Vastasin Terpalle tuolla "Sähköpyöräilyn edut ja haitat" ketjuun, mutta tuli niin pitkästi rönsyävä vastaus, että pistin sen tähän.
Tuon tuen tarkoitushan on siirtää autoliikennettä polkupyörille. Tämä sinun projektisihan tekee sitä aivan erityisesti, koska se tulee korvaamaan kuorma-autolla kaupunkialueella ajoa. Siinä mielessä tuki olisi hyvä ottaa ja julkisesti esittää, mitä on aikaansaatu 400€ summalla. Näyttävät nimittäin poliitikot olevan ihan pihalla siitä, mistä tässä kokonaisuutena on kyse. Matkitaan vain Saksan ja Hollannin lakeja ymmärtämättä, miksi ne on laadittu.
Tähän nimittäin liittyy erityinen näkökulma, joka nousee esiin vasta kun tuo "avokätinen" tuki on ollut voimassa ja suomalaiset oikeasti ostavat sähköpyöriä. Pyöräily lisääntyy ja pyöräily saa massojen poliittista arvoa ja kykenee pitämään puolensa myös kalliimmissa rahanjakovalinnoissa. Sähköpyörätuki on kuin tuulivoiman syöttötarifi, joka maksaa, mutta tuottaa säästöinä moninkertaisesti hintansa takaisin*. Eihän tuo 400 € vaikka jokaisen auton satunaiseksikin korvaajaksi ole liikenneinvestointina, jona se tietenkin pitää nähdä, kuin muutaman silta- tai tunneliprojektin kustannus. Tuen aiheuttamalla muutoksella liikennevirroissa saavutettaisiin hyötyä keventyneenä liikennekuormana ja ympäristöhyötyinä kaikissa kaupungeissa ja ennen kaikkea liikenneinfran muutospaineena kevytväylien parantamiseksi.
*Tuulivoiman syöttötarifilla nostettiin tuulivoimaloiden määrää lyhyessä ajassa niin, että sähkön hinta tuulisina aikoina laskee niin alas, ettei hiili- ja ydinvoima enää kannata, samalla kun tuulivoimaloiden tuotantokustannukset laskivat niin, että halvimmillaan suuria tuulipuistoja on myyty leasing hinnalla 1,5 senttiä kilowattitunti. Tuohon ei mikään polttoaineellinen voima kykene, eikä tuulivoiman hinnanlasku ole aikeissakaan loppua.
Hyöty saadaan halvempana sähkön hintana jokaiselle kuluttajalle. Nykyinen sähkön hinta on vain hieman yli puolet siitä, mitä sen arveltiin nyt olevan Olkiluoto 3 ydinvoimalaa aloittaessa.
- Sähön kuluttajakeskihintatilasto.jpg (103.23 KiB) Katsottu 4684 kertaa
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 2016DC0769
Hauskasti noissa tilastoissa näkyy Saksan energiewende 2010 ja Suomen tuulivoiman syöttötarifin 2011 ajankonta.