Talvipyöräilyn iloja

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2747
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Talvipyöräilyn iloja

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräilyn iloja

Viesti Kirjoittaja jori »

Talvipyöräilyssä on sankaruutta!

Monesti olen miettinyt sellaisen puhdistuskamman asentamista takapakan etupuolelle. Se kampaisi rattaiden väliin joutuneen ylimääräisen materiaalin pois heti sen ilmestyttyä, jollon se ei pääse pakkautumaan pahaksi. Melko nopeasti lanaisi tuollainen painonsa verran töhkää rattaiden välistä. Lumen kertymisestä ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta öljy-vesi-hiekka-kuran kertyminen on ihan tuttu juttu.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräilyn iloja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Monesti olen miettinyt sellaisen puhdistuskamman asentamista takapakan etupuolelle. Se kampaisi rattaiden väliin joutuneen ylimääräisen materiaalin pois heti sen ilmestyttyä, jollon se ei pääse pakkautumaan pahaksi. Melko nopeasti lanaisi tuollainen painonsa verran töhkää rattaiden välistä. Lumen kertymisestä ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta öljy-vesi-hiekka-kuran kertyminen on ihan tuttu juttu.

Tommosia kampoja oli joskus biltemassakin myynnissä, nyt en niitä löytänyt.
Taivaalta satava lumi ei ole koskaan pakkaa tukkinut, mutta swb:n etusuoja oli liian lähellä kumia ja siitä pölisevä lumi sotki takapakkaa ja aiheutti pahalla kelillä jopa noita ylipomppimis ongelmia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyöräilyn iloja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Minulla ei noi vaihdesysteemit ole vielä pakkaantuneet lumesta, mutta koska takavaihtaja on niin alhaalla, niin jos pyörän jättää kovalla pakkasella ulos ja menee käymään jossakin, saattaa olla vaihtaja pikkasen "jäätynyt". Rattaille asti sitä jäätä ei päädy, ainoastaan vaihtajan alimpaan kohtaan. Yllättävän hyvin toimivat vaihteet myös kovalla pakkasella, yhtä täsmällisesti kuin muutenkin.

Miksi muuten on helpompaa ajaa lumella (vaikka 5+ cm paksulla), josta kukaan ei ole kulkenut, kuin valmiiksi tampatulla "polulla"? Koskemattomalla lumella ei sudi, muuten kyllä. En ole vielä kauheen vakavasti tänä talvena jäänyt jumiin, muutaman kerran on pitänyt kyllä taluttaa pyörää. Kerran oli vettä valunut hiekkakentälle, oli sitten jäätynyt ja meinasin siitä ajaa yli, mutta jää pettikin alta ja pyörä jäi siihen sit jumiin. Mies sitten oli onneksi mukana ja hinas taaksepäin, niin ei tarvinnut kenkiä kastella.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräilyn iloja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Miksi muuten on helpompaa ajaa lumella (vaikka 5+ cm paksulla), josta kukaan ei ole kulkenut, kuin valmiiksi tampatulla "polulla"?

Lumi ei tamppaannu tasaisesti, eli siinä rengas tekee pientä ylös-alas liikettä koko ajan, varsinkin jos se on kavelijöiden tamppaamaa. Tämä hidastaa. Luulen että kaksipyöräisen rengas seuraa paremmin muiden pyöräilijöiden tekemiä ajouria, kun taas triken rengas vaeltelee renkaan urasta toiseen ja tekee näin tuota ylimääräistä ylös-alas liikettä.
Tampattu "polku" on kevyempi ajaa yleensä vasta tunteja tamppaamisen jälkeen, silloin se on tamppaantunut/jäätynyt niin kovaksi että kantaa renkaan painon. Tämä ilmiö on tuttu kaikille jotka ovat yrittäneet kävellä moottorikelkan jäljellä. Välittömästi ajon jälkeen se upottaa, mutta seuraavana päivänä kestää hyvin kävellä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräilyn iloja

Viesti Kirjoittaja PW »

Premnas kirjoitti:

Mies sitten oli onneksi mukana ja hinas taaksepäin, niin ei tarvinnut kenkiä kastella.

:D Toi on kyllä paras talviajoa helpottava vinkki. Meillä miehillä tuo ei luultavasti toimi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Talvipyöräilyn iloja

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Minulla esiintyi pystypyörässä samanlaista takapakan tukkeutumista kunnes älysin laittaa maahan asti ulottuvan leveän ja joustavan roiskeläpän eturenkaaseen. Nyt ei vesi / sohjo lennä eturattaaseen / ketjuihin. Ketjuthan vievät sohjon suoraan takarissoihin, jotka sitten syöttävät sohjoa tasaiseen tahtiin takapakalle kunnes se on ummessa.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2655
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyöräilyn iloja

Viesti Kirjoittaja Premnas »

PW kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Mies sitten oli onneksi mukana ja hinas taaksepäin, niin ei tarvinnut kenkiä kastella.

:D Toi on kyllä paras talviajoa helpottava vinkki. Meillä miehillä tuo ei luultavasti toimi.

Ai niin, puhumattakaan siitä, että jäädessäni ylämäkeen sutimaan jumiin, mies työntää mäen päälle. Ei taida olla yhtä hyvää palvelua pyöräillessä missään :wink: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin