jori kirjoitti:PW kirjoitti:Niin onhan se ongelma ku pitää arvata
millä säännöillä millonkin
Tottahan tuo on, että sujuvuus kärsii, mutta ei pidä katsoa lahjahevosen suuhun. Kyllä nuo pienet epäsujuvuudet sietää, kun muistaa, että tällä valmistellaan lain muuttumista paremmaksi. Tärkeintä joka tapauksessa on näyttää siltä, että on kiitollinen saamastaan kohteliaisuudesta. Näin se porukka, jonka mielestä autoilijan pitää väistää pyöräilijää lisääntyy ja lait ja käytännöt lähtevät muuttumaan pyöräily-ystävällisemmiksi.
Oulussa ei autoilijat (saati sitten pyöräilijät) tiedä mitä tai ketä väistää pyörätien jatkeilla.
Itse pyrin sujuvasti ajamaan läpi jos se vaan liikenteen takia onnistuu, mutta pysähdyn tai ainakin hiljennän tuntuvasti muuten. Tällöin monesti moottoriajoneuvo hiljentää selvästi päästääkseen minut yli, ja toki jottei ajoradan liikenne kärsi tästä liikaa niin käytän tilanteen hyväksi kohteliaasti kiittäen käden heilautuksella.
Tässä ajorataa ajavien osaamattomuus vaatii osaamista pyöräilijältä jotta jos liikennetilanne on sellainen että ruuhkaa on, tai on liukasta, tai märkää tai muuten huonoa näkyvyyttä, niin tulen niin hiljaa jo kaukaa risteykseen etteivät pääse sekoilemaan ja aiheuttamaan lisää turhia vaaratilanteita.
Tässä nimittäin männä-vuonna kivassa talvipakkaskelissä lähestyin jatketta joka oli korotettu suojatie. Siihen oli saapumassa oikealta kaksi autoa joista ensimmäinen hiljensi reippaasti minut nähdessään, ja perässä tulija joutui väistämään penkalle välttääkseen peräänajon.
Kyllä olisi hävettänyt jos minulle osoitettu kohteliaisuus olisi aiheuttanut peräänajokolarin tuossa tilanteessa.