Tuo liukuva vuosikeskiarvohan on vallitseva käytäntö noissa vuosikäyrissä. Heräsin vain miettimään, miten siitä saisi paremman niin, että olisi mahdollista nähdä selvemmin tapahtumien ajankohdat.
Liukuva vuosikeskiarvo antaa aika hyvän kuvan trendistä. Kiitos siitä.
Ihmisiä kuolee eri määrä eri kuukausina ja senkin analysoimiseen on olemassa hyvät keinot. Meillähän pitäisi nykyään olla sellainen julkinen tieto -periaate, josta kukin voi jalostaa sellaisen loppuyhteenvedon kuin haluaa.
Mielipiteitä on monia, mutta nykyisin olen päätynyt käyttämään kaikissa Arduino -mittauksissani eksponentiaalisuodatinta. Se on helppo: uusimman mittauksen painoarvo on x (väliltä 0 - 1) ja kaikkien sitä vanhempien mittausten paino on 1-x. Helppoa ja erityisen siistiä. Kelpaa minulle.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Suomen erityispiirteeksi pitää myös laskea että tieliikenteessä tehdyt itsemurhat lasketaan liikenneonnetomuuksiksi.
TAAS huono lähde, mutta ompahan jotakin linkkiä, lopusta lainaus:
Itsemurhakolareiden osuus kaikista vuoden aikana sattuvista moottoriliikenneonnettomuuksista on Suomessa noin 10 prosenttia. Ne rekisteröidään vielä toistaiseksi onnettomuustilastoihin, mutta käytäntö muuttunee.
-Melkein kaikki Euroopan maat poistavat ne virallisista onnettomuustilastoista, ja Suomi aikoo tehdä saman tilastojen yhdenmukaistamisen vuoksi.
Myös sairauskohtausonnettomuudet poistetaan tilastoista.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Tuosta onnettomuusselvityksestä vois tehdä päätelmän, ett eläkeläisiltä pitäs kieltää pyöräily
Ehkä nykyisiltä, mutta ei tulevilta, koska en eläköidy 65 vuotiaana vielä vuosiin.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Facessa "törmäsin" (onnettomuus jo sekin), tommoseen kinnerikolariin. Käännöksestä ja kuvasta saa käsityksen, ett kevarilla törmännyt keltaseen aitaan kommenteista en saanu parempaa selvitystä, mitä oikeesti on tapahtunu - jäätäkään ei näy missään Jollain sisäpiiritietoa?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Takarengas puhkesi ja sitten törmäsi aitaan, eipä siitä enempää saa irti. Takarenkaan menetys kovassa vauhdissa on kyllä vaarallista, voi pito kadota kaarteessa kokonaan.
Takarengas puhkesi ja sitten törmäsi aitaan, eipä siitä enempää saa irti. Takarenkaan menetys kovassa vauhdissa on kyllä vaarallista, voi pito kadota kaarteessa kokonaan.
Tämä on mielestäni tärkein syy neliöyöräisten kinnerien esiinmarssiin. Kun kolmipyöräisessä hajoaa takarengas, takapään sivuttaispito katoaa. Jos tässä tilanteessa tekee ohjausliikkeen tai on jo valmiiksi kaarteessa takapää luistaa sivulle ja ajokki spinnaa. Pahimmassa tapauksessa spinnaus vie rotvalliin tai asfaltin reunaan ja kaataa ajoneuvon, jolloin smurffinhatulla on erinomaisen tärkeä merkitys –kypärällä tietysti myös, mutta smurffinhattu estää niskan taittumisen. Nelipyöräisessä saman akselin toinen pyörä kantaa vielä ja yli puolet sivupidosta on vielä tallella.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ohitetuksi tuleminen oli liikaa Espoossa: pyöräilijä pysäytti toisen pyöräilijän väkisin ja löi tätä päähän – Poliisi: ”Todennäköisesti hän polkee jossain edelleen vapaana.
PYÖRÄILIJÄ kävi toiseen käsiksi maanantai-iltana Espoon Otaniemensillalla. Länsi-Uudenmaan poliisin saaman ilmoituksen mukaan pahoinpitelynä tutkittavaa tekoa edelsi pyöräilijöiden välinen ohitustilanne.
Noin 30-vuotias mies oli ohittanut sillalla toisen pyöräilijän. Ohitettu oli jostakin syystä lähtenyt miehen perään ja pysäyttänyt hänet väkisin. Illan pimeydessä sillalla oli käyty kiivas sanaharkka, jonka päätteeksi ohitetuksi joutunut mies oli lyönyt 30-vuotiasta niin, että tämän silmälasit olivat hajonneet. Sen jälkeen hän poistui paikalta.
”Todennäköisesti hän polkee jossain edelleen vapaana”, sanoo tapauksen tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Matti Puputti.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Ohitetuksi tuleminen oli liikaa Espoossa: pyöräilijä pysäytti toisen pyöräilijän väkisin ja löi tätä päähän – Poliisi: ”Todennäköisesti hän polkee jossain edelleen vapaana.
PYÖRÄILIJÄ kävi toiseen käsiksi maanantai-iltana Espoon Otaniemensillalla. Länsi-Uudenmaan poliisin saaman ilmoituksen mukaan pahoinpitelynä tutkittavaa tekoa edelsi pyöräilijöiden välinen ohitustilanne.
Noin 30-vuotias mies oli ohittanut sillalla toisen pyöräilijän. Ohitettu oli jostakin syystä lähtenyt miehen perään ja pysäyttänyt hänet väkisin. Illan pimeydessä sillalla oli käyty kiivas sanaharkka, jonka päätteeksi ohitetuksi joutunut mies oli lyönyt 30-vuotiasta niin, että tämän silmälasit olivat hajonneet. Sen jälkeen hän poistui paikalta.
”Todennäköisesti hän polkee jossain edelleen vapaana”, sanoo tapauksen tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Matti Puputti.
Hämäräksi jäi, miten tämä pahoinpitely liittyy pyöräilyyn tai pyöräilijöihin. Jos ohitus olisi tapahtunut autoilijoiden kesken, olisiko uutisoitu: "Autoilija löi toista päähän ja ajelee jossain vapaana".
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hämäräksi jäi, miten tämä pahoinpitely liittyy pyöräilyyn tai pyöräilijöihin. Jos ohitus olisi tapahtunut autoilijoiden kesken, olisiko uutisoitu: "Autoilija löi toista päähän ja ajelee jossain vapaana".
Viimeksi muokannut janx, 03 Helmi 2018, 16:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Hämäräksi jäi, miten tämä pahoinpitely liittyy pyöräilyyn tai pyöräilijöihin. Jos ohitus olisi tapahtunut autoilijoiden kesken, olisiko uutisoitu: "Autoilija löi toista päähän ja ajelee jossain vapaana".
[color=#000080]todellisuudenvastaisuus[/color] (esimerkiksi koiranilmalla lausuttu ”Kaunis ilma tänään”)
[color=#000080]vahva liioittelu[/color] (tarjoilijaa kauan odoteltua lausuttu ”Täällähän on aivan loistava palvelu”)
varmistavan kysymyksen käyttö (juurihoidon jälkeen lausuttu ”Taisit nauttia siitä, vai mitä?”) suora vihje (kuten: ”Rakastan tätä luentoa – jos valehdellaan”) kineettiset ja prosodiset vihjeet (silmien pyörittely, silmänisku, ironinen äänensävy)
Yllättäen useampikin noista pätee HS uutisiin lähes poikkeuksetta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ei vaan, että pyöräilijöiden kohtaamisen jälkeen tapahtunut pahoinpitely olisi selkeä onnettomuus.
"Sarkasmi on purevaksi ja teräväksi tarkoitettua sanallista ironiaa, ja se koetaan siksi loukkaavaksi ja joskus raivostuttavaksi. Toisin kuin ironia, sarkasmi on aina harkittua ja sillä on selkeä kohde, joka on yleensä ihminen mutta joskus myös esimerkiksi esine tai uskomus."
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org