Talvipyöräilyn iloja
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Talvipyöräilyn iloja
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Talvipyöräilyn iloja
tavasti kirjoitti:
Talvipyöräilyssä on sankaruutta!
Monesti olen miettinyt sellaisen puhdistuskamman asentamista takapakan etupuolelle. Se kampaisi rattaiden väliin joutuneen ylimääräisen materiaalin pois heti sen ilmestyttyä, jollon se ei pääse pakkautumaan pahaksi. Melko nopeasti lanaisi tuollainen painonsa verran töhkää rattaiden välistä. Lumen kertymisestä ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta öljy-vesi-hiekka-kuran kertyminen on ihan tuttu juttu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Talvipyöräilyn iloja
jori kirjoitti:Monesti olen miettinyt sellaisen puhdistuskamman asentamista takapakan etupuolelle. Se kampaisi rattaiden väliin joutuneen ylimääräisen materiaalin pois heti sen ilmestyttyä, jollon se ei pääse pakkautumaan pahaksi. Melko nopeasti lanaisi tuollainen painonsa verran töhkää rattaiden välistä. Lumen kertymisestä ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta öljy-vesi-hiekka-kuran kertyminen on ihan tuttu juttu.
Tommosia kampoja oli joskus biltemassakin myynnissä, nyt en niitä löytänyt.
Taivaalta satava lumi ei ole koskaan pakkaa tukkinut, mutta swb:n etusuoja oli liian lähellä kumia ja siitä pölisevä lumi sotki takapakkaa ja aiheutti pahalla kelillä jopa noita ylipomppimis ongelmia.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Talvipyöräilyn iloja
Minulla ei noi vaihdesysteemit ole vielä pakkaantuneet lumesta, mutta koska takavaihtaja on niin alhaalla, niin jos pyörän jättää kovalla pakkasella ulos ja menee käymään jossakin, saattaa olla vaihtaja pikkasen "jäätynyt". Rattaille asti sitä jäätä ei päädy, ainoastaan vaihtajan alimpaan kohtaan. Yllättävän hyvin toimivat vaihteet myös kovalla pakkasella, yhtä täsmällisesti kuin muutenkin.
Miksi muuten on helpompaa ajaa lumella (vaikka 5+ cm paksulla), josta kukaan ei ole kulkenut, kuin valmiiksi tampatulla "polulla"? Koskemattomalla lumella ei sudi, muuten kyllä. En ole vielä kauheen vakavasti tänä talvena jäänyt jumiin, muutaman kerran on pitänyt kyllä taluttaa pyörää. Kerran oli vettä valunut hiekkakentälle, oli sitten jäätynyt ja meinasin siitä ajaa yli, mutta jää pettikin alta ja pyörä jäi siihen sit jumiin. Mies sitten oli onneksi mukana ja hinas taaksepäin, niin ei tarvinnut kenkiä kastella.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Talvipyöräilyn iloja
Premnas kirjoitti:Miksi muuten on helpompaa ajaa lumella (vaikka 5+ cm paksulla), josta kukaan ei ole kulkenut, kuin valmiiksi tampatulla "polulla"?
Lumi ei tamppaannu tasaisesti, eli siinä rengas tekee pientä ylös-alas liikettä koko ajan, varsinkin jos se on kavelijöiden tamppaamaa. Tämä hidastaa. Luulen että kaksipyöräisen rengas seuraa paremmin muiden pyöräilijöiden tekemiä ajouria, kun taas triken rengas vaeltelee renkaan urasta toiseen ja tekee näin tuota ylimääräistä ylös-alas liikettä.
Tampattu "polku" on kevyempi ajaa yleensä vasta tunteja tamppaamisen jälkeen, silloin se on tamppaantunut/jäätynyt niin kovaksi että kantaa renkaan painon. Tämä ilmiö on tuttu kaikille jotka ovat yrittäneet kävellä moottorikelkan jäljellä. Välittömästi ajon jälkeen se upottaa, mutta seuraavana päivänä kestää hyvin kävellä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Talvipyöräilyn iloja
Premnas kirjoitti:Mies sitten oli onneksi mukana ja hinas taaksepäin, niin ei tarvinnut kenkiä kastella.
Toi on kyllä paras talviajoa helpottava vinkki. Meillä miehillä tuo ei luultavasti toimi.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- pikametri
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 245
- Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Talvipyöräilyn iloja
Minulla esiintyi pystypyörässä samanlaista takapakan tukkeutumista kunnes älysin laittaa maahan asti ulottuvan leveän ja joustavan roiskeläpän eturenkaaseen. Nyt ei vesi / sohjo lennä eturattaaseen / ketjuihin. Ketjuthan vievät sohjon suoraan takarissoihin, jotka sitten syöttävät sohjoa tasaiseen tahtiin takapakalle kunnes se on ummessa.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Talvipyöräilyn iloja
PW kirjoitti:Premnas kirjoitti:Mies sitten oli onneksi mukana ja hinas taaksepäin, niin ei tarvinnut kenkiä kastella.
Toi on kyllä paras talviajoa helpottava vinkki. Meillä miehillä tuo ei luultavasti toimi.
Ai niin, puhumattakaan siitä, että jäädessäni ylämäkeen sutimaan jumiin, mies työntää mäen päälle. Ei taida olla yhtä hyvää palvelua pyöräillessä missään .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.