin siinä oli talvet Fox:n kierrejousikeula ja kesät vähän myöhemmin RockShox:n dual-ilmakeula. Fox toimii edessä loistavasti kunhan öljyt oli riittävän notkeat.
Aikani foorumeita tutkiessa selvisi että alaskassa ajavat Redline:n 5W öljyllä ja sehän toimi minullekin. Sittemmin olen talvet ajanut tuolla dual-ilmakeulalla johon voiteluun samaa 5W laatua ja vaimentimeen sopivassa suhteessa ohennettuna 2.5W öljyllä.
Takaiskareista parhaaksi talvella osoittautui proton RockShox Bar-R jossa ilmat pysyi verraten hyvin sisällä yli -30:n pakkasillakin. Nykyinen Fox:n vastaava hukkaa paineita kun on -15 tai kylmempää.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- mika
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 265
- Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
- Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach
Re: Talvipyöräily
Perjantaina oli ensimmäisen kerran sellainen keli että ei päässyt eteenpäin. 10cm auraamatonta lunta joka tukki velosta pyöräkotelot. Piti siis vetää veloa. Kun aura tuli lopulta vastaan, pääsi hädin tuskin kävelyvauhtia ja mutkissa piti nousta kääntämään velo.
VeloMika
Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Talvipyöräily
Aavistuksen kateellinen olen turkulaisten pyöräväylistä talvella
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Talvipyöräily
Et sä ole oikesti kateellinen kuin Turun ilmastosta, joka saa tuonkin pätkän näyttämään hoidetulta
edit. Tuo pätkä ei sitten ole pyörätietä vaan ajorataa.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Talvipyöräily
jooseha kirjoitti:Et sä ole oikesti kateellinen kuin Turun ilmastosta, joka saa tuonkin pätkän näyttämään hoidetulta
edit. Tuo pätkä ei sitten ole pyörätietä vaan ajorataa.
Pihakatu Vaikka väliäkö hällä
väylän oli hoitanut sama kone mikä oli pyöräväylät rullannut ja tämä siihen liittyi saumattomasta, en tiedä harjataanko Turussa vai onko tuo vaan suolalla tehty? Tennareilla kun oli liikenteessä niin ne tuppasi paikoin lipsumaan mutta nuo oli ihan pitävällä asfaltilla, ihan mieltä lämmitti.
On Lahdessakin väylien hoito parantunut mutta paljon olisi vielä petrattavaa... Ja joo, tykkäisin kyllä eniten sellaisesta talvesta mikä on Kainuun suunnalla
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Talvipyöräily
Turussa on joitain priorisoituja testireittikokeiluja tänä talvena, siis niitä hoidetaan paremmin ja lumi poistetaan niin että tarjolla on paljasta asvalttia. Ei suinkaan kaikki reitit näytä tuolta, sen sai tuta eilen aamulla ja iltapäivällä.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Talvipyöräily
Premnas kirjoitti:Turussa on joitain priorisoituja testireittikokeiluja tänä talvena, siis niitä hoidetaan paremmin ja lumi poistetaan niin että tarjolla on paljasta asvalttia. Ei suinkaan kaikki reitit näytä tuolta, sen sai tuta eilen aamulla ja iltapäivällä.
Toivottavasti kokeilu laajenee. Eilen tulin kuuden jälkeen kotiin ja ei koko päivältä yhtään aurahavaintoa, loppumatkasta lunta oli sen verran, että kapearenkaisella eteneminen olisi ollut aika tuskaa.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Talvipyöräily
terppa kirjoitti:Premnas kirjoitti:Turussa on joitain priorisoituja testireittikokeiluja tänä talvena, siis niitä hoidetaan paremmin ja lumi poistetaan niin että tarjolla on paljasta asvalttia. Ei suinkaan kaikki reitit näytä tuolta, sen sai tuta eilen aamulla ja iltapäivällä.
Toivottavasti kokeilu laajenee. Eilen tulin kuuden jälkeen kotiin ja ei koko päivältä yhtään aurahavaintoa, loppumatkasta lunta oli sen verran, että kapearenkaisella eteneminen olisi ollut aika tuskaa.
Jep, se olisi kyllä mukavaa. Yhdellä testireittipätkällä totesin asiointimatkan yhteydessä että mennessä pohja oli jossain vaiheessa aurattu mutta uutta lunta oli tullut muutama sentti päälle. Tunnin jälkeen väylä oli juuri käyty auraamassa, eli noita pätkiä aurataan tiheään. Toisia väyliä ei sitten aurata koko päivänä ja pahimmillaan sen lisäksi ajoradan muhjut on aurattu väylille lisävastukseksi. Eilen aamulla totesin että oli vielä suht helppo ajaa, tuuli oli monissa kohdin puhdistanut pyörätien lumesta kokonaan. Päivällä lumen koostumus oli muuttunut raskaammaksi suojalumeksi. Paikoin pääsin läskillä ihan ok mutta paikoin oli ongelmia, erityisesti epätasaisesti jalankulkijoiden polkema/ajoradalla ajettu muhju tuotti ongelmia. Jostain syystä etupää tahtoo muljuta herkemmin vaikka kai tuossa pitäisi nyt painojakauma olla aika tasan etu- ja takapään välillä. Takapään pitoa on enemmän kuin tarpeeksi, kertaakaan en ole saanut tuota sutimaan edes paksussa lumikerroksessa tai ylämäessä.
En sitten tiedä oliko eilinen keli oikeasti haastava kaikille vai enkö vaan osaa ajaa läskipyörällä oikein (toisaalta suurimman osan eilisestä matkasta etenin kuitenkin ajamalla, joissain kohtia oli niin isot kinokset lunta tai semmonen aurausvalli etten uskaltanut ajamalla ylittää). Eipä toisaalta kauheasti tullut pyöräilijöitä vastaan, yhden pyöräänsä taluttavan kyllä ohitin.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: Talvipyöräily
Aurahavainnot voi olla vähissä nyt, PAM laittoi ylityökiellon koska työnantajapuoli kaavailee lauantai- pyhä- ja ylityökorvauksien poistamista ja työajan pidentämistä....
T: lakkopäivää viettämässä verenluovutuksessa.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla